شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#قیمت نفت#بیت کوین

تشدید نوسان قیمت نفت با ادامه حملات امریکا به یمن / بیت کوین شکست خورد

اقتصاد تشدید نوسان قیمت نفت با ادامه حملات امریکا به یمن / بیت کوین شکست خورد

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journasl) در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ ( ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

سهام آسیایی در روز دوشنبه بیشتر افزایش یافتند. بازار سهام توکیو به حرکت مثبت خود در سال جدید ادامه داد. این به این دلیل اتفاق افتاد که بانک مرکزی چین تصمیم گرفت نرخ بهره وام یک ساله خود را تغییر ندهد. بانک مرکزی چین تصمیم گرفت تا نرخ بهره وام یک ساله خود را در روز دوشنبه روی ۲.۵ درصد نگه دارد و همزمان به سیستم مالی سرمایه تزریق کند. این امر ناظران بازار را شگفت زده کرد زیرا برخلاف روند پیش‌بینی شده کاهش هزینه‌های استقراض برای تحریک اقتصاد بود.

بزرگترین مالک شرکت برلیانس چین اتوموتیو هلدینگ در فکر راه هایی برای به‌دست آوردن پول بیشتر است، که ممکن است شامل فروش ۲۵ درصد مالکیت شرکت در تجارت مشترک خود با BMW AG باشد. برخی از خودروسازان چینی مانند China FAW Group Co. در مورد خرید احتمالی سهم BMW Brilliance Automotive Ltd صحبت می‌کنند. BMW Brilliance بخش مهمی از تجارت برلیانس چین است و منبع اصلی سود آن است. بی‌ام و با سرمایه‌گذاری ۳.۶ میلیارد یورو (۳.۹ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۲، مالکیت خود را در سرمایه‌گذاری مشترک افزایش داد و سهام خود را از ۵۰ درصد به ۷۵ درصد افزایش داد.

 

روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

قیمت نفت اندکی افزایش یافت زیرا این نگرانی وجود دارد که حملات نظامی توسط ایالات متحده و متحدانش می‌تواند باعث درگیری بزرگتر شود و عرضه نفت از خاورمیانه را مختل کند. اما در عین حال عوامل دیگری نیز وجود دارند که از افزایش بیش از حد قیمت‌ها جلوگیری می‌کنند. نفت خام برنت تا حدود ۷۹ دلار در هر بشکه افزایش یافت و وست تگزاس اینترمدیت پس از انجام حملات اضافی امریکا در یمن به ۷۳ دلار نزدیک شد. اگرچه نفت خام برنت در ابتدا بیش از ۴ درصد در روز جمعه جهش کرد، اما روز را با افزایش کمتر ۱.۱ درصدی به پایان رساند.

با توجه به انتظارات مجدد از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه مارس، دلار روز دوشنبه افت کرد، در حالی که پس از اینکه بانک مرکزی چین با ثابت نگه داشتن نرخ بهره میان مدت خود، بازارها را غافلگیر کرد، یوان به پایین‌ترین سطح یک ماهه سقوط کرد. یورو نزدیک به ۱.۱۰ دلار بود و اندکی بالاتر به ۱.۰۹۵۷ دلار رسید. شاخص دلار پس از اینکه اخیراً عمدتاً نزولی بود، به ۱۰۲.۴۰ کاهش یافت.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

بیت کوین بدترین روند خود را در حدود یک ماه گذشته در بحبوحه سر و صدای زیاد بر سر صندوق‌های جدید قابل معامله در مبادلات ایالات متحده برای بزرگترین دارایی دیجیتال ثبت کرد. ارزش این ارز دیجیتال ۱.۹ درصد کاهش یافت و سپس تا حدودی بهبود یافت و به ۴۲۲۳۹ دلار در روز دوشنبه در سنگاپور معامله شد. این چهار روز کاهش را نشان داد که بدترین عملکرد از اواسط دسامبر بود. سایر ارزهای رمزپایه کوچکتر مانند اتر، BNB و Solana با عملکرد متفاوت حرکت قوی نشان ندادند.

طی سال گذشته، سازمان‌های نظامی چین، مؤسسات تحقیقاتی هوش مصنوعی دولتی و دانشگاه‌ها تعداد کمی نیمه‌رسانای انویدیا را خریداری کرده‌اند که ایالات متحده فروش آنها را به چین ممنوع کرده است. با وجود این ممنوعیت ها، ایالات متحده برای جلوگیری از دستیابی چین به تراشه‌های کامپیوتری پیشرفته امریکایی که می‌تواند به چین در ساخت هوش مصنوعی بهتر و رایانه‌های نظامی قدرتمند کمک کند، دشوار است. خرید یا فروش تراشه‌های پیشرفته امریکایی در چین خلاف قانون نیست. اسناد در دسترس عموم نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های چینی از زمان اعمال محدودیت ها، نیمه هادی‌های Nvidia را خریداری و دریافت کرده‌اند.