شهر خبر

قیمت گندم / قیمت جدید گندم / بازار جهانی

قیمت جدید گندم اعلام شد / نرخ خرید تضمینی چه زمان اعلام می شود؟

قیمت جدید گندم در تاریخ ۲۵ دی ماه اعلام شد برای اطلاع از جزئیات آن ادامه مطلب را بخوانید.

اقتصاد قیمت جدید گندم اعلام شد / نرخ خرید تضمینی چه زمان اعلام می شود؟

قیمت گندم در آخرین نرخ اعلامی در بازارها حدول ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان و حداکثر ۱۶ هزار در هر کیلوگرم است میانگین خرید و فروش قیمت گندم ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان است که کمی کاهشی شده است.

قیمت جهانی

قیمت هر بوشل گندم در بازار جهانی ۶۰۱ دلار است.

اخبار جدید قیمت گندم

با وجود اینکه دو ماه از تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی می‌گذرد و وارد ماه دومِ سال زراعی شده‌ایم، قیمت‌های خرید تضمینی هنوز ابلاغ نشده است، درحالی که طبق قانون باید یک هفته پس از تعیین قیمت مصوب، نرخ‌ها توسط وزیر جهاد کشاورزی اعلام می‌شد.

ابوالحسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با اشاره به اینکه قرار است طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور از سال آینده دولت به عنوان تنها واردکننده گندم ورود کند، گفت: طبق لایحه تهیه شده دولت گندم را وارد می‌کند و صنعت برای تهیه گندم موردنیاز با قیمت دستوری مواجه است و باید این محصول را به قیمتی که دولت تعیین می‌کند، بخرد که از قیمت‌های جهانی بیشتر است. این مصوبات نشان می‌دهد دولت در مرداب یارانه‌ها گیر کرده است.

نرخ خرید تضمینی گندم به صورت غیر رسمی و توسط سایر اعضای شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی، ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است. اما این نرخ توسط وزارت جهاد کشاورزی تایید شده است.

استان / نام محصول داخلی میانگین
حداقل حداکثر
سمنان ۱۵۹,۰۰۰ ۱۶۰,۰۰۰ ۱۵۹,۵۰۰
کرمانشاه ۱۵۳,۰۰۰ ۱۵۴,۰۰۰ ۱۵۳,۵۰۰
میانگین ۱۵۶,۵۰۰ ۱۵۶,۵۰۰

 

وعده جذاب یک مدیر برای خرید تضمینی گندم

سید حسین خوانساری  در همدان کشت قراردادی گندم و دانه‌های روغنی را از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی دانست و اظهار کرد: بخش عمده‌ای از کشت‌های پاییزه شامل گندم، کلزا، گلرنگ و کاملینا زیر پوشش طرح حمایتی جهاد کشاورزی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه برنامه ابلاغی طرح بیش از ۵۱۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را شامل می‌شود گفت: کشت دانه‌های روغنی برای نخستین‌ بار زیر پوشش طرح کشاورزی‌ قراردادی قرار گرفته‌اند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی همدان افزود: کشاورزان با اجرای کشت قراردادی می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی بیمه و پرداخت الباقی حق سهم بیمه در زمان تحویل محصول، کمک هزینه حمل محصول به ازای هر تن ۱۵۰ هزار تومان و تحویل کود سرک با اولویت کشت‌های قراردادی بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: این طرح موجب کاهش ریسک تولید و بازار و ثبات درآمد برای کشاورزان است که سود حاصل از اجرای آن نیز در راستای حفظ امنیت غذایی مردم خواهد بود.

خوانساری در ادامه از خرید تضمینی گندم با افزایش ۲۹ درصدی نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: پرداخت بیش از ۶ همت بهای خرید گندم در کوتاه‌ترین مدت از اقدامات مناسب اداره کل غله بوده است.

وی با اشاره به ارسال گندم به بیش از ۱۰ استان کشور به منظور متعادل‌سازی موجودی کشور عنوان کرد: توزیع بیش از ۱۴ هزار تن آرد در هر ماه برای تامین نان از اقدامات اداره غله است.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی همدان به توزیع انواع شکر و برنج در طرح‌های مختلف به منظور تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: تامین سبد کالایی مردم و تنظیم بازار داخلی و در راس آن تامین قوت اصلی مردم از وظایف ادارات کل غله است.

    منبع: اقتصادآنلاین