شهر خبر

اهداف سیاسی و ژئوپلیتیکی انصارالله در دریای سرخ/ عربستان هم به دردسر افتاد؟

اهداف سیاسی و ژئوپلیتیکی انصارالله در دریای سرخ/ عربستان هم به دردسر افتاد؟

با آغاز حملات ائتلاف امریکا به یمن این سؤال مطرح شده که استمرار حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری چه مزیتی برای آنها به دنبال دارد؟ خبرآنلاین در گزارشی به مزیت‌های ژئوپلیتیکی و سیاسی این حملات برای انصارالله پرداخته است.

ناظران سیاسی معتقدند که بعید است ائتلاف ۱۰ کشور به رهبری ایالات متحده بتواند حوثی‌های یمن را از حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ باز دارد. به گفته مقامات حوثی، حملات آنها به کشتی‌های تجاری و نظامی که به طور بالقوه با اسرائیل مرتبط هستند، باهدف فشار بر اسرائیل برای پایان‌دادن به جنگ در غزه است. حملات حوثی‌ها در داخل یمن بر محبوبیت آنها بین مردم افزوده و به این گروه اجازه داده تا افراد جدیدی را جذب کنند. تحلیل‌گران روابط بین‌الملل می‌گویند حوثی‌ها تا زمانی که حملات اسرائیل به غزه به پایاننرسد، حمله به کشتی‌ها را متوقف نخواهند کرد.

چه آنکه دریای سرخ و کانال سوئز ۳۰ درصد از ترافیک کشتی‌های کانتینری جهان را تشکیل می‌دهند، حوثی‌ها توانسته اند با حملات خود به کشتی‌های عبوری از تنگه باب المندب یک کشتی باری مرتبط با اسرائیل را توقیف و آن را به جاذبه ای توریستی تبدیل کنند.

در همین حال کارشناسان جغرافیای سیاسی به موقعیت حوثی‌ها در شمال یمن اشاره می‌کنند که آنها را در یک نقطه ژئوپلیتیکی قرار داده است. موضوعی که در چند سال گذشته توسط جامعه بین‌المللی دست‌کم گرفته شده و حالا به نقطه قوت آنها در برتری به اسرائیل تبدیل شده است. چه آنکه تاکنون هیچ زخمی یاکشته‌ای در حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری گزارش نشده؛ اما حملات آنها توانسته هزینه تجارت دریایی را افزایش دهد. دست‌کم۱۲ شرکت کشتیرانی ترانزیت از طریق دریای سرخ را به دلیل این حملات به حالت تعلیق درآورده‌اند که برخی از آنها بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی در جهان هستند بررسی‌ها نشان می‌دهدحدود ۱۲ درصد از نفت دریایی جهان و هشت درصد گاز طبیعی مایع از تنگه باب المندب عبور می‌کند که عمدتاً به اروپا می‌رود. اما اقلام دیگر مانند غلات، روغن نخل و کالاهای تولیدی نیز تحت تاثیر این حملات قرار گرفته اند. در همین راستا امریکا در پاسخ به حملات حوثی‌ها علاوه بر حمله نظامی، تحریم‌هایی را علیه۱۳ سرمایه گذار حوثی اعمال کرده است.

مزیت حملات انصارالله یمن به امریکا/ عربستان زیر ضرب حوثی‌ها؟

قبل از ۷ اکتبر، حوثی‌ها تحت فشار داخلی بر سر مسائلی مانند اصلاحات دولت و عدم پرداخت حقوق قرار داشتند. اما حمایت آنها از مردم غزه آنها را در میان یمنی‌ها بسیار محبوب کرد. کارشناسان می‌گویند بسیاری از مردم یمن از یک دهه جنگ داخلی خسته شده اند. اما حمایت حوثی‌ها از فلسطین توانست مجدداً آنها را نزد مردم محبوب کند تا آنجا که حوثی‌ها توانسته اند نیروهای جدیدی را استخدام کنند.

به گفته برخی تحلیلگران، حملات در دریای سرخ نیز ممکن است تا حدی یک استراتژی دیپلماتیک باشد. در ماه‌های اخیر، حوثی‌ها و عربستان سعودی پس از آتش‌بس با میانجیگری سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ که توانست جنگ را متوقف کند، درگیر گفتگو با عربستان بر سر توافق برای اتش بس بلند مدت بودند. اگرچه عربستان سعودی از دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی یمن حمایت می‌کند اما تنش‌ها در دریای سرخ و اختلال در تجارت نفت، بیشترین آسیب را به عربستان وارد می‌کند، از این رو جنگ حوثی‌ها در دریای سرخ به اهرم فشار دیپلماتیکی علیه عربستان تبدیل خواهد شد تا بتوانند امتیازات بیشتری از این کشور دریافت نمایند.

کارشناسان روابط بین‌الملل معتقدند تا زمانی که حملات حوثی‌ها در حمایت از مردم فلسطین به موجودیت دولت انصارالله ضربه وارد نکند برای آنها توجیه‌پذیر خواهد بود. اما احساس خطر از آنکه انصارالله به تهدیدی علیه کشورهای جهان تبدیل شود در قطعنامه اخیر شورای امنیت مشهود بود. به‌عبارت‌دیگر علی‌رغم انگیزه‌های دینی حوثی‌ها در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، امریکا و متحدانش به دنبال تبدیل دولت نوپای حوثی‌ها در یمن به تهدیدی علیه جهان هستند تا از این رهگذر به اتحادی بزرگ‌تر برای حمله نظامی به یمن دست پیدا کنند.

این در حالی است که بی عملی حوثی‌ها نسبت به حملات اسرائیل به فلسطین می‌توانست برای آنها به بحرانی ایدئولوژیک تبدیل شود. ناظران سیاسی می گویند عملیات حوثی‌ها در دریای سرخ به فرصتی تبدیل شد تا ثابت کنند که آماده‌اند شعار اساسی خود را که در سال ۲۰۰۲گفته شد«خدا بزرگ‌ترین است، مرگ بر امریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت بر یهودیان، پیروز باد اسلام» عملی کنند. ازاین‌روبی عملی در برابر حمله اسرائیل به غزه می‌توانست اعتبار ادعای آنها را به خطر بیندازد. در چنین شرایطی حفظ تعادل بین ارزش‌های دینی و حفظ موجودیت سیاسی به تصمیمات سخت حوثی‌ها برای استمرار حملات به کشتی‌ها در حمایت از مردم فلسطین بستگی دارد.

۳۱۱۳۱۱