شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#یمن#آمریکا#عربستان#ارتش یمن

اکونومیست: ارتش قوی‌تر شده یمن با ابرقدرت‌ها می‌جنگد

اکونومیست: ارتش قوی‌تر شده یمن با ابرقدرت‌ها می‌جنگد

ایسنا نوشت: ارتش یمن که پیش از این با همسایه‌های خود در شبه‌جزیره عربستان می‌جنگید، از اکتبر ۲۰۲۳ با شعار «مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل» همزمان با آغاز جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، در راستای حمایت از فلسطینی‌ها خود را در موقعیتی قرار داده که علاوه بر مبارزه با این رژیم با ابرقدرت‌های جهان نیز مبارزه می‌کند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پس از حملات مشترک با انگلیس به مواضعی در یمن ادعا کرد که نسبت به «حملات بیشتر» تردید نخواهد کرد. «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس هم در توجیه حملات متجاوزانه به یمن مدعی شد حملات هوایی اخیر این کشور به همراه آمریکا طبق قوانین بین‌المللی «مجاز» هستند!

نشریه اکونومیست می‌نویسد: «آمریکا در ماه گذشته میلادی یک ائتلاف چندملیتی را برای تامین امنیت آبراه در دریای سرخ تشکیل داد و به ارتش یمن هشدار نهایی را صادر کرد. ارتش یمن هم چند ساعت بعد با منفجر کردن یک پهپاد در نزدیک کشتی‌های جنگی آمریکایی پاسخ این هشدار را داد».

اکونومیست تاکید می‌کند: «بعید است گروهی که از یک جنگ ۹ ساله قدرتمندتر بیرون آمده، با چند حمله نیروهای ائتلاف متوقف شود. به طور حتم آمریکا و متحدانش مجبورند اهداف خود را کاهش دهند و نمی‌توانند خواستار براندازی حوثی‌ها (انصارالله) شوند و صرفا خواستار توقف حملات آن‌ها در دریای سرخ هستند».

در پی حملاتی که بامداد شنبه توسط آمریکا و انگلیس علیه مواضع ارتش یمن صورت گرفت، وضعیت متشنج شد. آمریکا می‌گوید بیش از ۶۰ هدف در چهار استان یمن را با بیش از ۱۰۰ بمب هدف قرار داده است. چهار هواپیمای جنگی بریتانیا نیز دو فرودگاه مورد استفاده برای پرتاب پهپادها و موشک‌ها را هدف قرار دادند. ارتش یمن هم به نوبه خود گفت که ۷۳ حمله در کل انجام شده است.

بر اساس مطالعه «فابیان هینز» پژوهشگر از موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، ارتش یمن در حال حاضر تا ۶ نوع موشک کروز ضد کشتی مختلف و ۶ نوع دیگر از موشک‌های بالستیک ضدکشتی را به کار می‌گیرد. علاوه بر موشک‌ها، ارتش یمن کشتی‌های سطحی بدون سرنشین یا قایق‌های بدون سرنشین را نیز آزمایش کرده‌ است.

نشریه اکونومیست در ادامه با اشاره به این مطالعه می‌نویسد: «هشدارهای غربی و درز اطلاعاتی در مطبوعات، هفته‌ها به ارتش یمن فرصت داد تا سلاح‌های خود را که بسیاری از آن‌ها نسبتا کوچک و متحرک هستند، متفرق و پنهان کنند. وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای در این باره عنوان کرده که نتایج جزئی این حملات در حال ارزیابی هستند».

روزنامه نیویورک تایمز هم در گزارشی می‌نویسد که بخش زیادی از توانمندی‌های ارتش یمن دست‌نخورده باقی مانده است.

«فابیان هینز» در پایان مطالعات خود خاطرنشان می‌کند: «اگر زرادخانه ارتش یمن تا حد زیادی دست نخورده باقی بماند، این ارتش می‌تواند مانند گذشته به گسترش مبارزات خود ادامه دهد».

310310