شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودرو#قیمت

واکنش یک کارشناس به فروش ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت آزاد/ وقتی یک اشتباه، می‌تواند بازار را بهم بریزد

واکنش یک کارشناس به فروش ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت آزاد/ وقتی یک اشتباه، می‌تواند بازار را بهم بریزد

یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: آنچه که از شواهد پیداست، به نظر من نشان‌دهنده این است که خودروها با تقاضایی که در بازار پیش‌بینی شده، سازگار نیست.

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: اگر یک زمانی خودروساز بیاید و بگوید من خودرو را ۵ درصد زیر قیمت بازار خودرو می‌دهم، به اندازه نیاز بازار هم خودرو دارم، تحویل فوری می‌دهم و سریع خودرو را به مشتری تحویل می‌دهم، در این شرایط هیچ عقل سلیمی نمی‌آید از بازار آزاد خودرو بخرد و به صورت مستقیم از خودروساز خرید می‌کند.

وی می‌افزاید: در این حالت، اختلاف قیمت زیادی که بین بازار و کارخانه وجود دارد، از بین می‌رود. برای مثال، قیمت یک خودرو در کارخانه ۴۵۰ میلیون تومان است، اما در بازار به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رود. حالا اگر یک کارخانه‌ای بگوید من دو سه هفته‌ای خودرو را به شما به قیمت ۶۷۰ میلیون تومان می‌دهم، عملا کسی دیگر سراغ بازار آزاد نمی‌رود و همه از کارخانه خرید می‌کنند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح می‌کند: اما یک اشتباهی وجود دارد که در این بخش‌ها گفته می‌شود که ۱۲۰ هزار خودرو تا پایان سال می‌خواهیم بدهیم. اما نیاز بازار خودرو تا پایان سال به خصوص در این ماه‌هایی که اوج فروش خودروسازان در شب عید است، خیلی بیشتر از ۱۲۰ هزار دستگاه است. عملا اگر از نظر تعداد، زمان و نحوه توزیع کنترلی وجود نداشته باشد و نتوانیم نیاز بازار را پاسخ دهیم، خود عاملی می‌شود که قیمت بازار سیاه شاهد یک رشد چشم‌گیری باشد.

صدرایی تاکید می‌کند: تنها تضمینی که واقعا وجود دارد، این است که برنامه‌ریزی آن‌چنان شده باشد که خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار به تعداد نیاز بازار عرضه شود. اما آنچه که از شواهد پیداست، به نظر من نشان‌دهنده این است که خودروها با تقاضایی که در بازار پیش‌بینی شده، سازگار نیست.

مشروح گفت‌وگو با بابک صدرایی را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵