شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیت کوین#تاریخ

بازارهای ارز دیجیتال / استخراج رمزارز / قیمت بیت کوین

۳ سیگنال نزولی برای بیت کوین / در این تاریخ ارز دیجیتال نخرید

در حال حاضر، شرایط بازار شباهت زیادی به سال ۲۰۱۹ دارد. در آن زمان، قیمت بیت کوین که در یک روند صعودی قوی قرار داشت، به فاصله چند ماه‌ تا هاوینگ یک اصلاح را تجربه کرد. آیا چنین شرایطی بار دیگر تکرار خواهد شد؟

اقتصاد ۳ سیگنال نزولی برای بیت کوین / در این تاریخ ارز دیجیتال نخرید

بررسی داده‌های آن‌چین نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین در آستانه رویداد هاوینگ بیش از حد رشد کرده و احتمالا پیش از این رویداد، یک اصلاح قیمتی اتفاق بیفتد. در ادامه چند سیگنال را که احتمال وقوع چنین اصلاحی را نشان ‌می‌دهند، بررسی می‌کنیم.

در حال حاضر، شرایط بازار شباهت زیادی به سال ۲۰۱۹ دارد. در آن زمان، قیمت بیت کوین که در یک روند صعودی قوی قرار داشت، به فاصله چند ماه‌ تا هاوینگ یک اصلاح را تجربه کرد. آیا چنین شرایطی بار دیگر تکرار خواهد شد؟

وضعیت شاخص NUPL

دو سیگنال اولی که به آن می‌پردازیم، به شاخص سود/زیان تحقق‌نیافته خالص (NUPL) مربوط هستند. NUPL انواع مختلفی دارد: NUPL همه سرمایه گذاران بازار، NUPL دارندگان بلندمدت (LTH) و NUPL دارندگان کوتاه مدت (STH).

در نمودار نسخه پایه شاخص می‌بینیم که در دسامبر ۲۰۲۳ و ژانویه ۲۰۲۴، شاخص NUPL در ناحیه سبز (باور) قرار دارد. در طول یک بازار صعودی، ورود شاخص به این منطقه نشان‌دهنده قدرت روند صعودی است.

با این حال، از نظر تاریخی، اولین ورود به این منطقه پس از ثبت یک کف ماکرو در چرخه‌های قبلی (دایره‌های قرمز) نشان‌دهنده احتمال وقوع یک اصلاح در آینده‌ای نزدیک است. در واقع، در چنین شرایطی، شاخص پس از رسیدن به منطقه باور (دایره‌های آبی)، به طور نسبتاً سریع از آن خارج شده و به منطقه زرد (خوش‌بینی) باز می‌گردد.

شاخص-بیت-کوین-یک

با این حال، در سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰، شاخص NUPL به سمت نواحی نارنجی (امید) و حتی قرمز (کاپیتولاسیون یا تسلیم) حرکت کرد و دوباره به پایین‌ترین سطح خود رسید. اگر تاریخ تکرار شود، اصلاحات بعدی در نمودار NUPL می‌تواند نشان‌دهنده کاهش قیمت بیت کوین باشد.

شایان ذکر است که وضعیت مشابهی در نمودار NUPL برای دارندگان طولانی مدت (LTH) دیده می‌شود. بر اساس داده‌های تاریخی، اولین ورود به ناحیه سبز پس از ثبت یک کف، به یک اصلاح منجر می‌شود.

شاخص-بیت-کوین-دو

سودهای تحقق‌یافته

در این بخش، سود یا زیان خالص تحقق‌یافته را بررسی می‌کنیم که حاصل سود یا زیان خالص تمام کوین‌های انتقال یافته است و به عنوان تفاوت بین سود تحقق‌یافته و زیان تحقق‌یافته تعریف می‌شود.

هرچه نمودار به سطوح بالاتری از ناحیه سبز می‌رسد، سود تحقق‌یافته فعالان بازار افزایش می‌یابد. برعکس این موضوع نیز در ناحیه قرمز صادق است.

در حال حاضر، شاهد یک شکست (بریک‌اوت) بزرگ در نمودار شاخص سود/زیان خالص تحقق‌یافته هستیم. این شکست به دنبال یک روند صعودی بلندمدت اتفاق افتاده و شبیه وضعیت سال ۲۰۱۹ (دایره‌های آبی) است. در چرخه قبلی، چنین شکستی منجر به اصلاح ۵۳ درصدی قیمت شد که در ادامه با شیوع کووید-۱۹، نزول بیشتری (پیکان قرمز) پیدا کرد.

شاخص-بیت-کوین-سه

اگر سناریوی مشابهی محقق شود، قیمت بیت کوین می‌تواند قبل از شروع دوباره یک روند صعودی، به محدوده ۲۳ هزار تا ۲۸ هزار دلار بازگردد.

درصد آدرس‌هایی که در سود هستند

آخرین سیگنالی که احتمال اصلاح قریب‌الوقوع قیمت بیت کوین را نشان می‌دهد، درصد UTXOهایی است که در محدوده سود قرار دارند. این شاخص، درصد خروجی‌های خرج‌نشده تراکنش (UTXO) است که قیمت آن‌ها در زمان وقوع، کمتر از قیمت فعلی بوده است. به عبارت دیگر، این شاخص نشان می‌دهد که چند درصد از آدرس‌های BTC در حال حاضر در سود هستند.

در نمودار دارندگان بلند‌مدت، سطح بالای ۹۵ درصد با رنگ قرمز مشخص شده است. در اینجا دوباره (در یک روند صعودی قوی) تقریباً همه UTXOها در سود قرار دارند.

از سوی دیگر، در سال ۲۰۱۹، شاخص پس از جهش از کف ماکرو چرخه قبلی به سقف جدید رسید که وضعیتی مشابه نمودار NUPL است. وضعیت قبل از هاوینگ نیز مشابه است. شاخص به منطقه قرمز می‌رسد و به دنبال آن اصلاح قیمت اتفاق می‌افتد.

شاخص-بیت-کوین-چهار

اگر این سناریو تکرار شود، سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ می‌تواند یک دوره نزولی در بازار ارزهای دیجیتال باشد. این امر به ویژه با وجود هیاهو و سرخوشی قبل از هاوینگ و پس از تصویب ETF اسپات بیت کوین امکان‌پذیر است.

منبع: رمز ارز نیوز