شهر خبر

وزارت نیرو/تامین برق/کاهش مصرف

می توان مصرف برق را کاهش داد / راهکار اصلی چیست؟

معاون هماهنگی توزیع توانیر اظهار کرده است که می توان مصرف برق در کشور را کاهش داد.

اقتصاد می توان مصرف برق را کاهش داد / راهکار اصلی چیست؟

مصرف برق در کشور ما، افزایش پیدا کرده است و طبق گفته بسیاری از تحلیلگران، می توان مصرف برق را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر تاکید کرد با تغییر پمپ و شناور در بخش کشاورزی، تغییر الکتروموتورها در بخش صنعت و تغییر سیستم‌های سرمایشی در بخش خانگی می توان تا ۳۰ درصد از مصرف برق را کاهش داد.

حمیدرضا پیرپیران معاون هماهنگی توزیع توانیر در دوره آموزش تعالی مدیران عامل شرکت‌های توزیع برق که با حضور مدیرعامل شرکت توانیر در مجموعه فرهنگی ورزشی طرشت برگزار شد، تبعیت صنعت برق از رشد فزاینده مصرف برق و ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروگاه و خطوط برای پاسخگویی به رشد بالای مصرف که سال گذشته به ۵.۷ درصد رسید را نیازمند احداث سالانه ۵ هزار مگاوات نیروگاه، پست و خطوط انتقال مربوطه عنوان کرد که جدا از هزینه‌های جاری، حداقل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بار مالی برای صنعت برق به همراه دارد و این نگاه طی ۲ سال گذشته تغییر پیدا کرده و صنعت برق از رشد غیرمنطقی مصرف پیروی نمی‌کند.

وی کاهش ۳۰ درصد از مصرف برق مشترکان را با تغییر نگاه و مدل مصرف امکانپذیر دانست و اظهار داشت: با تغییر پمپ و شناور در بخش کشاورزی، تغییر الکتروموتورها در بخش صنعت و تغییر سامانه‌های سرمایشی در بخش خانگی می‌توان تا ۳۰ درصد از مصرف برق را کاهش داد و صنعت برق را از طرح‌های توسعه نیروگاه و خطوط طی ۷ - ۸ سال آینده بی نیاز ساخت.

پیرپیران هدف از راه اندازی اپراتور انرژی را مدیریت انرژی، ایجاد زبان مشترک بین صنعت برق با مصرف کنندگان و متقاضیان برق و همچنین تأمین برق مصرف کنندگان با رعایت پارامترهای تعیین شده و متناسب با نیاز و نوع مصرف ذکر کرد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: موفقیت این طرح ملی منوط به همکاری همه ارکان سازمانی صنعت برق کشور به خصوص بخش توزیع برق است که با در اختیار گذاشتن اطلاعات مورد نیاز، توسعه کنتورهای هوشمند و توسعه رؤیت پذیری، موفقیت کامل این طرح به خصوص در بخش‌های تجاری و خانگی را تضمین می‌کنند.

به نقل از وزارت نیرو، آرش کردی در دوره آموزش تعالی مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور، این گردهمایی را فرصتی مغتنم برای پیشبرد موضوعات مشترک مرتبط با صنعت توزیع برق عنوان کرد که از سوی معاونت هماهنگی توزیع توانیر به منظور هماهنگی، هم افزایی و به روز رسانی موضوعات تدبیر شده است.

وی همچنین بر لزوم ایجاد تغییر در فضای اطلاع‌رسانی تاکید کرد و گفت: در فضای فعلی نمی‌توان با اتکا به راهکارهای پیشین تأثیرگذار بود.

کردی خاطرنشان کرد: شرکت‌های صنعت برق باید این فضا را درک کرده و برای حرکت سریع و مؤثر در این محیط برنامه‌ریزی داشته باشند و آن را جزئی از فعالیت‌های آتی خود در نظر بگیرند که می‌تواند در عین سودآوری، به نوعی موجب بهبود عملکرد و نگرش‌ها شود.

به گفته وی، شرکت توانیر در نظر دارد با استفاده از ابزار و فناوری‌های دیجیتال و همکاری شرکت‌های توزیع نیروی برق حداقل ٥ میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق خانگی را در ایام اوج بار تابستان بر اساس تعداد مشترکان، میزان اوج بار منطقه، ضرایب استانی و سایر شاخص‌ها از طریق اقدامات فرهنگ‌سازی کاهش دهد.

منبع: مهر