شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#مجلس#رئیس مجلس#مجلس نمایندگان

هیات آمریکایی به تایوان می‌رود/ چین مخالفت کرد

هیات آمریکایی به تایوان می‌رود/ چین مخالفت کرد

ایسنا نوشت: مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت، هیاتی از مجلس نمایندگان آمریکا ممکن است ماه مه به تایوان سفر کند. این اطلاعیه واکنش تند پکن را در پی داشت.

مایک جانسون گفت که از روسای کمیته‌های مربوطه مجلس نمایندگان آمریکا خواهد خواست تا پس از تحلیف «لای چینگ-ته» رئیس جمهوری منتخب تایوان در ماه مه، رهبری هیاتی را به تایپه بر عهده بگیرند تا بر «تعهد مستمر کنگره به امنیت و دموکراسی» تاکید شود.

به گفته مقامات انتخاباتی، لای چینگ ته، نامزد حزب حاکم دموکراتیک پیشرو تایوان، در انتخابات ریاست جمهوری این جزیره پیروز شده است. طبق گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات تایوان، او ۴۰.۰۵ درصد آرا را به دست آورد، در حالی که نزدیک‌ترین رقیب او از حزب اپوزیسیون کومینتانگ، ۳۳.۴۹ درصد آرا را به دست آورد.

در همین رابطه لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن به خبرگزاری تاس گفت، چین به شدت مخالف سفر هیات‌های کنگره آمریکا به تایوان و هرگونه ارتباط رسمی میان مقامات آمریکایی و مقامات این جزیره خودمختار است.

این دیپلمات گفت: «تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از چین است. چین قاطعانه مخالف هرگونه تماس رسمی ایالات متحده با منطقه تایوان است و از واشنگتن می‌خواهد تا اصل "چین واحد" را رعایت کند.»

سخنگوی سفارت چین گفت: «ایالات متحده باید به طور جدی از اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا تبعیت کند، مسائل مربوط به تایوان را با احتیاط و به درستی مدیریت کند، تماس رسمی با منطقه تایوان را متوقف کند، از ارسال سیگنال‌های اشتباه در مورد "استقلال تایوان" به نیروهای جدایی‌طلب خودداری کند و از مداخله در انتخابات منطقه تایوان به هر شکلی دوری کند.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پس از آنکه رای‌دهندگان تایوانی به یک گزینه مخالف با چین و موافق استقلال رای دادند و برای سومین دور ریاست جمهوری به دست حزب حاکم تایپه رسید، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت که آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند.

311311