شهر خبر

استخراج گاز / قیمت نفت / میادین گازی

چرا شکستن انحصار توسعه میادین کشور برای حل معضل ناترازی و بهبود استخراج نفت و گاز کشور مهم است؟

مرتضوی کارشناس انرژی گفت: ایران پس از شکستن انحصار توسعه میادین گازی می تواند با بکارگیری فناوری‌ها و تخصص‌های پیشرفته بخش خصوصی تولید را از این میدان‌های مشترک افزایش دهد. این امر نه تنها تولید نفت و گاز ایران را افزایش خواهد داد، بلکه درآمدهای ارزی کشور را نیز افزایش خواهد داد. همچنین در رابطه با مزایای کلیدی از انحصار خارج شدن برداشت از میادین گازی و نفتی، می‌توان به مسئله افزایش رقابت‌پذیری صنعت نفت و گاز، توسعه بازارهای صادراتی ایران و متنوع‌ شدن مبادی فروش، افزایش بهره‌وری و ظرفیت تولید و استخراج نفت و گاز و همچنین توسعه درآمدهای ارزی کشور اشاره کرد.

اقتصاد چرا شکستن انحصار توسعه میادین کشور برای حل معضل ناترازی و بهبود استخراج نفت و گاز کشور مهم است؟

سید علی مرتضوی کارشناس انرژی در مورد اهمیت مشارکت بخش خصوصی در زمینه توسعه میادین مشترک نفت و گاز کشور گفت: شکستن انحصار در توسعه میادین نفت و گاز ایران و ارتقای مشارکت بخش خصوصی مزایای بی شماری را برای کشور به همراه دارد. هزینه‌های استخراج را کاهش می‌دهد، رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد، سرمایه‌گذاری را جذب می‌کند، فناوری‌های جدید را معرفی می‌کند، بازارهای صادراتی را متنوع می‌کند و درآمدهای اضافی دولت ایجاد می‌کند. علاوه بر این، مشارکت بخش خصوصی باعث توسعه ارز، ثبات نرخ ارز، انتقال فناوری، ایجاد شغل و رشد اقتصادی می شود. با این حال، برای دولت بسیار مهم است که مقررات شفاف ایجاد کند، عملکردهای مسئولانه را تضمین کند، و بین جذب سرمایه‌گذاری خصوصی و حفظ منافع ملی تعادل ایجاد کند. ایران با پذیرش مشارکت بخش خصوصی، می‌تواند پتانسیل کامل منابع نفت و گاز خود را باز کند و به توسعه پایدار در بخش انرژی دست یابد.

وی ادامه داد: در زمینه استخراج نفت و گاز، ایران در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته است. توسعه میادین مشترک با کشورهای همسایه در اولویت ایران بوده است. ایران پس از شکستن انحصار توسعه میادین گازی می تواند با بکارگیری فناوری‌ها و تخصص‌های پیشرفته بخش خصوصی تولید را از این میدان‌های مشترک افزایش دهد. این امر نه تنها تولید نفت و گاز ایران را افزایش خواهد داد، بلکه درآمدهای ارزی کشور را نیز افزایش خواهد داد. همچنین در رابطه با مزایای کلیدی از انحصار خارج شدن برداشت از میادین گازی و نفتی، می‌توان به مسئله افزایش رقابت‌پذیری صنعت نفت و گاز، توسعه بازارهای صادراتی ایران و متنوع‌ شدن مبادی فروش، افزایش بهره‌وری و ظرفیت تولید و استخراج نفت و گاز و همچنین توسعه درآمدهای ارزی کشور اشاره کرد.

وی در رابطه با افزایش تحقیق و توسعه با شکستن انحصار توسعه میادین مشترک نفت و گاز گفت: علاوه بر این، تمرکز بخش خصوصی بر افزایش ظرفیت استخراج با شکستن انحصار توسعه میادین مشترک نفت و گاز می تواند ایران را به بهره وری بیشتر در برداشت نفت و گاز و همچنین بهبود کارایی و پایداری زیست محیطی عملیات نفت و گاز روبرو کند که نه تنها موجب به کارگیری بسیار بیشتر شرکت های دانش بنیان در صنعت برداشت خواهد شد بلکه رقابت پذیری ایران را در بازار جهانی انرژی، جایی که تقاضای فزاینده ای برای منابع انرژی پاک تر و پایدارتر وجود دارد، افزایش می دهد.

مرتضوی در پایان اظهار کرد: توسعه بخش نفت و گاز ایران با مشارکت بخش خصوصی علاوه بر مزایای اقتصادی، پیامدهای ژئوپلیتیکی قابل توجهی نیز دارد. ایران با تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در بازار بین‌المللی انرژی، می‌تواند تأثیر بیشتری بر پویایی انرژی جهانی داشته باشد. این امر به کشور اهرمی در مذاکرات دیپلماتیک می دهد و موقعیت آن را در امور منطقه ای و بین المللی ارتقا می دهد. علاوه بر این، ایران به عنوان قطب انتقال انرژی در غرب آسیا، می‌تواند نقش مهمی در تضمین امنیت و ثبات انرژی در منطقه ایفا کند.