شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه

یارانه نقدی / واریز یارانه / یارانه معیشتی

تغییر در دهک بندی خانوارها / یارانه این افراد قطع می شود

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان ضمن تکذیب اخبار منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی تأکید کرد: هرگونه شایعه و خبری در زمینه حذف دهک‌های هشتم و نهم درآمدی صحت ندارد و خلاف واقعیت است.

اقتصاد تغییر در دهک بندی خانوارها / یارانه این افراد قطع می شود

براساس تکلیف قانونی بودجه سال ۱۴۰۲ و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در دی‌ماه سال‌جاری با توجه به نتایج وسع‌سنجی جدید خانوار‌ها و با استفاده از آخرین آمار و اطلاعات ثبتی دستگاه‌های مربوطه، اطلاعات خانوار‌ها در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به‌روزرسانی شده است.

علیرضا محمدی گفت: آن دسته از افرادی که در یک سال گذشته به دلایلی مختلف نسبت به دهک‌ بندی اعتراض داشتند در این مرحله ضمن بررسی و بهبود در روش وسع‌سنجی خانوار‌ها و اعمال داده‌های جدید، دهک فعلی افراد مشخص و تعیین شده است.

 محمدی تغییرات و جابه‌جایی افراد در دهک‌های مختلف درآمدی را بسیار اندک عنوان و اضافه کرد: در محدوده صرفاً دو صدک بالایی یعنی صدک ۹۹ و ۱۰۰ تغییرات ملموس است که براساس به‌روز‌رسانی جدید ۶۰ هزار خانوار جدید مشمول دریافت یارانه معیشتی شدند و ۶۰ هزار خانوار جدید دیگر نیز به دهک دهم و صدک‌های بالایی اضافه و مشمول دریافت یارانه نمی‌شوند.

وی تعداد افراد هر صدک را تقریباً ۲۹۰ هزار خانوار دانست و گفت: طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ بند (د) تبصره ۱۷ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است هر ۶ ماه یک بار دهک درآمدی خانوارها را به‌روز‌رسانی کند و براساس رفتار مالی افراد و شاخص‌های مختلف رفاهی تغییرات حاصل می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان ضمن تکذیب اخبار منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی تأکید کرد: هرگونه شایعه و خبری در زمینه حذف دهک‌های هشتم و نهم درآمدی صحت ندارد و خلاف واقعیت است.

دهک بندی یارانه ها

دهک‌بندی یارانه‌ها براساس معیارهای مختلف انجام می‌شود. این دهک‌بندی ممکن است بر اساس درآمد خانوار، تعداد اعضای خانوار، نوع فعالیت اقتصادی و سایر عوامل مشخص شود. هدف از دهک‌بندی یارانه‌ها، تخصیص بهینه منابع و کمک به افرادی است که به آن نیاز بیشتری دارند.

۱. درآمد خانوار: یارانه‌ها بر اساس سطح درآمد خانوارها تعیین می‌شود. خانوارهای با درآمد کمتر، معمولاً از میزان بیشتری یارانه دریافت می‌کنند.

۲. تعداد اعضای خانوار: خانوارهایی که تعداد اعضای بیشتری دارند، ممکن است بیشترین میزان یارانه را دریافت کنند. این معیار به منظور حمایت از خانواده‌های بزرگتر و تأمین نیازهای افراد بیشتر در خانوار است.

۳. نوع فعالیت اقتصادی: در برخی موارد، یارانه‌ها بر اساس نوع فعالیت اقتصادی خانوار تعیین می‌شود. برای مثال، برخی صنایع و بخش‌های خاص ممکن است مستحقان یارانه‌های خاصی باشند.

۴. شرایط ویژه: در برخی موارد، افراد با شرایط ویژه مانند افراد با نیازهای ویژه، افراد معلول، بازنشستگان و سایر گروه‌های مستحق ممکن است از یارانه‌های ویژه‌ای برخوردار شوند.

 

منبع: تسنیم