شهر خبر

تشدید بارش برف و باران در ۱۱ استان/ آبگرفتگی معابر و خطر ریزش بهمن

تشدید بارش برف و باران در ۱۱ استان/ آبگرفتگی معابر و خطر ریزش بهمن

ایسنا نوشت: سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در ۱۱ استان و احتمال آسیب‌ به محصولات کشاورزی و خطر ریزش بهمن و کولاک برف هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح از ادامه تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش باران و برف، مه گرفتگی، در مناطق کوهستانی کولاک برف و احتمال بهمن طی روز یکشنبه( ۲۴ دی) در گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، شمال شرق خوزستان، ارتفاعات قزوین، البرز و تهران خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، کاهش دید، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی پرهیز از سفرهای غیر ضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین با صدور هشدار سطح از ادامه فعالیت سامانه بارشی بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف، کاهش نسبی دما و در مناطق گرمسیر رعدوبرق از شنبه تا یکشنبه (۲۳ تا ۲۴ دی) خبر داد.

این شرایط جوی روز در ایلام، شمال شرق خوزستان، شمال چهارمحال و بختیاری، لرستان، زنجان، مازندران، همدان، قزوین، البرز و نیمه شمالی تهران و در ایلام، لرستان، شمال مرکزی، همدان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات سمنان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطقی با اقلیم سرد، احتمال وقوع بهمن، احتمال آبگرفتگی معابر، کاهش نسبی دما و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، عدم قرارگیری در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار رنگ دیگری ازادامه تشدید فعالیت سامانه بارشی، بارش باران و برف، وزش باد شدید، مه گرفتگی، در مناطق کوهستانی کولاک برف و احتمال بهمن طی روز یکشنبه (۲۴ دی) در گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، شمال شرق خوزستان، قزوین، البرز، تهران، ایلام، لرستان، زنجان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، گلستان، خراسان شمالی، سمنان خبر داد که می‌تواند خسارت به محصولات کشاورزی را به همراه داشته باشد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، زدودن برف از شاخه‌های جوان جهت جلوگیری از شکستن نهال، استحکام پوشش سازه‌های کشاورزی و دامداری‌ها در برابر باد شدید، خودداری از انجام عملیات هرس به دلیل وقوع برف، ذخیره‌سازی سوخت دوم جهت گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، واحدهای تولیدی با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان‌های سردسیر، رنگ آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی، نگهداری از تاسیسات وعایق‌بندی لوله‌های آب جهت جلوگیری از ترکیدگی ویخ‌زدگی لوله‌ها در باغات و واحدهای تولیدی، استفاده از نور مصنوعی در گلخانه‌ها در روزهای ابری، انجام کود سرک در مزارع غلات و کلزا در استان‌های ساحلی قبل از شروع بارش را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر از یکشنبه تا دوشنبه (۲۴ تا ۲۵ دی) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در شمال خلیج فارس و تنگه هرمز هشدار سطح صادر کرد.

در اثر این مخاطره جوی خطر غرق شدن شناگران و غواصان، آسیب به تورها وقفس‌های صیادی، احتمال آسیب شناورهای سبک و تفریحی، اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحل به‌ویژه فعالیت‌های سکوهای نفتی پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی منع شنا و غواصی، منع فعالیت‌های شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی و سکوهای نفتی را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

۲۳۳۲۳۳