شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##افزایش#مالیات‌ستانی،#مردم#تنگنا#قرار#می‌دهد

معافیت مالیاتی| بودجه ۱۴۰۳ | برنامه هفتم توسعه

افزایش مالیات‌ستانی، مردم را در تنگنا قرار می‌دهد

قنبری کارشناس اقتصادی گفت: کاهش درآمدهای بخش خصوصی و افزایش فشار بر اقشار ضعیف و متوسط و تولیدکنندگان از اثرات منفی افزایش مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود و قطعا منجر به تورم و در تنگنا قرار گرفتن مردم خواهد شد.

اقتصاد افزایش مالیات‌ستانی، مردم را در تنگنا قرار می‌دهد

پیشنهاد اصلاح بند (پ) ماده (۲۷) لایحه برنامه مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در مجلس دستور کار قرار گرفت. با وجود موافقت نماینده دولت و نماینده کمیسیون تلفیق به تصویب نمایندگان نرسید تا پیشنهاد حذف آن مطرح شود.

به زعم بسیاری از نمایندگان مجلس، کارشناسان و مسئولان، مجلسی ها به درستی با پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده مخالفت کردند. زیرا این امر به معنی افزایش فشار مالیاتی بر اقشار ضعیف و متوسط جامعه است که با سیاست های اعلامی دولت مبنی بر مالیات ستانی از مودیان بزرگ و پردرآمد منافات دارد.

نظرات علی قنبری را به عنوان یک کارشناس اقتصادی در خصوص افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

قنبری با اشاره به این موضوع که در شرایط فعلی اقتصادی کشور افزایش مالیات بر ارزش افزوده اقدام درستی نیست، تصریح کرد: این اقدام به رکود تورمی منجر می شود و عواقب منفی برای کشور دارد.

وی ادامه داد: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده اثرات مختلفی خواهد داشت و به کاهش درآمد مردم منجر می شود. از سوی دیگر، کاهش قدرت خرید مردم را خواهیم داشت که نتیجه اش ضربه خوردن تولید است.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای دولت نیز عواقب خوبی نخواهد داشت. در شرایطی که کشور با رکود و تورم روبروست باید سیاست های انبساطی و تسهیلی به اجرا بگذاریم و به مردم کمک کنیم که از این شرایط گذر کنند. در پیش گرفتن سیاست های انقباضی مانند افزایش مالیات بر ارزش افزوده را در شرایط فعلی درست نمی دانم.

قنبری گفت: یکی از عواقب منفی افزایش مالیات بر ارزش افزوده، عدم تحقق درآمدهای مالیاتی دولت خواهد بود. به نحوی که بیش از پیش با کسری بودجه مواجه خواهد شد که در نهایت افزایش نقدینگی و تورم را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده اثر روانی خواهد داشت و به گرانی منجر می شود. به طور کلی، اقتصاد یک کل به هم پیوسته است و هر تغییری بر کل سیستم اثر می گذارد.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: کاهش درآمدهای بخش خصوصی و افزایش فشار بر اقشار ضعیف و متوسط و تولیدکنندگان از اثرات منفی افزایش مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود و قطعا منجر به تورم و در تنگنا قرار گرفتن مردم خواهد شد.

قنبری گفت: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده نشانگر عدم درک صحیح شرایط اقتصادی کشور و نداشتن نگاه همه جانبه نگر است. در شرایطی که اقشار پردرآمد به انحای مختلف از دادن مالیات طفره می روند و فشار مالیاتی برعهده ی حقوق بگیران، تولیدکنندگان و اقشار ضعیف و متوسط است، باید از اعمال فشار مضاعف بر بخش شفاف اقتصاد کشور پرهیز کنیم.

وی تأکید کرد مردم باید متوجه باشند که پرداخت مالیات یکی از وظایف شهروندان است و هر کس باید متناسب با درآمدش مالیات بپردازد. در زمینه ی مالیات ستانی نباید از کارهای فرهنگی غافل شویم. در این ارتباط نیاز به فرهنگ سازی داریم. اگرچه مالیات حق دولت است و پرداخت آن برای اداره ی کشور ضروری است، اما نباید به اعمال سیاست هایی مبادرت کنیم که اعمال فشار مضاعف بر مردم را به دنبال دارد.