شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوخت#سهیمه#این#خودروها#تعلق#نمی#گیرد

بیمه شخص ثالث/کارت سوخت/سهمیه سوخت

سهیمه سوخت به این خودروها تعلق نمی گیرد

طبق گفته های معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، سهمیه سوخت و کارت سوخت به خودروها و موتورسیکلت های فاقد بیمه شخص ثالث اختصاص پیدا نمی کند.

اقتصاد سهیمه سوخت به این خودروها تعلق نمی گیرد

شنیده ها حکایت از آن دارد که کارت سوخت و سهمیه سوخت به وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث تعلق نمی گیرد. لذا، رانندگانی که تاکنون بیمه شخص ثالث خود را دریافت نکرده اند، هرچه سریعتر نسبت به دریافت بیمه شخص ثالث اقدام کنند تا بتوانند کارت سوخت و بیمه سهمیه بنزین خود را دریافت کنند.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از اجرای شرط دارابودن بیمه‌نامه شخص ثالث برای صدور کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها خبر داد و گفت: کارت سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث صادر نمی‌شود.

سیدکاظم عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به صادر نشدن کارت سوخت برای اشخاصی که بیمه‌نامه شخص ثالث ندارند، توضیح داد: در اجرای تکلیف محوله به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مطابق ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، صدور کارت سوخت برای خودروها و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه نامه ممنوع است.

به گفته وی در حال حاضر ثبت درخواست صدور کارت سوخت برای خودرو و موتور سیکلت در دفاتر پلیس +۱۰ منوط به احراز بیمه نامه شخص ثالث انجام می‌شود و همچنین ارائه خدمات تغییر رمز کارت سوخت در نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز به شرط ارائه بیمه نامه شخص ثالث خودروی مربوطه صورت می پذیرد.

عزیزی با اشاره به الزامی بودن دریافت بیمه‌نامه شخص ثالث برای همه خودروها و موتورسیکلت‌ها، گفت: بر اساس آخرین تصمیمی که اتخاذ شد در بخش ناوگان تاکسیرانی، به‌زودی صرفاً تاکسی‌های درون شهری و برون شهری دارای بیمه نامه شخص ثالث، از سهمیه بنزین برخوردار می شوند که فرآیندهای مربوط به نحوه اجرای آن را درحال برنامه‌ریزی است.

به گفته معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث در بخش خودروهای نفت گازسوز با موفقیت اجرا شده که از یک سو تاثیر بسزایی در افزایش مراجعه جهت تمدید بیمه نامه شخص ثالث و از سوی دیگر صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف نفت گاز به دلیل عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بدون بیمه و غیرفعال، را به همراه داشته است.

باید بگوییم بیمه شخص ثالث یکی از انواع بیمه مسئولیت است؛ به زبان ساده اگر شما با ماشین خود با ماشین دیگری تصادف کنید و بیمه شخص ثالث داشته باشید، خسارات وارد شده به ماشینی که با آن تصادف کردید (شخص ثالث) را بیمه شخص ثالث شما بر عهده میگیرد. این بیمه‌نامه پرفروش‌ترین بیمه در سطح کشور است.

تاریخچه بیمه شخص ثالث

پس از جنگ جهانی اول، استفاده از خودرو رواج بسیاری پیدا کرد و استفاده از این وسیله نقلیه برای سفر و حمل کالا  و رفت و آمد و … منجربه خسارات متعددی در رانندگی نیز گردید چراکه بیشتر خودروهای مورد استفاده در آن زمان از لحاظ ساختار و ایمنی بسیار خطرناک بودند. با وجود چنین اتفاقاتی رانندگان مجبور بودند هزینه‌های گزافی را در زمان تصادف برای تعمیر و جبران خسارات اتفاق افتاده پرداخت کنند. اولین بیمه خودرو در سال ۱۸۹۸ و بعد از ساخت اولین خودروی گازوئیلی در آمریکا صادر شد.

در ایران، قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی در قبال شخص ثالث که با نام بیمه شخص ثالث معروف است در ۲۹ دی ماه سال ۱۳۴۷ به تصویب رسید و بیمه گذاران این بیمه نامه می‌توانستند از پوشش‌های این بیمه نامه در مقابل خسارات وارد شده به اشخاص ثالث استفاده کنند.

منبع: ايسنا