شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت نفت#دریای سرخ

نفت خام/قیمت نفت/نفت برنت

قیمت نفت اوج گرفت / نفتکش ها از دریای سرخ فرار کردند

قیمت نفت تحت تاثیر تحولات منطقه و درگیری های دریای سرخ بالا رفت.

اقتصاد قیمت نفت اوج گرفت / نفتکش ها از دریای سرخ فرار کردند

درحالی که در دریای سرخ جنگ نفتکش ها وجود دارد و نفتکش های بسیاری از دریای سرخ فرار کرده اند، قیمت طلای سیاه اوج گرفت.

قیمت نفت روز جمعه با افزایش تعداد نفتکش‌هایی که در پی حملات هوایی و دریایی آمریکا و انگلیس به یمن، مسیر خود را از دریای سرخ تغییر دادند، یک درصد افزایش یافت.

بهای معاملات نفت برنت با ۸۸ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش، در ۷۸ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه بسته شد. برنت در طول معاملات، تا بیش از سه دلار هم افزایش داشت و به بالای ۸۰ دلار رسیده بود که بالاترین قیمت امسال بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۶ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، در ۷۲ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه بسته شد.

تحلیلگران و کارشناسان صنعت خاطرنشان کردند در حالی که انتظار می‌رفت  تغییر مسیر نفتکش‌ها، هزینه و زمان لازم برای حمل نفت را افزایش دهد، عرضه‌ هنوز تحت تاثیر قرار نگرفته و بخشی از افزایش اولیه قیمت‌ها را از بین برده است.

نفت برنت برای کل هفته ۰.۵ درصد و شاخص نفت آمریکا، ۱.۱ درصد کاهش نشان داد. اوایل هفته گذشته، کاهش شدید قیمت‌ فروش نفت عربستان سعودی و افزایش غافلگیرکننده ذخایر نفت آمریکا، نگرانی‌ها پیرامون عرضه را برانگیخته بود.

مت استفانی - رئیس شرکت مشاوره سرمایه گذاری «کاوانال هیل» - اظهار کرد: اگر چه فقدان حمل از طریق دریای سرخ، مشکلات حمل و نقل را برای بخشی از عرضه نفت ایجاد می‌کند، اما تاثیر آن بر بازارهای فیزیکی نفت تاکنون بسیار اندک بوده است. وی افزود: اگر درگیری به سوی دیگر شبه جزیره عربستان گسترش پیدا کند، بازارهای نفت ممکن است واکنش بسیار بیشتری نشان دهند.

شرکت‌های نفتکش استنا بالک، هافنیا و تارم اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند تمام کشتی‌هایی را که به سمت دریای سرخ حرکت می‌کنند، متوقف کنند. با این حال، اسامه ربیعی، رئیس اداره کانال سوئز، گفت که ترافیک در هر دو سمت کانال منظم است و این گزارش‌ها که دریانوردی به دلیل تحولات در دریای سرخ متوقف شده است، صحت ندارد.

رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه، از حملات مشترکی آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن خبر دادند. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع محلی گزارش داد که پایگاه‌هایی در شهر الحدیده یمن هدف حملات هوایی قرار گرفتند. منابع خبری از وقوع انفجارهایی در الحدیده و صنعا یمن نیز خبر دادند. یک مقام پنتاگون به پالتیکو گفت: آمریکا و انگلیس با حمایت استرالیا، هلند، کانادا و بحرین، حملات مشترکی را علیه اهدافی در یمن انجام دادند.

این تشدید درگیری‌ها، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که جنگ غزه ممکن است به درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه تبدیل شود و عرضه نفت را مختل کند.

شرکت امنیتی انگلیسی امبری اعلام کرد شبه نظامیان حوثی به اشتباه یک نفتکش حامل نفت روسیه را در یک حمله موشکی روز جمعه در سواحل یمن هدف قرار دادند.

تغییر مسیر نفتکش‌ها به سمت آفریقای جنوبی، همچنین نرخ حمل را افزایش می‌دهد زیرا کشتی‌ها، مسیرهای طولانی‌تری را طی می‌کنند.

 دریای سرخ، یک مسیر مهم بین اروپا و آسیا است که حدود ۱۵ درصد از ترافیک کشتیرانی جهان را تشکیل می‌دهد.

عربستان سعودی خواستار خویشتن‌داری و پرهیز از تشدید تنش شد و گفت که با نگرانی شدید اوضاع را زیر نظر دارد.

عامل دیگری که در معاملات روز جمعه از قیمت نفت پشتیبانی کرد، آمار واردات نفت به چین بود که نشان داد این کشور حجم  کم‌سابقه ای  نفت را در سال ۲۰۲۳ خریداری کرده است.

در بخش عرضه، شرکت خدمات انرژی «بیکر هیوز» اعلام کرد که تعداد دکل‌های نفتی آمریکا که معیاری برای ارزیابی تولید آینده است، هفته گذشته، با دو حلقه کاهش، به ۴۹۹ حلقه رسید.

در لیبی، سخنگوی معترضانی که تهدید به تعطیلی دو تاسیسات نفت و گاز در طرابلس کرده‌اند، گفت که تصمیم گرفته‌اند مهلت روز جمعه برای تعطیلی تاسیسات را ۲۴ ساعت تمدید کنند زیرا مذاکرات با میانجی‌ها در جریان است.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت «سیتی ریسرچ» پیش بینی خود از قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ را به دلیل نگرانی‌ها نسبت به وجود مازاد عرضه، پایین برد اما خاطرنشان کرد که تنش در خاورمیانه، می‌تواند به افزایش قیمت‌ها در کوتاه مدت منجر شود. سیتی پیش بینی خود از قیمت هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۲۴ را یک دلار پایین برد و ۷۴ دلار تخمین زد و قیمت سال ۲۰۲۵ را ۱۰ دلار پایین برد و ۶۰ دلار اعلام کرد.

منبع: ايسنا