شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#جایگزین#سوخت#نفت

گفت و گوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

با جایگزین احتمالی نفت آشنا شوید / چشم طمع دولت به سوخت فسیلی

کعبی نژاد گفت: ایران به دلیل آنکه هنوز با مشکلات فناوری و اقتصادی در حوزه انرژی دست و پنجه نرم می کند، نمی تواند به درستی از آن استفاده کند.

اقتصاد با جایگزین احتمالی نفت آشنا شوید /  چشم طمع دولت به سوخت فسیلی

اهمیت استفاده از انرژی های خورشیدی بر کسی پوشیده نیست و کشور باید به سمت و سویی برود که استفاده از این انرژی عظیم و تجدید پذیر را در اولویت های حوزه انرژی قرار دهد. با این حال، بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که دولت توجه ویژه ای به بحث تجدید پذیرها نکرده است و همچنان سوخت های فسیلی را در اولویت مصرف قرار می دهد.

عبدالرزاق کعبی نژاد، کارشناس انرژی درخصوص حرکت دنیا به سمت استفاده از انرژی خورشیدی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: این امید وجود دارد که دنیا به سمت انرژی های خورشیدی حرکت کند. خورشید مانند یک نیروگاه برق هسته ای تجدید پذیر عمل می کند و در یک متر مربع کره زمین یک کیلو وات برق از خورشید دریافت می کنیم؛ اما این مطلب در گزارش ها وجود دارد و اگر بخواهیم دقیق صحبت کنیم، چنین چیزی صحت ندارد.

عبدالرزاق-کعبی

کعبی نژاد اظهار کرد: زمانی که تمام کره زمین به اندازه یک ساعت، انرژی از خورشید دریافت می کند به اندازه، یک سال مصرف انرژی دنیا تشکیل می شود. اگر کره زمین یک سال انرژی از خورشید دریافت کند، معادل ۳هزار برابر مصرف انرژی دنیا را تشکیل می‌دهد. آیا این انرژی عظیم تجدید پذیر، به درستی استفاده می شود؟ آیا اصلا کسی به فکر استفاده از این نعمت بزرگ خدادادی است؟

وی افزود: انرژی خورشیدی کاملا مناسب با محیط زندگی ما است و باید  تمام تلاش خود را را در راستای استفاده درست از این انرژی انجام دهیم تا در آینده مشکل تامین برق و انرژی نداشته باشیم. این سوال ایجاد می شود که چرا تاکنون از انرژی خورشیدی استفاده نشده است. ایران به دلیل آنکه هنوز با مشکلات فناوری و اقتصادی این انرژی دست و پنجه نرم می کند، نمی تواند به درستی از آن استفاده کند.

این کارشناس انرژی در ادامه گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: مشکلات فناوری انرژی خورشیدی، در کشورهای توسعه یافته موضوع قرن ۲۱ را تشکیل داده است و کشورهای توسعه یافته در فکر هستند که چگونه می توان از این انرژی عظیم بهترین استفاده ها را برد.

انرژی-خورشیدی

کعبی نژاد افزود: انرژی های بسیاری را در کشور مانند انرژی های بادی، آبی و جانوری داریم و تمام این موارد از خورشید به وجود آمده است. در نتیجه موضوع استفاده از این انرژی عظیم دارای اهمیت است. مسئله فناوری شتاب پیدا نکرده است و به آرامی درحال حرکت است اما این نکته را باید گفت که مصرف و تولید آن درحال افزایش است. البته به یک‌باره نمی تواند جایگزین سوخت های فسیلی شود و اصلا قابل مقایسه با سوخت های فسیلی نیست.

وی گفت: نیروگاه های حرارتی موجود در کشور به وسیله بخار تولید برق می کنند و اگر بتوان بخار را از طریق انرژی خورشیدی تولید کرد، تمام مشکلات برطرف خواهد شد اما این موضوع همچنان در حد تحقیق و توسعه مانده است. این انرژی هم خودکفا بوده و هم اینکه آماده بهره برداری است و مانند نفت نیست که مشکلات اکتشاف داشته باشیم. مشکلات انتقال، حمل و نقل، توزیع و پالایش هم وجود نخواهد داشت. با تمام این موارد چطور می توانند از این موضوع استفاده نکنند؟

این کارشناس انرژی گفت: درحال حاضر به دلیل نفت و سوخت های فسیلی در دنیا جنگ است و همانطور که مشاهده کردید در جنگ بین اوکراین و روسیه، در ابتدا روسیه نیروگاه های چرنوبیل را گرفت. پس مشاهده کنید که بر سر سوخت های فسیلی چه جنگ هایی اتفاق افتاده است. اگر انرژی های خورشیدی را با باطری های خورشیدی ترکیب کرده و تولید برق کنیم، مشکلات محیط زیست هم برطرف خواهد شد و دی اکسید کربن تولید نمی شود.

انرژی-تجدید

کعبی نژاد ادامه داد: دولت به تنهایی نمی تواند مشکل انرژی های خورشیدی را برطرف کند و باید یک مثلث دولت، صنعت و دانشگاه تشکیل شود تا بتوان این موضوعات را برطرف کرد. این ۳ باید در راس مثلث قرار بگیرند و کار را آغاز کنند. انرژی های خورشیدی استفاده های فراوانی دارد و می توان حتی از حرارت بالای آن استفاده های زیادی کرد.

وی در پایان گفت: باید دولت توجه ویژه ای به حوزه انرژی خصوصا انرژی خورشیدی داشته باشد. شاید این امکان وجود داشته باشد که تا ۱۰۰ سال آینده از سوخت های فسیلی کشور استفاده کرد. اگر ۱۰ کیلو وات برق خورشیدی در یک ساختمان نصب کنیم، در یک سال ۱۰ هزار کیلو وات ساعت می توانیم برق از خورشید تولید کنیم. یعنی قبض برق که از شرکت برق صادر می شود، میزان ۱۰ هزار کیلو وات ساعت از قبض شما کم می شود. استفاده از برق های خورشیدی، مصرف نفت را کاهش می دهد و همانطور که گفته شد به علت عدم تولید دی اکسید کربن، محیط زیست سالم تر خواهد ماند.