شهر خبر

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس؛

افزایش قیمت اینترنت بی مورد بود / صدای نماینده مجلس درآمد

تصمیم اخیر وزارت ارتباطات مبنی بر افزایش ۳۴ درصدی تعرفه اینترنت، موجی از واکنش‌ها را در بین مردم، مسئولان و کارشناسان به همراه داشته است. پیرامون این موضوع، گفت و گویی با یکی از نمایندگان مجلس انجام دادیم.

اقتصاد افزایش قیمت اینترنت بی مورد بود / صدای نماینده مجلس درآمد

پس از کش و قوس های فراوان سرانجام اپراتورها به مراد دل خود رسیدند و قیمت اینترنت افزایش پیدا کرد. اتفاقی که تا به امروز موجی از واکنش های منفی را به دنبال داشته است.

وزارت ارتباطات با درخواست اپراتورهای تلفن همراه مبنی بر افزایش تعرفه های اینترنت موافقت کرد و بسته های اینترنتی به شکل رسمی گران شدند. وزیر ارتباطات ضمن حمایت از این تصمیم، از قصد وزارتخانه برای کمک به اقشار کم درآمد سخن گفت. او مدعی شد که تسهیلات خوب و مناسبی در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت تا این رشد قیمت روی آن ها تاثیر منفی نگذارد.

بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که گرانی اینترنت می تواند دسترسی طبقه ضعیف جامعه به فضای مجازی را بسیار محدودتر از سابق کند. کیوان نقره کار در این باره به گسترش نیوز گفت: «با وقوع این اتفاق، دسترسی اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه به فضای مجازی محدودتر از گذشته می شود و در این مسئله تردیدی وجود ندارد. فارغ از این موارد، حوزه های مربوط به سلامت و درمان ما نیز ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را متحمل شوند.»

او ادامه داد: «افزایش هزینه ها و خارج از اولویت قرار گرفتن نیاز جامعه در خصوص تامین اینترنت باکیفیت با قیمت مناسب، تمام حوزه ها را به نوعی درگیر خواهد کرد. امکان حذف اینترنت برای اقشار ضعیف وجود دارد و نمی توان این واقعیت را کتمان کرد.»

گسترش نیوز برای بررسی این موضوع، گفت و گویی با علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس شورای اسلامی انجام داده که در ادامه می خوانید.

عنابستانی-مجلس

وعده های پوشالی دولت

عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی در مورد موضع گیری مجلس در خصوص افزایش بهای اینترنت گفت: من به هیچ وجه از وضعیت عرضه اینترنت در کشور رضایت خاطر ندارم و نظر اکثر نماینده ها نیز به نظر بنده نزدیک است. اتفاقات اخیر پیرامون گران شدن بسته های اینترنتی با شعارها و وعده های آقای رئیس جمهور همخوانی ندارد.

او ادامه داد: دولت فعلی قصد داشت اینترنت را برای اقشار کم درآمد رایگان کند و از سوی دیگر سرعت اینترنت را به شکل قابل توجهی ارتقا دهد تا به سطح بین المللی نزدیک شود ولی در عمل شاهد چنین چیزی نیستیم. ما باید بتوانیم از تکنولوژی های به روز جهانی بهره برداری کنیم و به این وسیله مشکلی از مشکلات مردم کاسته شود.

نباید عده‌ای را از نان خوردن بیاندازیم

عنابستانی افزود: بسیاری از کسب و کارهای امروز به فضای مجازی وابسته است و دولت باید این مورد را در تمام تصمیمات خود لحاظ کند. خواه‌ناخواه معیشت مردم به این فضا گره خورده و ما نباید عده‌ای را از نان خوردن انداخته و برایشان نگرانی ایجاد کنیم. مردم ایران شایسته بهره گیری از بهترین و کامل ترین امکانات هستند و ما در مجلس این مورد را در هر قانون گذاری و تصمیمی درنظر می گیریم.

نماینده مردم سبزوار ضمن گلایه مندی در خصوص وضعیت اینترنت کشور به گسترش نیوز گفت: متاسفانه شرایط شبکه مخابرات و شبکه موبایل ما قابل دفاع نیست و نمی توان این حقیقت آشکار را کتمان کرد. سرعت اینترنت و وضعیت آنتن دهی ها در تمامی استان ها و به ویژه در روستاها افتضاح است و این مسئله مشکلات زیادی را برای مردم ما به وجود آورده است.

فیبر-نوری12

یک طرح امیدبخش

دبیر دوم کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: طرح اخیر دولت در خصوص استفاده از فیبر نوری و بهره گیری از آن برای تمام منازل کشور، امیدواری هایی ایجاد کرده اما باید صبر کرد و دید که به چه صورتی این طرح اجرایی می شود. امیدوارم با گسترش شبکه فیبر نوری بتوانیم اینترنت را بر بستر فیبر نوری و با سرعت بسیار بالاتر در اختیار مردم عزیز کشورمان قرار دهیم.

عنابستانی در ادامه خاطرنشان کرد: در مجلس دیدگاه های مثبتی در ارتباط با این طرح وجود دارد و طبعا حمایت های خوبی نیز از جانب ما صورت خواهد گرفت. درهرصورت سرعت پایین اینترنت طی سال های اخیر نارضایتی های فراوانی در میان مردم خلق کرده و ما نیز از این مطلب به خوبی آگاهی داریم؛ بنابراین برای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست و به طور جدی، این مطالبه را از قوه مجریه پیگیری می کنیم.

مجلس

مردم را تنها نخواهیم گذاشت

وی افزود: افزایش نرخ اینترنت، اتفاق عجولانه و بدی بود و ما نیز در مجلس با آن مشکل داریم. حالا مردم ما فارغ از کلافگی از سرعت پایین از اینترنت، باید با این قیمت های عجیب و غریب هم دست و پنجه نرم کنند. این وضعیت اسفناک در شان مردم ما نیست و دولت باید تسهیلات خوبی برای افراد جامعه و به خصوص اقشار کم درآمد درنظر بگیرد.

عنابستانی در پایان اضافه کرد: گرانی اینترنت در این ایام و در آستانه برگزاری انتخابات مجلس هیچ گونه توجیهی ندارد و بر اساس گزارشات ما، اپراتورها بهانه‌جویی بی‌موردی کردند. این اپراتورها با همان تعرفه های سابق نیز تراز مثبت مالی داشتند و می توانستند بدون نیاز به افزایش نرخ ها به کار خود ادامه دهند. مطابق آخرین آمارها، هیچ دلیلی بر افزایش تعرفه ها و بسته های اینترنت وجود نداشت. تردید نداشته باشید که مجلس به زودی و به شکل جدی به این مسئله ورود خواهد کرد و مردم را در این مسیر تنها نخواهد گذاشت.