شهر خبر

هشدار جدی به سهامداران / کلاهبرداران در کمین اند

اقتصاد هشدار جدی به سهامداران / کلاهبرداران در کمین اند

امیر مهدی صبائی، مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: عمده کانال‌های سیگنال فروش غیرمجاز صرفا به دنبال منافع شخصی خود و سوءاستفاده از وجوه سرمایه‌گذاران هستند.

سرمایه‌گذاری در بورس به معنای خرید و فروش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است و این عمل افراد و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا درآمد و سود از افزایش ارزش سهام یا تقاضا و عرضه در بازار بورس را بدست آورند. این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً با ریسک‌هایی همراه است و نیاز به تحلیل دقیق و مطالعه بازار دارد.

امیر مهدی صبائی مدیر نظارت بر بورس‌ها در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این پرسش که شاهد تبلیغات برخی از کارشناسان و ایحاد کانال‌های vip برای سیگنال فروشی هستیم با متخلفان برخورد خواهد شد؟ گفت: سیگنال دهی از مصادیق فعالیت مشاوره سرمایه گذاری است و تصدی به این فعالیت بر اساس بند ۱ ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مستلزم اخذ مجوز فعالیت از این سازمان است. همچنین این سازمان اشخاصی را که بدون دریافت مجوز لازم، مبادرت به این فعالیت نمایند به موجب ماده ۵۲ قانون مذکور تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد.

او افزود: با توجه به الزامات قانونی تعیین شده، گزارش ها و شکایاتی که در خصوص انجام تخلف فوق از طریق درگاه‌های دریافت شکایات و گزارش ناهنجاری از جمله سامانه دیده بان سلامت بازار سرمایه به این سازمان واصل می‌گردد مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد و در صورت احراز تخلف یا جرم به مراجع رسیدگی مربوطه ارسال می‌شود.

این  مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: عمده کانال‌های سیگنال فروش غیرمجاز صرفا به دنبال منافع شخصی خود و سوء استفاده از وجوه سرمایه‌گذاران هستند؛ لذا توصیه اکید می‌شود سهامداران محترم در مواجهه با کانال‌های مذکور؛ از اعتماد به این کانال‌ها خودداری نموده و سرمایه خود را در اختیار ایشان قرار ندهند یا با توصیه آنها اقدام به سرمایه گذاری نکنند.

صبائی افزود: سرمایه گذاران محترم همواره می توانند از طریق نهاد‌های مالی دارای مجوز و تحت نظارت این سازمان از قبیل شرکت‌های سبدگردانی، مشاوره سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها برای سرمایه گذاری تخصصی در بازار سرمایه استفاده کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: رصد فضای مجازی با دو هدف اصلی الف) مقابله با تخلفات و ناهنجاری‌های مرتبط با بازار سرمایه در فضای مجازی و ب) بررسی دیدگاه‌ها و دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه و اقدامات متناسب، به صورت مستمر در این سازمان در حال انجام است.

او گفت: در زمینه مقابله با ناهنجاری‌های بازار سرمایه در فضای مجازی و کشف تخلفات در این حوزه، با توجه به گستردگی فضای مجازی و استفاده بخش زیادی از جامعه سهامداران از این فضا، امکان ارسال گزارش‌های ناهنجاری توسط سهامداران به این سازمان فراهم شده است و اشخاص می‌توانند با مراجعه به سایت دیده بان سلامت بازار سرمایه به آدرس dideban.seo.ir گزارش‌های مستند خود در حوزه فضای مجازی را ارسال کنند.

 مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: گزارش‌های دریافتی پس از بررسی کارشناسی در صورت احراز تخلف یا جرم به مراجع رسیدگی مربوطه ارسال خواهد شد. در زمینه بررسی دیدگاه‌ها و دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه در فضای مجازی نیز، این موضوع در راستای حمایت از حقوق سهامداران خرد و اصلاح برخی از رویه‌های اجرایی و نظارتی بازار سرمایه، مورد توجه قرار گرفته است.

او افزود: برخی از موضع گیری‌ها و مصاحبه‌های سخنگوی سازمان نیز در همین راستا و جهت پاسخ به دغدغه‌های سهامداران محترم انجام شده است. با توجه به تاثیرگذاری برخی شایعات مطرح شده در فضای مجازی بر وضعیت معاملات و تصمیم سرمایه گذاران، سعی شده است مواضع این سازمان در خصوص شایعات نیز در لحظه و با قید فوریت به عموم سهامداران اطلاع رسانی شود.