شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#بازار مسکن#پایتخت

بازار مسکن/قیمت مسکن/ساخت مسکن

بازار مسکن یک پله عقب نشست / رشد ساخت و ساز در پایتخت

گزارش ها حکایت از آن دارد که بازار مسکن در مسیر افت قیمت قرار گرفته است.

اقتصاد بازار مسکن یک پله عقب نشست / رشد ساخت و ساز در پایتخت

طبق آخرین آمار منتشر شده در ارتباط با بازار مسکن, شواهد نشان می دهد که همزمان با سیاست‌های کنترلی در بازار ارز و بخش مالیات، رسیدن تعداد خانه‌های در حال ساخت توسط دولت به مرز ۲ میلیون واحد و رشد ساخت و ساز در پایتخت، بازار مسکن در مسیر افت قیمت قرار گرفته است.

 به دنبال ثبات بازار ارز و پس از آنکه اعلام شد تعداد واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به مرز دو میلیون واحد رسیده، گزارش‌های آماری از دو بخش ساخت‌وساز و قیمت مسکن در شهر تهران، بهبود شرایط این بازار را به تصویر کشید.

وزارت راه و شهرسازی در هفته اخیر اعلام کرد که تعداد واحدهای در حال ساخت طرح نهضت ملی مسکن به یک میلیون و ۹۳۵ هزار واحد رسیده است.

بررسی‌ها نشان سرعت اجرای این طرح در بخش‌هایی مثل نوسازی بافتهای فرسوده و ساخت مسکن در شهرهای کوچک افزایش پیدا کرده است. در روزهای گذشته همچنین برای کمک به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن سقف اقساط تسهیلات در دو سال اول این طرح به ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

اثر رونق تولید مسکن به شکل تحرک ساخت و ساز در پایتخت دیده شد. تابستان امسال ساخت و ساز در کشور به بیش از ۹۱ هزار واحد رسید. اگرچه این تعداد در مقایسه با تابستان سال قبل ۶.۶ درصد کاهش یافته اما در شهر تهران با رشد ۷.۲ درصد مواجه شده است. بازار ساخت و ساز پایتخت در دومین فصل از سال جاری داغ بود؛ به طوری که برای بیش از ۱۳.۷ هزار واحد پروانه صادر شد که در مقایسه با فصل مشابه سال قبل ۷.۲ درصد و نسبت به فصل قبل ۴۳ درصد رشد داشته است.

مسکن-جدول

همزمان گزارش‌ها از کاهش قیمت مسکن در تهران حکایت دارد. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد آذر ۱۴۰۲ متوسط وزنی و حسابی قیمت مسکن در تهران به ترتیب ۸۰.۲ میلیون تومان و ۷۵.۹ میلیون تومان رسیده که هردو شاخص نسبت به آبان ماه به ترتیب ۰.۵ درصد و ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه بازار مسکن در تهران به ترتیب ۲.۹- ، ۵۷ درصد و ۸۵ درصد شده که در هر سه شاخص نسبت به آبان ماه کاهشی بوده است. تعداد معاملات نیز در آذر ۱۴۰۲ به ۴۰۷۲ فقره رسیده که در مقایسه با ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

منبع: ايسنا