شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#یمن#کنگره آمریکا#کاخ سفید

ابراز نگرانی اعضای کنگره آمریکا درباره تبعات حمله به یمن

ابراز نگرانی اعضای کنگره آمریکا درباره تبعات حمله به یمن

ایرنا نوشت: برخی اعضای کنگره آمریکا ضمن اعتراض به حمله بدون مجوز کاخ سفید به یمن ، درباره تبعات این اقدام هشدار دادند.

در واکنش به حمله ارتش ایالات متحده به یمن، «رو خانا» یکی از نمایندگان کنگره آمریکا از حزب دموکرات گفت: لازم بود «جو بایدن» رئیس جمهوری قبل از حمله به یمن و درگیر کردن ما با یک جنگ دیگر در جنوب غرب آسیا، موضوع را با کنگره مطرح می‌کرد. هماهنگی با کنگره در چنین موضوعاتی، ماده اول قانون اساسی آمریکاست.

«وال هویل» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه حمله به یمن، مجوز کنگره را ندارد، گفت: قانون روشن است؛ کنگره تنها نهادی است که می تواند مجوز دخالت نظامی در آن سوی مرزها را صادر کند. هر رئیس جمهوری فارغ از اینکه از کدام حزب باشد باید ابتدا به کنگره بیاید و در اینباره مجوز بگیرد.

همچنین «جیسون کرو» یک عضو دیگر مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات اعلام کرد: من از کشیده شدن آمریکا به سمت یک جنگ گسترده تر حمایت نمی کنم.

«مارک پوکان» یک عضو دیگر مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات نیز گفت: دولت آمریکا نمی تواند بدون مجوز کنگره، در دام یک درگیری دهها ساله دیگر بیافتد. کاخ سفید لازم است قبل از ادامه دادن به این حملات، با کنگره هماهنگ کند.

همچنین، «گریگوری میکس» نماینده دموکرات کنگره آمریکا در واکنش به حمله این کشور به یمن گفت: من از دولت بایدن می خواهم تا به تلاش های دپلماتیک برای جلوگیری از گسترش جنگ به منطقه ادامه دهد.

وی همچنین از دولت بایدن خواست تا بر اساس قانون، کنگره را در جریان جزئیات راهبرد کاخ سفید در قبال حمله به یمن قرار دهد.

آمریکا و انگلیس پنجشنبه شب به وقت محلی (آمریکا) در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، حمله به مواضع انصارالله یمن را آغاز کردند.

منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند که ارتش ملی یمن در پاسخ به تجاوز هوایی آمریکا و انگلیس به این کشور، یک هدف متعلق به ایالات متحده در دریای سرخ را هدف قرار داده است.

ارتش یمن در هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های حامل کالا برای این رژیم را که عازم سرزمین‌های اشغالی در دریای سرخ، اقیانوس هند و تنگه باب‌المندب بودند، هدف قرار داد.

نیروهای ارتش یمنی متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به نوار غزه و کشتار مردم این منطقه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهد داد.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز، حملات نظامی بامداد امروز آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل دانست.

کنعانی با ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای تکرار این گونه حملات خودسرانه برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، از جامعه جهانی خواست با واکنش‌ها و اقدامات مسئولانه، از گسترش دامنه‌های جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه جلوگیری کنند.

311311