شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیمه

اختصاصی گسترش نیوز

جراحی رایگان چاقی برای این افراد / هزینه عمل اسلیو معده با بیمه قابل جبران است؟

۸۰ تا ۹۰ درصد هزینه های چاقی مربوط به تجهیزات و وسایل مصرفی در اتاق عمل برای بیمار است.

اقتصاد جراحی رایگان چاقی برای این افراد / هزینه عمل اسلیو معده با بیمه قابل جبران است؟

جراحی چاقی روشی است که برای کاهش وزن بیمارانی که دچار چاقی مفرط هستند. در این روش، اندازه معده بیمار کاهش یافته و گاهی حتی بخشی از روده نیز تغییر می‌کند. هدف از جراحی کاهش وزن، کاهش مصرف غذا و بهبود کیفیت عمر و سلامتی بیمار است. در حال حاضر ممکن است هزینه عمل لاغری بای پس معده تا ۱۰۰ میلیون تومان باشد. محدوده ۷۸ میلیون تومان به بالا برای اسلیو در نظر گرفته می‌شود.خانواده‌ای به‌طور میانگین ۲۰ میلیون تومان در سال درآمد دارد. این یعنی سالانه تنها ۲ میلیون تومان به‌صورت مادام‌العمر صرف درمان چاقی می‌شود.

روش‌های مختلفی برای جراحی کاهش وزن وجود دارد. در زمان معمول، این روش‌ها به دودسته تقسیم می‌شوند: روش‌های محدودکننده و روش‌های جذب محدودکننده.روش‌های محدودکننده شامل جراحی معده کوچک (بای‌پس)، جراحی باند معده (ماندیبولوکاردیوتومی) و جراحی معده بسته (ساکسون) می‌شوند. در این روش‌ها، اندازه معده کوچک‌تر می‌شود و بنابراین ظرفیت معده و توانایی مصرف غذا کاهش می‌یابد. روش‌های جذب محدودکننده شامل جراحی عبور معده (گاستریک بای‌پس) و جراحی بای‌وای‌ال (بای‌لن) می‌شوند. در این روش‌ها، اندازه معده تغییر نمی‌کند، اما بخشی از روده جذب غذا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

محمد کرمان ساروی فلوشیپ‌ فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در خصوص میزان بروز جراحی چاقی در کشور بیان کرد: آمارهای جراحی چاقی توسط جراحان ثبت می‌شود. که معمولاً این جراحی‌ها در سامانه ملی جراحی چاقی ایران است.  در مقایسه با سال گذشته حدود ۸ هزار جراحی چاقی گزارش‌شده است. متأسفانه جراحان خود را ملزم به ثبت اطلاعات نمی‌دانند  بنابراین آمار دقیقی از میزان این جراحی‌ها در دسترس نیست به‌صورت تقریبی چون در  سال گذشته ۳۰ هزار جراحی چاقی انجام دادیم.

کرما-ساروی

‍وی در خصوص هزینه‌های این نوع جراحی بیان کرد: در خصوص هزینه‌ها باوجود راهنمای بالینی توسط فدراسیون جراحی چاقی عوض‌شده است. یعنی در حال حاضر معیار برای کسی که کاندید جراحی چاقی است نمایه توده بدنی بالای ۳۵ دارند یا نمای توده ۳۰ دارند ولی دچار بیماری مرتبط با چاقی هستند مثل دیابت نوع دو، چربی خون یا بیماری‌های متابولیک، تخمدان پلی کیستیک یا بیماری عصبی عضلانی، آرتروز و.. باشند. بنابراین هر بیماری مرتبط با چاقی می‌تواند باشد. اما همچنان پوشش بیمه در روال سابق  خود ارائه خدمات خواهد داد. یعنی بیمارانی که نمای توده بدنی بالای ۴۰ رادارند تحت پوشش قرار می‌دهد. بنابراین کسانی که نمای توده بدنی ۴۰ و بالاتر دارند در بخش دولتی از بیمه‌های پایه استفاده می‌کنند و عمل رایگان خواهد بود. در بخش خصوصی از بیمه تکمیلی خود استفاده کنند هزینه‌ها بستگی به نوع عمل دارد با توجه به اینکه منگنه‌هایی که برای جراحی چاقی استفاده می‌شود عملاً دیگر از آن ارز ۴۲۰۰ استفاده نمی‌کنند و  ارز از این محصولات حذف‌شده است. قاعدتاً ۸۰ تا ۹۰ درصد هزینه‌های چاقی مربوط به تجهیزات و وسایل مصرفی در اتاق عمل برای بیمار است.

بنابراین هزینه‌ها بستگی به بیمه بیمار نیز دارند و در بخش دولتی اگر شرایط لازم برای بیمار وجود داشته باشد بیمار رایگان عمل خواهد شد. در بخش خصوصی نیز بستگی به نوع بیمه دارد. بسیاری از بیمه‌های خصوصی با شرایط موجود می‌توانند این هزینه‌ها را پوشش دهند. بعضی از بیمه‌ها مقدار کمتری را پوشش می‌دهند  مثلاً ۴۰ تا ۵۰ درصد یا تعدادی هم  ۸۰درصد را پوششش می‌دهند ولی لازم است که ابتدا بیمار هزینه را پرداخت کند و بعد از طریق فرانشیز هزینه را دریافت کنند.

جراجی-چاقی

کرمان ساروی در خصوص روند پیشگیری از جراحی چاقی بیان کرد: این روند از دوران آموزش درسی باید شروع شود و نهادینه گردد در حال حاضر این فرهنگ‌سازی به عهده رسانه‌ها است متأسفانه رسانه ملی با پخش تبلیغات پفک‌نمکی و سس مایونز ، درحالی‌که اصلاً غذای سالم نیستند نباید منتظر زندگی سالمی باشیم. همچنین در بوفه‌های مدارس چه چیزی به فروش می‌رسد غذاهای ناسالم و خوراکی‌های غیرمغذی علاوه بر اینکه باید توجه داشت که ساعات فعالیت بسیار محدود است و با توجه به شرایط اقتصادی موجود مردم مجبور به انجام کار مضاعف  بجای یک شیفت، دو شیفت کار کنند و این حجم از کار در محلی بدون فعالیت ورزشی می‌تواند منجر به آسیب به بدن چاقی گردد. با ایجاد مسافت دوربین محل کار وزندگی و ترافیک: سبک زندگی عوض‌شده و به سمت ماشینی  شدن و بی‌تحرکی رفته است. همگی ما  بیشتر وقت خود را در محل کار به سر می‌بریم . برنامه‌های تلوزیون و مدارس و دانشگاه‌ها باید در سمتی پیش روند که آموزش تحرک و ورزش برای زندگی  روزانه را مدنظر قرار دهند. به‌طور مثال  ساعتی مشخص در نظر گرفته شود برای ورزش صبحگاهی و یا فعالیت‌های بدنی و خیلی کارهای بدنی مثلاً در بعضی از کشورها برای عده‌ای از کارمندان رفت و آمد با وسایل نقلیه را ممنوع کرده‌اند و به آن‌ها گفته‌شده که حتماً باید با دوچرخه تردد کنند. بهتر استاد این فرهنگ‌سازی در جامعه جا بیافتد که از وسایل سالم  برای داشتن زندگی خوب رعایت شود. بخصوص در رسانه چراکه پیشگیری ی هم هزینه کمتری دارد و هم راحت‌تر است. تا اینکه بیمار سراغ دارو و درمان با روش‌های جراحی  روی آورد.

این جراح لاپاراسکوپی در ادامه درمان چاقی برای تناسب‌اندام است یا سلامت بدن ؟ بیان کرد: چاقی یک بیماری است و طبق گفته سازمان بهداشت جهانی شایع‌ترین بیماری است منجر به فوت به‌غیراز تصادفات چاقی است. اگر کسی گمان می‌کند که جراحی  چاقی برای زیبایی است خب کاملاً اشتباه است. به همین خاطر است که بیمه این نوع جراحی را پوشش می‌دهد و جراحی چاقی یک کد مشخصی است که در کتاب کد ذکرشده است. افرادی که به دنبال زیبایی جراحی می‌کنند باید بدانند که اصلاً زیبایی نخواهد داشت و شاید مجبور باشند جراحی‌های پلاستیک به دنبال افتادگی پوست و شلی در بازوها  یا در هر قسمتی از بدن را انجام دهند.  بنابراین هدف از درمان چاقی زیبایی نیست.

وی در خصوص کاندید عمل جراحی چاقی بیان کرد:   ۷۵ تا ۸۰ درصد بیشتر خانم‌ها هستند. در دنیا تقریباً همین آمار است. همچنین پیگیری درمان در خانم‌ها خیلی بیشتر است. شرایط سنی مراجعه‌کنندگان نیز از بین ۱۸ تا ۴۰- ۵۰ سال است. ولی کسانی که کاندید هستند تا ۷۵ سالگی نیز می‌توانند مراجعه داشته باشند. ولی زیر ۱۴ سال هم کودکانی که بیماری خاصی داشته باشند در حدی که دچار آپنه خواب می‌شوند و بیماری قلبی و تنفسی دارند ممکن است زودتر عمل جراحی انجام دهیم و تا ۷۵ سالگی هم جراحی بر اساس راهنمای بالینی فدراسیون جراحی چاقی ایمن است.

چاقی-

 

کرمان ساوری درباره زندگی بعد از عمل جراحی  بیان کرد: در خصوص زندگی بعد از جراحی چاقی باید گفت که این افراد بعد از یک ماه به زندگی عادی برمی‌گردند بعد از دو الی سه روز هم می‌توانند به محیط کار برگردند منتها چون رژیم غذایی این افراد کمی تغییر می‌کند و حدود یک الی دو ماه طول می‌کشد تا به رژیم عادی برسند . بنابراین ما توصیه می‌کنیم که یک ماه طول خواهد کشید تا به فعالیت کاملاً عادی بازگردند. ولی کسانی که جراحی چاقی می‌کنند بعد از عمل ممکن است در معرض کمبود ویتامین و مواد مغذی باشند یا حتی ورزش‌های لازم به آن‌ها توصیه شود تا دچار افتادگی پوست و تحلیل عضلانی نشوند همچنین توصیه‌هایی که از بازگشت  مجدد وزن پیشگیری شود و دچار عوارض بعد نشوند مراجعات منظم بعد از عمل نیاز دارند که معمولاً بعد از ۱۰ روز از تاریخ عمل شروع می‌شود. بعد یک ماه سه ماه ۶ ماه یک سال و بعد یک سال و نیم و در بعضی جراحی‌ها سالانه باید مراجعه به پزشک خود داشته باشند.

اما تنها با یک‌بار صرف هزینه ۵۳ تا ۵۸ میلیون تومان تا آخر عمر سلامتی خود را تضمین خواهد کرد.  و نه‌تنها چاقی برطرف می‌شود که بیماری‌های مرتبط با آن نیز تا ۹۰ درصد ریشه‌کن می‌شود. و دیگر نیازی نیست سالانه برای مدیریت مشکلات چاقی هزینه اضافی پرداخت کنید.

پس خودتان قضاوت کنید. سالانه تا پایان عمر ۱۰ درصد درآمدتان صرف بیمارستان و دارو و … شود بهتر  است یا یک‌بار با هزینه به‌مراتب کمتر تا پایان عمر سلامتی خود را تضمین شود؟