شهر خبر

اختصاصی گسترش نیوز؛

ریزش قیمت خودرو با این ترفند / چشم بازار روشن می شود

عدم اجرایی شدن آیین‌نامه قانون واردات خودروی کارکرده وزیر صمت را درنهایت به مجلس کشاند اما پاسخ علی آبادی به مذاق نمایندگان خوش نیامد. مشکلات مربوط به واردات و همچنین قیمت گذاری خودرو کماکان به قوت خود باقی است.

اقتصاد ریزش قیمت خودرو با این ترفند / چشم بازار روشن می شود

بازار خودرو طی هفته های گذشته تحت تاثیر حضور وزیر صمت در مجلس جهت پاسخگویی به یک سوال مهم پیرامون انفعال وزارتخانه در رابطه با اجرایی سازی آیین نامه قانون واردات خودروی دست دوم بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته گذشته برای پاسخگویی به پرسش مهم جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم فارس در خصوص مشکلات مربوط به واردات خودرو به خانه ملت رفت.

علی آبادی در دفاع از عملکرد وزارتخانه طی مدت اخیر گفت: «ما این توانمندی را داریم که خودروی با کیفیت تولید کنیم و به کشورهای دیگر صادر کنیم. البته چالش هایی در این راه وجود دارد که باید آن ها را مرتفع کنیم. ما ۹۶ درصد رشد تولید خودرو داشتیم و برنامه های دولت در حوزه  تولید عالی بوده است. در بحث واردات، پیگیری های مطلوبی صورت گرفته و این موضوع را در دستور کار قرار دادیم.»

او ادامه داد: «از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و اکنون از مرز یک میلیون دستگاه گذشته‌ایم. تولید ۲۸ هزار خودرو سنگین طی سال جاری و رشد قابل توجه نسبت به سال گذشته حائز اهمیت است. در حوزه واردات خودرو و در پاسخ به پرسش آقای رشیدی کوچی، باید عرض کنم که کارهای بزرگی صورت گرفته است.

وزیر صمت افزود: «از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و اکنون از مرز یک میلیون دستگاه گذشته‌ایم. تولید ۲۸ هزار خودرو سنگین طی سال جاری و رشد قابل توجه نسبت به سال گذشته حائز اهمیت است. در حوزه واردات خودرو و در پاسخ به پرسش آقای رشیدی کوچی، باید عرض کنم که کارهای بزرگی صورت گرفته است.»

وزیر-صمت

عملکرد غیرقابل دفاع

علی آبادی در حالی از رفع چالش های بازار خودرو سخن می گوید که حداقل به گواه آمار، عملکرد وزارت صمت در حوزه واردات خودرو قابل دفاع نبوده است. او از واردات خودروهای ژاپنی و کره ای نظیر تویوتا و هیوندای به بازار سخن گفت که البته این مورد با استقبال نمایندگان مواجه شد. مجلس یک فرصت سه ماهه برای رفع معضلات مربوط به بخش خودرو به وزیر صمت داد. وزارت صمت وظیفه دارد تا در این مدت زمانی بتواند مشکلات واردات خودرو را مرتفع کرده و به وعده خود جامه عمل بپوشاند.

علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این راستا به خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز گفت: «پاسخ های آقای علی آبادی بسیار کلی بود و هیچ‌گونه شفاف سازی در زمینه تولید خودرو و مسائل دیگر صورت نگرفت. قرار بر این شد که طی یک فرصت سه ماهه، وضعیت واردات خودرو مشخص شود و به طور خاص برندهای معتبر ژاپنی و کره‌ای مانند تویوتا، کیا و هیوندای وارد کشور شوند.»

امید آخر!

او خاطرنشان کرد: «خودروهای چینی حتی از محصولات ایران خودرو و سایپا نیز وضع خراب‌تر و فاجعه‌بارتری دارند. این خودروها در شان مردم ایران نیست و ما نیز در مجلس باید حامی منافع و خواسته های ملت باشیم. با ورود محصولات کره‌ای و ژاپنی به کشور، دو کارخانه سایپا و ایران برای بهبود کیفیت محصولات خود تلاش بیشتری به خرج می دهند و در ادامه می‌توانیم ناظر کاهش قیمت خودرو در بازار باشیم.»

کارشناسان نیز نسبت به ورود خودروهای کره ای و ژاپنی امیدواری های زیادی دارند تا به این وسیله هم انحصار موجود شکسته شود و هم از سوی دیگر قیمت های خودرو در بازار کاهشی شود. البته نگرانی های زیادی نیز در این خصوص وجود دارد و برخی از ممانعت همیشگی مافیای خودرو از به وقوع پیوستن این امر سخن می گویند.

واردات-خودرو

تاثیر واردات خودروهای کارکرده بر بازار

می‌تواند تاثیرات مختلفی بر بازار خودرو داشته باشد. واردات خودروهای کارکرده می‌تواند باعث افزایش رقابت در بازار خودرو شود؛ زیرا این خودروها به عنوان گزینه‌های ارزان‌تر مقایسه با خودروهای جدید وارد بازار می‌شوند.

تواردات خودروهای کارکرده ممکن است باعث کاهش فروش خودروهای جدید تولید داخلی یا خارجی شود؛ چون که مصرف‌کنندگان ممکن است به دلیل هزینه کمتر، به جای خرید خودرو جدید، خودروی کارکرده را انتخاب کنند.

واردات خودروهای دست دوم ممکن است تأثیرات منفی بر صنعت خودروسازی داشته باشد. کاهش فروش خودروهای جدید می‌تواند به کاهش تولید و اشتغال در این صنعت منجر شود. این تأثیرات می‌تواند به شرایط خاص هر بازار و کشور وابسته باشد و نیاز به بررسی دقیق‌تر داشته باشد.

واردات-خودرو

واردات خودروهای دست دوم قیمت بازار را کاهشی می کند؟

واردات خودروهای دست دوم ممکن است تاثیر متفاوتی بر قیمت‌های بازار داشته باشد. این تاثیر معمولاً به عوامل متعددی مانند عرضه و تقاضا، وضعیت اقتصادی کلان و قوانین مربوط به واردات بستگی دارد.

در برخی موارد، واردات خودروهای دست دوم ممکن است منجر به افزایش عرضه خودروها شود که معمولاً منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود؛ زیرا با افزایش تنوع و انتخابات بیشتر، فشار بر فروشندگان بالا می‌رود و این ممکن است منجر به کاهش قیمت‌ها گردد.

در موارد دیگر، واردات خودروهای دست دوم ممکن است به دلیل کیفیت و قیمت مناسب‌تر، بازار خودرو را رقابتی‌تر کند و این خود ممکن است واکنش مثبتی در بازار داشته باشد، اما در موارد دیگر نشدنی است که واردات خودروهای دست دوم به دلیل محدودیت‌های مربوط به واردات و مالیات‌ها، قیمت بازار را افزایش دهد.

با توجه به اینکه واردات خودروهای دست دوم ممکن است تأثیرات مختلفی داشته باشد، ارزیابی تأثیرات آن بر بازار مستلزم بررسی دقیق‌تر شرایط محلی هر کشور و بازار خودرو می‌باشد