شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان| مالیات | حقوق کارگر

همسان سازی حقوق بازنشستگان به این دلیل اجرایی نخواهد شد

تقی روح؛ ​کارشناس امور مالی و حسابرسی گفت: مالیات بر ارزش افزوده توسط مصرف کنندگان پرداخت می شود. با افزایش مالیات بر ارزش افزوده، اقشار مرفه جامعه دچار مشکل نمی شوند ولی بر مردم عادی و اقشار کم درآمد فشار می آورد و بر تورم دامن می زند. افزایش قیمت تمامی کالاهای اساسی و خوراکی را شاهد خواهیم بود که در نهایت به کاهش قدرت خرید مردم منجر می شود.

اقتصاد همسان سازی حقوق بازنشستگان به این دلیل اجرایی نخواهد شد

 

بسیاری از کارشناسان معقتدند، افزایش ۱ درصدی مالیات بر ارزش افزوده در وضعیت رکودی و تورمی کشور به ضرر مردم است و تولید را متضرر می کند. افزایش مالیات بر ارزش افزوده در شرایط فعلی نشان دهنده ی عدم درک صحیح وضعیت کشور است.

قطعاً افزایش مالیات های مستقیم اقدام درستی نیست و به منزله ی اعمال فشار مضاعف بر مردم است. دولت نباید در سیاست گذاری هایش فقط به دنبال افزایش درآمدها باشد. باید به تبعات تصمیمات هم فکر کند.

مالیات بر ارزش افزوده از نوع مالیات های مستقیم، سهل الوصول و قابل تحقق است. اما افزایش آن در شرایط فعلی به کاهش مصرف دامن می زند. زیرا قدرت خرید مردم را پایین می آورد.

کاهش قدرت خرید مردم و مصرف به معنای ضربه خوردن تولیدکنندگان و در نتیجه افزایش بیکاری در کشور است. قطعاً چنین چیزی مدنظر نیست و نباید با سیاست های غلط به بروز چنین شرایطی دامن بزنیم.

حذف اقلام غذایی مانند شیر از سبد خرید مردم یکی از نتایج افزایش مالیات بر ارزش افزوده است. این امر در بروز مشکلات سوءتغذیه در کشور موثر است و عواقب جبران ناپذیری برایمان دارد. به همین دلیل دولت باید با احتیاط در این زمینه ها سیاست گذاری کند.

نظرات تقی روح، کارشناس امور مالی و حسابرسی را در خصوص این مسئله جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

روح با اشاره به این موضوع که بر اثر عدم مدیریت صحیح صندوق های بازنشستگی توسط مدیران قبلی با مشکلاتی روبرو شده ایم، تصریح کرد: در حال حاضر، صندوق های بازنشستگی عمدتاً ورشکسته هستند و دولت نیز توانایی پرداخت مابه التفاوت همسان سازی حقوق بازنشستگان را ندارد.

وی ادامه داد: در شرایطی که دولت برای پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان به مشکل خورده است، صحیح نیست که به اقداماتی مانند افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده روی بیاورد. این اقدام عواقب خطرناکی دارد و به اعمال فشار مضاعف بر مردم منجر می شود.

این کارشناس امور مالی و حسابرسی توضیح داد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده به منظور تأمین اعتبار برای همسان سازی حقوق بازنشستگان به معنی گرفتن این مبالغ از مردم است و این منطقی نیست.

روح گفت: نباید اجازه دهیم تاوان عدم مدیریت صحیح صندوق های بازنشستگی را مردم پرداخت کنند. دولت باید از اعمال فشار بر کارمندان و صنوف پرهیز کند. اگر مبالغ کسر شده از بازنشستگان طی سال های گذشته، به درستی مدیریت و سرمایه گذاری می شد، امروز برای پرداخت حقوق و مزایای آنان با مشکل مواجه نمی شدیم. مردم در این امر مقصر نیستند و نباید تاوان این بی تدبیری را بپردازند.

این کارشناس امور مالی و حسابرسی خاطرنشان کرد: مسئولان اعلام می کنند که برای همسان سازی حقوق بازنشستگان به یک منبع درآمد پایدار نیاز داریم و به همین دلیل باید به افزایش مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم. در حالی که دولت باید از منابع دیگر تأمین اعتبار داشته باشد و از اعمال فشار بر مردم عادی پرهیز کند.

روح گفت: مالیات بر ارزش افزوده توسط مصرف کنندگان پرداخت می شود. با افزایش مالیات بر ارزش افزوده، اقشار مرفه جامعه دچار مشکل نمی شوند ولی بر مردم عادی و اقشار کم درآمد فشار می آورد و بر تورم دامن می زند. افزایش قیمت تمامی کالاهای اساسی و خوراکی را شاهد خواهیم بود که در نهایت به کاهش قدرت خرید مردم منجر می شود.

وی ادامه داد: کاهش قدرت خرید مردم به معنی کم شدن تقاضا و آسیب دیدن بخش تولید خواهد بود. در شرایط رکود و تورم فعلی این نوع سیاست گذاری ها که به ایجاد مشکل برای مردم منجر می شود، عجیب است.

این کارشناس امور مالی و حسابرسی توضیح داد: تصویب افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به این معناست که دولت برای حل یک معضل، زنجیره ای از مشکلات دیگر را به وجود می آورد.

وی در پایان تأکید کرد: بهتر است دولت بر مقابله با فرار مالیاتی و ساماندهی معافیت های غیرضرور متمرکز شود و از اعمال روش هایی مانند افزایش مالیات بر ارزش افزوده خودداری کند.