شهر خبر

آفریقای جنوبی در دیوان لاهه رسما اسرائیل را به نسل کشی متهم کرد

آفریقای جنوبی در دیوان لاهه رسما اسرائیل را به نسل کشی متهم کرد

افریقای جنوبی در دیوان بین المللی دادگستری ICJ در لاهه هلند، اسرائیل را رسما به نقض کنوانسیون نسل کشی ۱۹۴۸ متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از رویترز، این کنوانسیون در پی کشتار دسته جمعی یهودیان تصویب شد که همه کشورها را موظف می‌کند تا از کنوانسیون تبعیت کرده و از تکرار جنایت مشابه اجتناب ورزند.

ایلوی لوی سخنگوی دولت اسرائیل شکایت مطرح شده توسط افریقای جنوبی را توطئه یهودستیزانه خواند که قبلا نیز یهودیان را به کشتن نوزادان متهم می‌کردند.

وی گفت دولتش در مقابل دادگاه بین المللی دادگستری حاضر خواهد شد تا به ادعای وی افترای خونی افریقای جنوبی را از خود دور کند.

اما طبق قانون جلسه مقادمات این هفته در دادگاه لاهه تشکیل می‌شود تا به این سوال پاسخ دهد که آیا دادگاه باید به اسرائیل دستور دهد تا جنگ را متوقف کند؟

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی گفت کشورش به دلیل «قتل عام مردم غزه» و یادآوری تاریخ آپارتاید در آفریقای جنوبی، پرونده را مفتوح کرده است.

تمبکا نگکوکایتوبی، وکیل دادگاه عالی آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه نیز گفت: «اسرائیل قصد نسل کشی فلسطینیان در غزه را دارد. طرح نابودی غزه در بالاترین سطح دولتی اسرائیل پرورش داده شده است.»

مطرح شدن این پرونده، دو قطبی شدن جامعه بین الملل را تشدید کرده است و چند کشور غربی پشت سر واشنگتن، اتهام نسل کشی را غیر قابل توجه خوانده‌اند اما کشورهایی مانند برزیل پشت سر آفریقای جنوبی ایستاده و از شکایت علیه اسرائیل حمایت کردند.

سامی ابوزهری از مقامات حماس به رویترز گفت: ما از دادگاه می‌خواهیم  تمام فشارها را رد کند و تصمیمی برای جرم انگاری اشغالگری اسرائیل و توقف تجاوز به غزه بگیرد.

وی افزود غزه از نو ساخته خواهد شد و ما مردگان خود را دوباره دفن خواهیم کرد.

۵۶۵۶