شهر خبر

حقیقت‌پور: غیر از تندروها همه از لاریجانی راضی هستند/امیدوارم مجلس فعلی تکرار نشود /باید منتقد را «پشت تریبون» بیاوریم

حقیقت‌پور: غیر از تندروها همه از لاریجانی راضی هستند/امیدوارم مجلس فعلی تکرار نشود /باید منتقد را «پشت تریبون» بیاوریم

مهر نوشت: چهره نزدیک به لاریجانی گفت: در سه مجلس گذشته، تمام جریانات موجود سیاسی کشور در مجلس، منهای خالص‌گراها و آدم‌های تند، با آقای لاریجانی کار کردند و همه، راضی بودند چون رفتار عقلایی داشت.

منصور حقیقت‌پور در دهه هفتاد خورشیدی، مستشار نظامی ایران در آذربایجان بود؛ در زمان جنگ اول قره‌باغ. او که نمایندگی ادوار مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه خود ثبت کرده، این روزها دغدغه افزایش نرخ مشارکت در انتخابات را دارد و در گفت‌وگو با مهر نیز این دغدغه را به کرات بیان می‌کند. «حقیقت‌پور» معتقد است که مجلس آینده، باید حرفه‌ای رفتار کند.

ناصر ایمانی: عده ای دنبال خالص سازی هستند اما مربوط به این انتخابات نیست /اصلاح طلبان بگویند کدام چهره های مشهور و نیمه مشهورشان ردصلاحیت شده است

مسعود پزشکیان از لیست احتمالی اطرافیان لاریجانی و روحانی حمایت می کند؟

او که از چهره‌های نزدیک به «علی لاریجانی» محسوب می‌شود، درباره احتمال اجماع اعتدال‌گرایان به زعامت لاریجانی با طیف‌های سیاسی دیگر، تصریح می‌دارد که «رئیس مجالس هشتم، نهم و دهم» همچنان یک اصولگرا محسوب می‌شود و «می‌تواند تمام جریانات غیر تند سیاسی را همراهی کند».

«منصور حقیقت‌پور» فعال و کنشگر سیاسی با اشاره به لزوم افزایش رقابت و مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری اظهار کرد: علی‌رغم اینکه امروز فضای سیاسی کشور درباره انتخابات چندان رقابتی و مشارکتی نیست، ما احساس می‌کنیم که رقابت و مشارکت می‌تواند به‌وجود بیاید. مدت زمان زیادی تا انتخابات باقی نمانده و شرایط باید متحول شود؛ ایران کشوری است که مردم آن همواره در انتخابات‌ها با مشارکت بالا حضور داشته‌اند؛ در این کشور، سابقه مشارکت ۹۸ درصدی هم داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه شرایط برای انتخابات رقابتی و پُر شور باید فراهم شود افزود: البته متأسفانه مقامات مسؤول، راهبردی برای افزایش رقابت و مشارکت ننوشتند و برنامه‌ای هم اعلام نکردند. همین امر نیز موجب شد تا بسیاری از مشاهیر و بزرگان ما ثبت‌نام نکنند؛ بسیاری از افرادی که می‌توانستند بیایند و در حرفه‌ای و عقلانی‌کردن مجلس نقش ایفا کنند، حاضر نشدند ثبت‌نام کنند.

با مشارکت بالا، وزن ژئوپولتیکی ایران در جهان بالاتر می‌رود

حقیقت‌پور افزود: من به شخصه با بسیاری از دوستانی که می‌دانستم می‌توانند مؤثر باشند صحبت کردم؛ همه نگران این بودند اگر ورود پیدا کنند و رد صلاحیت شوند، چه کار کنند؛ همین الان تعداد قابل توجهی رد صلاحیت شده‌اند. البته باید ببینیم شورای نگهبان چه می‌کند.

نماینده ادوار مجلس با اظهار امیدواری از برگزاری هر چه باشکوه‌تر انتخابات گفت: اگر می‌خواهند انتخابات پُر شور باشد، این امر، از تولید رقابت به‌دست می‌آید. در کشور، جریانات سیاسی داریم که برخی از آن‌ها، دارای سلایقی هستند اما در کلیت، نظام را قبول دارند؛ ما به این دسته از افراد «عناصر شناسنامه‌دار گروه‌های سیاسی» اطلاق می‌کنیم.

حقیقت‌پور با بیان اینکه ما منتظر برگزاری انتخابات رقابتی هستیم گفت: شورای نگهبان می‌تواند جبران کند و اجازه دهد تعداد بیشتری تأیید صلاحیت شوند تا جریانات سیاسی موجود در کشور بدانند کاندیدا و نماینده دارند و می‌توانند لیست بدهند؛ در این صورت مشارکت بالای ۵۰ درصد رقم خواهد خورد؛ باید توجه داشت که ما در منطقه‌ای قرار گرفته‌ایم که در همسایگی ما، ۸۸ درصد در انتخابات چند ماه قبل شرکت کردند.

وی با بیان اینکه نرخ مشارکت در انتخابات برای نظام تولید قدرت می‌کند گفت: با مشارکت هر چه بیشتر مردم در انتخابات، وزن ژئوپولتیکی ما نیز در جهان بالاتر می‌رود؛ یکی از مؤلفه‌های وزن ژئوپولتیکی ما، حضور مردم در تعیین تکلیف سرنوشت خود و حمایت از حاکمیت است؛ ما اگر ۷۰ تا ۷۵ درصد مشارکت در انتخابات داشته باشیم، در دنیا یک جور صحبت خواهیم کرد و اگر ۲۰ درصد در انتخابات شرکت کنند، طوری دیگر.

برای قوی صحبت‌کردن با دنیا، به مشارکت «بالای ۵۰ درصد» نیاز داریم

این فعال سیاسی نزدیک به علی لاریجانی، گفت: اگر می‌خواهیم سربلند، قدرتمند و قوی با دنیا صحبت کنیم، به مشارکت بالای ۵۰ درصد نیاز داریم؛ در داخل هم همین‌طور است. یک مجلسی که نماینده فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد ملت باشد، یک خروجی خواهد داشت و یک مجلسی که بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد پشتیبانی مردم را داشته باشد، وضع دیگری دارد و حرف دیگری را می‌زند.

وی گفت: هر چقدر نرخ مشارکت در انتخابات مجلس آتی بالاتر باشد، آن مجلس، مردمی‌تر و قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر خواهد بود اما هر چقدر این نرخ سبک شود، قدرت و قوت ما در عرصه‌های سیاسی هم سبک خواهد شد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر تأثیر جریان‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی روی مشارکت مردم گفت: ما دو، سه جریان تند در کشور داریم که احتمالاً حضور متشکل در انتخابات نداشته باشند اما مطمئن هستم که افراد شناسنامه‌دار در جریان اصلاح‌طلب و جریان اعتدالی، در انتخابات شرکت خواهند کرد.

حقیقت‌پور افزود: جریان اعتدال حتماً چه به صورت انفرادی و چه به صورت لیستی، در انتخابات شرکت خواهد کرد که من امیدوارم، حضور آن‌ها متشکل باشد و لیست بدهند و رقابت کنند. طبق برخی اطلاعات، احتمالاً برخی در جبهه اصلاحات، به دنبال تهیه لیست خواهند بود. اینکه بزرگان جریان اصلاحات پذیرفتند در انتخابات شرکت کنند، قابل احترام است؛ این دوستان بنا را بر این گذاشتند علی‌رغم اینکه معترض و دلخور هستند، با صندوق رأی قهر نکنند.

وی اضافه کرد: من بسیاری از مواضع بزرگان اصلاحات را پیگیری می‌کنم، با برخی هم در برخی جاها صحبت داشتم؛ نظرات آن‌ها محترم است که می‌گویند ما علی‌رغم اینکه اعتراض داریم و علی‌رغم اینکه نگران هستیم، اما با صندوق قهر نخواهیم کرد؛ می‌آییم و شرکت می‌کنیم؛ چه برخی به صورت انفرادی و چه برخی که تصمیم دارند، لیست بدهند که اگر ورود آن‌ها همراه با لیست باشد، هیجانات مربوط به انتخابات، قدری بالاتر می‌رود؛ اگر این‌ها تأیید شوند، قطعاً نرخ مشارکت افزایش می‌یابد.

حقیقت‌پور در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه چرا برخی طیف‌های اصلاح‌طلبی، خواستار تحریم انتخابات هستند گفت: اعتراض این آقایان بیشتر به خاطر رد صلاحیت‌ها است؛ یک زمانی ما آدم‌های خود را برای انتخابات معرفی می‌کنیم اما تضمینی وجود ندارد که این‌ها از گردنه عبور کنند و بنابراین، ما هیچ نماینده‌ای نمی‌توانیم در آن مجلس داشته باشیم. البته این طیف، طیف غالب در جبهه اصلاحات نیست.

وی در این‌باره افزود: طیف بزرگان اصلاحات، خصوصاً افراد شناسنامه‌دار و ریشه‌دار در اصلاحات، اراده بر مشارکت دارند و امیدوارم دوستان جوان ما هم در اصلاحات قائل به این مشارکت باشند؛ از سوی دیگر امیدوارم شورای نگهبان دامن محبت خود را فراخ‌تر کند تا این عزیزان هم بتوانند، ورود پیدا کنند؛ اگر از همین جریانات منتقد نظام، ۲۰ تا ۳۰ نفر در داخل مجلس داشته باشیم، به نفع نظام است.

حقیقت‌پور افزود: ما یا باید انتقاد را در «کف خیابان»، مشاهده و هزینه پرداخت کنیم که در شأن ما و این نظام نیست، یا باید منتقد را «پشت تریبون» بیاوریم تا با رعایت چارچوب، قواعد منطقی و درست، موضع خود را بیان کند. باید به مخالفان خود اجازه دهیم وارد مجلس شوند. مخالفینی که قانون اساسی ما را قبول دارند، ولایت فقیه را قبول دارند و بعضاً دارای ظرفیت‌های ایثارگری در این کشور بودند و الان منتقد ما هستند، چه اشکالی دارد وارد مجلس شوند؟

وی گفت: منتقد هم شاید حرف درستی بیان کند؛ من به عنوان مجری شاید در مسیر خود اشتباه کنم، چه اشکالی دارد من را نقد کنند و بگویند در مسیر اشتباه می‌کنید؛ باید برای نظام، سینه فراخ داشته باشیم. مقام معظم رهبری در حسینیه امام خمینی (ره) می‌نشینند، جوانان دانشجو، اساتید و غیره می‌آیند، نقد می‌کنند و حرف می‌زنند؛ اما رهبر انقلاب با لبخند و روی گشاده، تمام موارد را یادداشت می‌کنند و سپس دستورات اجرایی می‌دهند.

باید سعه صدر خود در مواجهه با منتقدان را بالا ببریم

حقیقت‌پور با بیان اینکه باید سعه صدر خود در مواجهه با منتقدان را بالا ببریم افزود: کنار گذاشتن نیروهای کارآمد، نیروهای عاقل و منتقد اما کاردان به نفع ما نیست.

وی گفت: اگر ایران را برای ایرانی دیدیم و ایران را برای همه ایرانی‌ها در نظر گرفتیم، اگر درِ این «مام میهن» را باز کردیم تا تمام اندیشمندان ما بازگردند و خیر آن‌ها به مملکت برسد، آن زمان پیروز خواهیم شد. نخبگان ما امروز فکر و ایده خود را عرضه می‌کنند و دنیا از آن‌ها استفاده می‌کند.

حقیقت‌پور افزود: ۷ ایالت چین در حال تولید برنج از مسیر آب شور است که مجری این ۷ استان، دانشمندی ایرانی است؛ آیا این دانشمند ایرانی نمی‌تواند در چابهار یا بندرعباس، بوشهر یا خوزستان، این کار را کند؟ من با او صحبت کردم؛ حتماً اگر مقدمات را فراهم کنیم، می‌تواند داخل کشور بیاید و این کار را انجام بدهد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: بازشدن فضا، افزایش نرخ مشارکت را به همراه دارد و تولید امید برای ایرانیان خواهد کرد؛ موضوعی که رهبر معظم انقلاب در تمام فرمایشات خودشان، بیان و مردم را امیدوار می‌کنند؛ «تولد امید» اهمیت دارد. جوانان ما امروز در دانشگاه باید امیدوار باشند که قرار است در آینده در مناصب اجرایی این کشور، نقش ایفا کنند. جوانی که بداند در آینده مملکت نقش دارد، هیچ‌گاه وطن خود را ترک نمی‌کند.

حقیقت‌پور گفت: بسیاری از جوانان که از کشور رفتند، وطن خود را دوست دارند؛ من به عنوان مدیر، بد عمل کردم که او رنجیده شده و از کشور بیرون می‌رود؛ این‌ها وطن‌فروش و تارک وطن نیستند. این‌ها هر کجای دنیا باشند، اسم ایران بیاید، قلب‌شان می‌تپد.

این چهره نزدیک به علی لاریجانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره احتمال اجماع اعتدال‌گرایان به زعامت لاریجانی با طیف‌های سیاسی دیگر گفت: من آقای لاریجانی را فراجناحی و فراسیاسی می‌دانم؛ من می‌خواهم بگویم که وی اصولگراست اما اصولگراهای تنگ‌نظر، آقای لاریجانی را قبول نمی‌کنند؛ ما را نیز قبول نمی‌کنند.

‌حقیقت‌پور افزود: در سه مجلس گذشته، تمام جریانات موجود سیاسی کشور در مجلس، منهای خالص‌گراها و آدم‌های تند، با آقای لاریجانی کار کردند و همه، راضی بودند چون رفتار عقلایی داشت. آقای لاریجانی را صرفاً به عنوان فرد اعتدالی، در نظر نگیرید؛ ایشان آدم معتدلی است چون عقلانیت‌پایه است.

‌وی افزود: لاریجانی می‌تواند تمام جریانات غیر تند سیاسی را همراهی کند. بحث درباره اینکه در آینده این‌ها (اعتدالیون و سایر طیف‌های سیاسی) می‌توانند ائتلاف کنند، فعلاً زود است.

وی با بیان اینکه لاریجانی برای وحدت با اصولگرایان مشکلی ندارد، در پاسخ به این سوال که آیا وی از یک لیست مشخص در انتخابات مجلس حمایت خواهد کرد گفت: این را نمی‌دانم و باید جلو برویم و ببینیم چطور می‌شود؛ اما وی تمام دوستان خود را ترغیب کرد که ثبت‌نام و مشارکت کنند.

حقیقت‌پور در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر اینکه به نظر شما ترکیب مجلس آینده چگونه خواهد شد، گفت: من امیدوارم که تکرار مجلس فعلی نباشد؛ امیدوارم مجلس آینده بر پایه عقلانیت و حرفه‌ای‌گری باشد؛ ما باید آدم حرفه‌ای در مجلس داشته باشیم تا حرفه‌ای حرف بزند و عقلانیت را پایه رفتار و گفتار و کردار خود کند؛ مجلسی باید شکل بگیرد که بتواند نیازهای واقعی جامعه را ببیند و اقدام کند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه حقوقی مجلس در قانون اساسی گفت: مجلس باید مستقل باشد؛ ما سه قوه مستقل در قانون اساسی داریم و هنر ما باید این باشد که مجلس را مستقل نگه داریم، نه به این معنا که در تضاد با قوای دیگر باشد. در مواردی لازم است ما اقدام درست مجلس را تأیید کنیم اما در جایی دیگر، باید مقابلش بایستیم و بگوییم که خودت را اصلاح کن چون وظیفه نظارت بر عهده مجلس است.

حقیقت‌پور گفت: مجلسی باید شکل بگیرد که گوش شنوای مردم شود، یعنی حرف مردم را بشنود و مردم را ببیند و زبان مردم باشد؛ مجلس باید عقلانیت‌پایه باشد، حرفه‌ای رفتار کند و مستقل باشد، چشم بصیر مردم و بازوی ولایت باشد.

وی با بیان اینکه مجلس آینده در عین انقلابی‌بودن باید کارآمد هم باشد گفت: مجلس یازدهم، عنوان انقلابی از حضرت آقا دارد و ما هم به این عبارت، احترام می‌گذاریم و می‌گوئیم این مجلس، مجلس انقلابی است.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: مجلس انقلابی اگر کارآمد باشد، برای مردم خوب است و گرنه اگر عنوان انقلابی را یدک بکشیم اما مشکل مردم و گرانی را حل نکنیم، کارساز نخواهد بود. از طرف دیگر نظارت مجلس بر دولت ناکافی است؛ اگر نظارت ما بر دولت کافی بود، برخی سوءاستفاده‌ها رخ نمی‌داد.

۲۷۲۱۱