شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##تولید#تایر#پایین#آمد؟

تولید تایر پایین آمد؟

ایسنا: طبق آمار انجمن تولیدکنندگان تایر، از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، ۳۳ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۳۴۹ حلقه انواع تایر معادل ۲۱۶ هزار و ۸۱۵ تن در مجموع تولید شده که نسبت به ۳۳ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۹۰ حلقه معادل ۲۱۸ هزار و ۱۹۷ تن در مجموع ۹ ماهه ۱۴۰۱، به لحاظ تعدادی یک درصد رشد، اما به لحاظ وزنی یک درصد افت داشته است.

از این تعداد، ۱۷ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۳۲۹ حلقه، مجموع تایر خودرو تولیدی در ۹ ماهه امسال است که سه درصد کمتر از ۱۸ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۹۵۱ حلقه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته. به لحاظ وزنی نیز تولید تایر خودروها در این مقایسه آماری از ۱۹۷ هزار و ۱۱۲ تن به ۱۹۵ هزار و ۴۷۲ تن با افت یک درصدی رسیده است.

طبق آمار ۱۵ میلیون و ۷۷۹ هزار و ۸۰۱ حلقه به وزن ۱۲۱ هزار و ۹۷ تن لاستیک سواری تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سه درصد در تعداد و یک درصدی در وزن افت داشته است. طی ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۶ میلیون و ۲۴۴ هزار ۶۹۴ حلقه تایر سواری به وزن ۱۲۱ هزار و ۹۴۳ تن تولید شده بود.

در مدت مذکور امسال مجموع تولید تایر وانتی با افت ۱۲ درصدی تعدادی از یک میلیون و ۲۰۲ هزار و ۶۵۸ حلقه به یک میلیون و ۵۶ هزار و ۳۹۴ حلقه رسیده و از منظر وزنی نیز با افت تولید هشت درصدی ۱۸ هزار و ۸۲۳ تن در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ به ۱۷ هزار و ۳۱۷ تن در مدت مشابه امسال رسیده است.

همچنین تولید مجموع تایرهای باری اتوبوسی از ابتدای امسال تا آذر ماه یک درصد تعدادی و سه درصد وزنی نسبت به مجموع تولیدی این تایرها در مدت مشابه سال گذشته کمتر شده است.

در ۹ ماهه امسال حدود ۳۸ هزار و ۹۷ تن تایر باری اتوبوسی معادل ۵۹۶ هزار و ۱۲۵ حلقه تولید شده است. این در حالیست که در سه فصل ابتدایی سال گذشته آمار تولید این تایرها ۳۹ هزار و ۲۲۹ تن برابر ۶۰۰ هزار و ۴۲۶ حلقه ثبت شده است.

رشد تولید تایر خودروهای راه‌سازی، صنعتی و کشاورزی

در مقابل این افت تولید انواع تایر خودروها (هرچند ناچیز)، اما تولید تایرهای راه‌سازی و صنعتی و همچنین خودروهای کشاورزی افزایشی رقم خورده است.

از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آذر ماه ۳۸۶۵ تن، معادل ۴۱ هزار و ۵۰۱ حلقه تایر راه‌سازی و صنعتی در کشور تولید شده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۳۱۵۸ تن معادل ۲۸ هزار و ۸۸ حلقه تولیدی ثبت شده است که به‌ترتیب به لحاظ وزنی ۲۲ درصد و از منظر تعدادی ۴۸ درصد افزایش تولید را در کارنامه عملکرد ۹ ماهه تایرسازان ثبت کرده‌ است.

تولید تایرهای کشاورزی نیز در مجموع ۹ ماهه ۱۴۰۲، با رشد پنج درصدی به‌لحاظ تعدادی به ۱۴ هزار و ۶۶۶ تن (تولید ۱۳ هزار و ۹۵۸ تن تایر کشاورزی در ۹ ماهه ۱۴۰۱) رسیده است. این میزان برابر ۳۶۱ هزار و ۵۰۸ حلقه است که نسبت به ۳۶۰ هزار و ۸۵ حلقه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

گفتنی است که طبق آمار، تولید تایر دوچرخه و موتور نیز در سه فصل ابتدایی امسال نسبت به آمار تولید در مدت مشابه سال ۱۴۰۱، به لحاظ وزنی چهار درصد بیشتر شده اما از منظر تعداد حلقه، دقیقا چهار درصد افت پیدا کرده است.

در حالیکه در مجموع ۹ ماهه سال گذشته ۱۴ هزار و ۱۱۹ تن (شش میلیون و ۲۲ هزار و ۲۴۸ حلقه) تایر دوچرخه و موتور در کشور تولید شد، این عدد در مجموع ۹ ماهه امسال به ۱۴ هزار ۶۵۲ تن معادل پنج میلیون و ۸۰۵ هزار و ۱۲۲ حلقه رسیده است.

در نهایت در مدت مذکور امسال ۷۱۲۱ تن انواع تیوب تولید شده‌ که معادل ۱۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۸۹۸ حلقه ثبت شده است. این در حالیست که در مدت ۹ ماهه اول سال گذشته ۶۹۶۶ تن معادل ۹ میلیون و ۷۱ هزار و ۹۹۱ حلقه تیوب در کشور به تولید رسیده بود؛ براین اساس تولید تیوب در کشور با رشد دو درصدی وزنی اما ۱۳ درصدی تعدادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است.

همچنین شرکت‌ها ۴۹۰۸ تن (دو میلیون و ۴۷۷ هزار و ۶۴۷ حلقه) فلپ، تسمه نقاله، شیلنگ و غیره تولید شده است. این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۴۹۷۶ تن معادل دو میلیون و ۶۴۲ هزار و ۷۳۵ حلقه ثبت شده است.