شهر خبر

گفت و گوی اختصاصی گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

سال آینده هم مشکل برق داریم / صادرات تاثیری بر مصرف داخل ندارد

ناترازی تولید و مصرف در حوزه برق، سبب شده است تا مسئولان توجه ویژه ای به راه اندازی انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی نشان دهند.

اقتصاد سال آینده هم مشکل برق داریم / صادرات تاثیری بر مصرف داخل ندارد

مصرف برق کشور، همواره درگیر ناترازی بوده است و گفته می شود این تانرازی بیشتر در فصل های گرم سال و به علت روشن بودن کولر تشدید می شود. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که نیروگاه های خورشیدی می توانند به کمک بی آیند و تاثیر بالایی داشته باشند. اما این راه اندازی نیروگاه های تجدید پذیر، نیاز به سرمایه و همت مسئولان دارد تا بتوانند با توجه ویژه ای که به راه اندازی نیروگاه های خورشیدی نشان می دهند بتوانند گام موثری را بردارند.

مصرف-برق11

 

وجود ناترازی در تولید و مصرف

حسین افضلی، کارشناس انرژی در حوزه برق، در ارتباط با بحث آخرین وضعیت تولید برق در کشور به خبرنگار گسترش نیوز گفت: همانطور که درجریان هستید، در کشور ما ناترازی در زمینه تولید و مصرف برق وجود دارد. متاسفانه در فصول گرم سال، شاهد هستیم که مصرف برق به علت روشن نمودن کولر، شدت زیادی به خود می گیرد.

افضلی ادامه داد: وزارت نیرو، برنامه هایی را برای کاهش مصرف برق مطرح کرد که یکی از این موارد، استفاده از انرژی خورشیدی است که قابلیت تجدید پذیری دارد. لازم به ذکر است که وزارت نیرو، اقدامات مناسبی را در راستای ایجاد نیروگاه های خورشیدی به طور جدی انجام داده است. البته لازم به ذکر است که نیروگاه هایی که سوخت فسیلی مصرف می کنند، همچنان بر قوت خود باقی هستند.

حسین-افضلی

وی افزود: در باره وجود ناترازی در تابستان سال آینده و اینکه این وضعیت ناترازی را می توانیم پشت سر بگذاریم یا خیر، باید گفت که چنین موضوعی بعید بوده و قابل پیش بینی نیست. البته باید گفت که پروژه ها باید به سرانجام برسند و همچنین نیازمند یک همت عالی از سوی مدیران و مسئولان هستیم. این نیاز احساس می شود که بخش خصوصی ما نیاز به کمک دارد تا بتواند به تعهدات خود در زمینه تولید برق عمل کرد. اگر این مکم های مالی و همت عالی در کنار هم حرکت کنند، شاید بتوان این پیش بینی را کرد که تابستان آینده وضعیت بهتری نسبت به امسال داشته باشیم.

صنایع همواره قربانی می شوند

این کارشناس انرژی در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: باتوجه به سوابق و شواهدی که در دسترس است، بعید می دانم که مشکل ناترازی برق در سال آینده به طور کامل از بین برود. این امکان وجود دارد که صنایع ما قربانی این ناترازی شوند و اولین جایی که خاموشی ها را اعمال می کنند همین صنایع هستند. با خاموشی برق صنایع، اقتصاد کشور آسیب جدی خواهد دید. تاریخ نشان داده است که در زمان اوج مصرف و بالا رفتن ناترازی، برق بخش های صنعتی را محدود و به طور کامل قطع می کنند.

افضلی در ارتباط با بحث صادرات برق و تاثیر آن بر تامین برق کشور، خاطر نشان کرد: میزان صادرات برقی که ایران به کشورهای همسایه صادر می کند، آنقدر نیست که بخواهد تاثیری را بر مصرف داخل داشته باشد. ما صادرات برق داریم تا بتوانیم به تعهد خود و قراردادی که با کشورها داریم عمل کنیم. اما این میزان صادرات تاثیری را بر روی مصرف داخل نخواهد گذاشت.

وی درباره تاثیر انرژی های خورشیدی بر میزان مصرف برق کشور به خبرنگار گسترش نیوز گفت: این نکته را باید عرض کنم که راه اندازی نیروهای خورشیدی بسیار هزینه بر خواهد بود و زمان بسیاری می خواهد. سرمایه گذاری هایی باید در راستای ایجاد نیروگاه های خورشیدی صورت گیرد تا شرایط پایداری برای تولید برق توسط نیروگاه های خورشیدی صورت گیرد. درحال حاضر، گمان نمی شود با این شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، دولت توان چنین سرمایه گذاری را داشته باشد. اما ناگفته نماند که دولت به سمت راه اندازی انرژی های تجدید پذیر به خصوص خورشیدی حرکت کرده است و قرار بر این است که منابع مالی حدود ۵ میلیارد دلار هم برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی اختصاص پیدا کند.

صرفه جویی-برق

این کارشناس انرژی ادامه داد: احداث نیروگاه های خورشیدی چندان وقت گیر نخواهد بود و اگر بخواهند، می توانند با همین منابع مالی که اختصاص داده اند، تا قبل از تابستان، تعداد  بسیاری از نیروگاه های خورشیدی را وارد مدار کنند. البته چنین موضوعی نیازمند است تا این منابع مالی هرچه زود تر اختصاص پیدا کند. اما احداث نیروگاه های فسیلی چندین سال زمان خواهد برد.

افضلی گفت: یک نیروگاه خورشیدی کوچک را می توان در بازه زمانی حدود ۶ ماهه احداث کرد و این موضوع نیازمند خواهد بود تا دستگاه های مورد نیاز از خارج از کشور تامین و در نیروگاه ها نصب شود تا بتوان در مدت کوتاهی، یک نیروگاه خورشیدی را وارد مدار کرد. با این حال من بعید می دانم که بتوانیم در راستای رفع کامل ناترازی برق در تابستان  آینده موفق باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر همه چیز فراهم باشد و نیروگاه ها وارد مدار شوند و بتوانیم برق را تامین کنیم، باید مردم به سمت صرفه جویی حرکت کنند. فرهنگ صرفه جویی باید در میان همه مردم نهادینه شود و باید گفت که این سوخت های فسیلی را برای آیندگان نگهداریم.