شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#گوشت#کتاب#افزایش قیمت

جهش بی‌حساب و کتاب قیمت گوشت در بازار/ قیمت واقعی گوشت اعلام شد

جهش بی‌حساب و کتاب قیمت گوشت در بازار/ قیمت واقعی گوشت اعلام شد

با توجه به اطلاعات ارائه شده، گوشت قرمز در روزهای ابتدایی ماه دی با افزایش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی مواجه شده است. هنوز دلیل دقیق این افزایش قیمت مشخص نیست و محاسبات مسئولان مربوطه درباره میزان تولید با یکدیگر همخوانی ندارند.

در روزهای آغازین دی ماه بود در گزارشی با تکیه بر بازدیدهای پیوسته خود از بازار به مقایسه قیمت اقلام پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ و مشتقات آن از ابتدای ۶ ماه دوم سال تاکنون پرداخت و به افزایش قیمت این کالاها اشاره کرد و پیگیر علت کمبود این اقلام در بازار شد. مسئولین در پاسخ مسئولان جهاد کشاورزی این بود که در تولید مشکلی وجود ندارد و روزانه در زمینه مرغ و دام مازاد تولید داریم. ۱۰۰۰ تن مرغ وارد بازار می‌شود و نباید کمبودی داشته باشیم. این‌که بعد از تولید و ورود به بازار چه اتفاقی می‌افتد واقعا جای سوال دارد. در تولید گوشت نیز استان اول هستیم و در سال گذشته حدود ۸۶ هزار تن تولید گوشت داشته‌ایم به عبارتی روزی ۲۳۵ تن تولید گوشت داشته ایم. امسال نیز مانند پارسال است و آمار کشتارها تغییر نکرده و حتی واردات گوشت منجمد به استان بیشتر شده است.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی از جمله علل افزایش قیمت گوشت قرمز، قیمت گذاری روزانه دام زنده توسط دلال هاست، همچنین پایین بودن قیمت علوفه باعث شده است که کشتارکن ها در کشتار دام تأخیر کنند تا دام ها پروارد تر بشوند البته جعفری این را هم گفت که در این فصل کشتار دام سبک کمتر می شود و معمولا از طریق کشتار دام سنگین جبران می شود. اکنون مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گفته است: میزان گوشت قرمز تولیدی در استان طی ۹ ماه امسال با احتساب دام خروجی ۵۷ هزار تن بوده و ۲۶ درصد کاهش داشته است. به گفته داوطلب میزان کشتار دام سنگین نیز نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است. این نشان می دهد که کشتار هم سنگین هم عملا جبران کمبود گوشت قرمز دام سبک را نکرده است.

در بازدید یکی از فروشگاه های تعاونی جهاد کشاورزی شاهد بودم که حتی این فروشگاه نیز در مورد گوشت قرمز با مشکل مواجه است و به جز گردن و پشت گوشت دیگری برای فروش ندارد که بتوان با قیمت مناسب تری خرید. در یکی از شعبه های فروشگاه شهر ما نیز که در ورودی آن وعده گوشت تعاونی با کیلویی ۳۵۰ هزار تومان داده شده بود، تنها قلوه گاه گوساله عرضه می‌شد. با حضور در چند پروتئین فروشی قیمت روز گوشت قرمز را نیز از نظر گذراندم که تقریبا بعد از افزایش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی ابتدای دی ماه در هر کیلو ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

در گفت و گو با معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی به ۲۶ درصدی تولید گوشت قرمز اشاره کردم. جعفری در توضیح تناقض به وجود آمده بین سخن او مبنی بر مازاد تولید و آن‌چه از مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی نقل شده است، گفت: در ورود و خروج دام به این استان این تغییرات را داشتیم. ورودی دام سنگین به استان ۱۶ درصد افزایش و خروج دام از استان ۵۱ درصد کاهش داشته است، این روند برای جلوگیری از افزایش قیمت در استان صورت گرفته است در دام سبک نیز ۳ درصد افزایش ورود داشته ایم و ۵۹ درصد کاهش خروج داشته‌ایم. آن‌چه در نظر گرفته نشده، وزن لاشه هاست. وزن لاشه ها به دلیل ارزان بودن نهاده در سال جاری در مقایسه با سال گذشته بالا بوده است.

وی افزود: امسال از دام سبک ۳۲ هزار تن گوشت تولید شده در سال گذشته ۳۲هزار ۶۹۵ تن بوده است. در واقع تفاوت در تعداد کشتارها در میزان تولید گوشت قرمز تأثیر محسوسی نداشته است. در مورد گاو و گوساله امسال ۶۵ هزار و ۵۰۰ قطعه کشتار داشته‌ایم، سال گذشته ۸۴ هزار قطعه اما به دلیل تغییر در وزن لاشه‌ها امسال تولید گوشت ما ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن و سال گذشته ۱۸ هزار و ۲۰۰ تن که باز هم تفاوت معنا داری ندارند. ۲۶ درصد کاهش تولید گوشت اشتباه محاسبه شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کاهش قیمت نهاده و عدم کاهش تولید، افزایش قیمت اتفاق افتاده است؟ گفت: خوراک ۶۰-۷۰ درصد هزینه است و ۳۰ درصد دیگر هزینه‌های دیگری است که بر قیمت‌ها تأثیر گذاشته است. با این حال قیمتی که ما در جلسه با حضور نماینده دامداران مشخص کرده ایم، برۀ نر زنده بالای ۵۰ کیلو و آماده کشتار در شهرستان کیلویی ۲۲۵ و در مشهد ۲۳۰ هزار تومان اعلام شده است و قیمت لاشه ۴۵۰ تا ۴۵۵ هزار تومان خواهد بود و این‌که بعد از ورود به بازار با استفاده از برش های فانتزی و ... با قیمت‌های بالایی فروخته می‌شود و ضابطه ای ندارد.

مدیرکل اداره پشتیبانی امور دام استان در پاسخ به سوال در مورد وضعیت تأمین گوشت قرمز گفت: ما گوشت گوسفندی منجمد نداریم. آن‌چه ذخیره داریم گوشت گوساله منجمد است و رایزنی کرده‌ایم که از کشورهای مجاور مثل مغولستان و ارمنستان، گوشت قرمز گوسفندی و گوساله تأمین شود البته این کار توسط مباشران شرکت پشتیبانی امور دام انجام می‌شود و این ازدیاد باعث کاهش قیمت گوشت خواهد شد.فخررحیمی افزود: این کار از ۲ هفته پیش شروع شده است و احتمالا تأثیرش در هفته های آینده نمود خواهد یافت.

وی در مورد نهاده های دامی نیز اظهار کرد: هیچ کمبودی در موضوع نهاده های دامی وجود ندارد و جو به صورت مدت دار و ۶ ماهه در اختیار دامداران قرار می‌گیرد و تأثیرش را در ماه های آتی خواهد گذاشت. چون دامداران وقتی نهاده در اختیار داشته باشند دام هایشان را پروار می‌کنند. در حال حاضر، تهیه جو مدت دار کیلویی ۱۰ هزار تومان، ذرت ۹ هزار تومان و کنجاله سویا ۲۴۵۰۰ تومان است.

۲۲۳۲۲۵