شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اروپا#قیمت#سیاه

قیمت گزاف الماس سیاه ایران در بازارهای اروپا / هر کیلو از این گونه گیاهی ۳۰۰ میلیون تومان آب می خورد

بازار و اصناف قیمت گزاف الماس سیاه ایران در بازارهای اروپا / هر کیلو از این گونه گیاهی ۳۰۰ میلیون تومان آب می خورد

طبق گزارش ها، قاچاقچیان منابع طبیعی، قارچ ترافل این الماس سیاه ایران را به قیمت گزاف در بازارهای حاشیه خلیج‌فارس و اروپا می‌فروشند تاجایی که برخی از انواع این قارچ، به هر کیلو ۶هزار یورو هم می‌رسد.

قارچ ترافل یکی از قارچ‌های ارزشمند و پرطرفدار است که در ایران یافت می‌شود. این قارچ در زمین‌های غنی و خاک‌های مرطوب و معتدل ایران رشد می‌کند. قارچ ترافل ایرانی از لحاظ طعم، بو و بافت داخلی بسیار منحصر به فرد است. این قارچ به عنوان یک محصول لوکس و مورد تقدیر در صنایع غذایی و رستوران‌ها شناخته شده و مورد استفاده برای تهیه غذاهای با کیفیت و ویژه قرار می‌گیرد.

قاچاق قارچ ترافل ایران به اروپا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عراق ذخایر ارزشمند ژنتیک گیاهی کشور را تهدید می‌کند. قاچاقچیان منابع طبیعی، قارچ ترافل این الماس سیاه ایران را به قیمت گزاف در بازارهای حاشیه خلیج‌فارس و اروپا می‌فروشند تاجایی که برخی از انواع این قارچ، به هر کیلو ۶هزار یورو هم می‌رسد.

هرازگاهی خبر کشف محموله‌های قاچاق قارچ ترافل ایرانی از جنگل‌های بلوط و هیرکانی ایران در رسانه‌های کشور منتشر می‌شود. اما ۲سال پیش بود که بزرگ‌ترین محموله قاچاق قارچ ترافل به وزن ۱۶تن در مرز بازرگان کشف و ضبط شد. کارشناسان ارزش این محموله که قرار بود در پوشش میوه به اسلونی صادر شود را بیش از ۹۰میلیون یورو (۴۵۰۰میلیارد تومان) تخمین زدند.

یک‌ماه پیش از آن نیز محموله قاچاق دیگری به وزن ۴تن در گمرک پلدشت استان آذربایجان‌غربی کشف و به مقامات قضایی تحویل شد. با اینکه خرید و فروش و برداشت قارچ منحصر به فرد و دارای ارزش‌ غذایی بی‌نظیر ترافل که گونه گیاهی وحشی ایران است، از چند سال قبل ممنوع شد و جرایم سنگینی برای متخلفان پیش‌بینی شد، اما قاچاق ترافل و فروش این محصول در بازارهای داخلی و خارجی و سایت‌های خرید و فروش ایرانی به قدری زیاد است که هنوز برای قاچاقچیان سودآور است. سودی که آثار و تبعات زیانبار برای محیط‌زیست و ذخایر گیاهی کشور دارد.

انواع قارچ ترافل ایران

ترافل نوعی قارچ خوراکی است که در گونه‌های مختلف به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود؛ ولی کمیاب‌ترین نوع آن دارای پوسته سیاه رنگ است. ۲نوع سیاه و سفید این قارچ گران‌قیمت‌ترین قارچ‌های زیرزمینی هستند.

خواص-قارچ

اکسیر جوانی ایران

الماس سیاه در نقاط بیابانی، سردسیر، گرمسیر و حتی جنگل‌های گلستان و گیلان یافت می‌شود. این قارچ بسیار کمیاب و نادر است و کاشت و بهره‌وری از آن فرآیند بسیار سخت و پر دردسری دارد. با این حال باید بدانید این ذخیره طبیعی ایران بسیار ارزشمند و گرانبهاست. به قارچ ترافل که مصارف بی‌شمار دارویی هم دارد اکسیر جوانی هم گفته می‌شود.

قیمت قارچ ترافل در اروپا، کشورهای عربی و داخل ایران

قیمت-قارچ