شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران#وزیر فرهنگ

انتقاد وزیر از کم‌کاری در موسیقی نواحی/ مرآتی ماندنی شد

انتقاد وزیر از کم‌کاری در موسیقی نواحی/ مرآتی ماندنی شد

مهر نوشت:مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران شامگاه سه‌شنبه دوازدهم دی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی تهران برگزار شد.

آیین پایانی شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران شامگاه روز سه‌شنبه دوازدهم دی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تالار رودکی تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران نماهنگی به یاد شهدای حادثه تروریستی کرمان پیش روی مخاطبان قرار گرفت و پس از صحبت های ابتدایی رسالت بوذری به عنوان مجری برنامه، گزارش تصویری از برگزیده اجراهای جشنواره موسیقی نواحی و بخش پژوهشی این رویداد برای حاضران در برنامه پخش شد.

اجرای قطعاتی از موسیقی منطقه سیستان و بلوچستان با هنرمندی عیسی بلوچ نوازنده دونلی و داود بامری نوازنده دهلک بخش بعدی مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی بود.

پخش مصاحبه‌های تصویری با محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدعلی مرآتی دبیر شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی بخش دیگری از این مراسم را تشکیل می‌داد.

در بخش بعدی مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی گزارش تصویری از فعالیت‌های شورای سیاستگذاری مرحله اول در استان‌ها به نمایش درآمد. این درحالی است که عاشیق امیرمحمدی هم به اجرای قطعاتی از موسیقی منطقه آذربایجان شرقی پرداخت.

قدردانی از مدیران‌کل استان‌های میزبان مرحله اول شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی به نمایندگی از ۵ منطقه برگزارکننده قسمت دیگری از برنامه اختتامیه بود که در این بخش از پیام احمدی مدیرکل و شهرام فرجی معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، پوریا جلالی سرپرست و جمال برفی معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه قدردانی شد.

هاشمی قایم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که در این مراسم حضور یافته بود، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره شانزدهم در مراحل استانی و ملی گفت: بسیار خوشحال هستم که امشب در خدمت شما هنرمندان موسیقی نواحی در ایستگاه پایانی این رویداد هستم. البته لازم است از زحمات محمد اله‌یاری مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جناب سمیعی مدیر جدید دفتر موسیقی تشکر کنم که تلاش زیادی برای اعتلای این رویداد کردند.

وی افزود: تکلیف ما در وزارت ارشاد به این منوال بوده که بتوانیم در حوزه موسیقی نواحی تقویت‌های لازم را داشته باشیم و امیدوارم جناب سمیعی در برنامه‌های آتی خودشان در برنامه‌ریزی فشرده‌تری ادای دینی داشته باشند به این جلوه ناب موسیقی که می‌تواند دربرگیرنده ثمرات مثبتی باشد.

اهدای نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پنج هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی ایران بخش دیگری از مراسم اختتامیه بود که در این بخش محمد قیوم امینی خلیلی خواننده موسیقی مقامی خراسان، فرامرز رستمی هنرمند فعال حوزه ترانه‌خوانی شمال خراسان، خداداد صحرا روش نوازنده قوشمه شمال خراسان، مجتبی خان قیطاقی نوازنده دوتار شمال خراسان و علی پویانیا خواننده آواز مقامی بویراحمدی نشان درجه یک هنری خود را از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هاشمی قایم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، محمد اله‌یاری مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی و هادی آرزم هنرمند پیشکسوت موسیقی دریافت کردند.

در این بخش از برنامه محمدعلی مرآتی با قرایت حکمی در حضور محمدمهدی اسماعیلی، محمود سالاری و امیرحسین سمیعی از سوی محمود سالاری بار دیگر به عنوان دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران انتخاب شد.

وی ضمن قدردانی از معاونت هنری و مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد و خاطره محمد شکارچی استاد تازه درگذشته موسیقی نواحی را گرامی داشت.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در آیین پایانی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این رویداد تصریح کرد: خدای متعال را شاکر هستم که امروز در ساعت‌های پایانی روز نوزدهم دی در آیین پایانی جشنواره موسیقی نواحی توفیق حضور پیدا کردم و با توجه به اینکه این حوزه حوزه‌ای اصیل و هویتی در کشور ما است بنابراین برگزاری جشنواره موسیقی نواحی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. شما در هر منطقه‌ای از ایران پهناور ما بروید، شاهد یک ایران بزرگ فرهنگی هستید که انواع و اقسام موسیقی نواحی را در دل خود دارد. این کشور آکنده از زیبایی‌های منحصر به فردی است که سرشار از موسیقی‌های ناب است. بنابراین تاکید من به همکارانم ترویج جدی این موسیقی در مناطق مختلف است.

انتقاد وزیر از کم‌کاری در موسیقی نواحی/ مرآتی ماندنی شد

وی افزود: ما نیاز داریم این موسیقی را ترویج دهیم تا مخاطبان جوان با این موسیقی اصیل فاصله خود را نزدیک‌تر کنند. ما موسیقی‌های زیبایی داریم که نباید با این سرمایه عظیم دچار تغییر ذایقه شود. ما در این زمینه کم‌کار بودیم پس دوستان من باید همت کنند؛ هم در دفتر موسیقی، هم در بنیاد رودکی و هم در استان حمایت‌های بیشتری از موسیقی اقوام داشته باشند. این رویکرد را ما دنبال کرده‌ایم و از این پس هم این کار را انجام می‌دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بیان خاطراتی از حضور در منزل هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی و ارزش‌های هنری که چنین هنرمندانی دارند، اظهار کرد: درخواست جدی از مدیران وزارت ارشاد دارم که مقام هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی را ارج بنهند. اینها هنرمندانی ‌پاک و مردمی هستند که با چهره‌های آفتاب سوخته می بایست از آنها تجلیل شود. این ارزشیابی‌های درجه یک هنری بسیار مدارک ارزشمندی هستند که باید دیده شود تا مخاطبان بدانند که ما در کشورمان چه هنرمندان اصیلی داریم. ما باید این هنرمندان را معرفی کنیم تا جوانان بدانند ما قدردان هنرمندان‌مان هستیم؛ هنرمندانی که نماد ایران فرهنگی هستند. اینها هنرمندان محبوبی هستند که در حوزه استانی محل اقامت‌شان از درجه اجتماعی بسیار قابل‌قبولی برخوردار هستند.

اسماعیلی گفت: این هنرمندان گنجینه‌های آشکار ایران عزیزمان هستند که باید بهترین سالن‌های خودمان را در اختیار اجراهای موسیقی نواحی بگذاریم. بله شاید این موسیقی این طور مورد توجه جوانان قرار نگیرد اما ما باید این تغییر ذایقه را فراهم کنیم. البته می‌دانم اتفاقات جدیدی در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی شده که امیدوارم با حضور و حمایت جناب سالاری در معاونت امور هنری، دفتر موسیقی و بنیاد رودکی جنبه اجرایی داشته باشد. البته ما به زودی قرارگاه آوینی را راه‌اندازی می‌کنیم تا بتوانیم از مجموعه‌های موسیقایی حمایت‌های بیشتری داشته باشیم. به زودی هم در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد پذیرفت.

مرحله دوم از برگزاری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران که در سال جاری با شیوه‌ای کاملاً متفاوت نسبت به دوره‌های گذشته پیش روی مخاطبان قرار گرفت، از روز شنبه شانزدهم دی تا پایان روز سه شنبه نوزدهم دی به مدت سه روز در تالار رودکی تهران میزبان گروه‌های مختلفی از شهرهای مختلف کشور و هنرمندانی از سه کشور هم جوار ایران بود.

بخش نخست شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به صورت منطقه‌ای و غیر رقابتی، طی روزهای ششم تا بیست و سوم تیر به میزبانی ۵ استان؛ گلستان (۶ تا ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) برگزار شد.

بر این اساس مرحله منطقه‌ای این جشنواره با حضور گسترده هنرمندان موسیقی نواحی از استان‌های تهران، قزوین، مازندران، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، البرز، و قم با برگزاری در استان گلستان به‌عنوان منطقه اول، استان‌های اصفهان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان با برگزاری در استان چهارمحال و بختیاری به‌عنوان منطقه دوم، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و گیلان با برگزاری در استان آذربایجان شرقی به‌عنوان منطقه سوم، استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی و کردستان با برگزاری در استان کرمانشاه به‌عنوان منطقه چهارم، استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان با برگزاری در استان کرمان به‌عنوان منطقه پنجم انجام شد.