شهر خبر

مأموریت موفق ناوشکن ایرانی در اقیانوس‌ها به روایت فرمانده ارشد ارتش

مأموریت موفق ناوشکن ایرانی در اقیانوس‌ها به روایت فرمانده ارشد ارتش

ایرنا نوشت: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: ماموریت موفقیت آمیز ناوشکن دنا در اقیانوس ها، هدیه ای به ملت ایران است.

دریادار شهرام ایرانی روز چهارشنبه در دومین همایش ملی تمدن دریایی - مسیر پیشرفت با حضور مسوولان کشوری و متخصصان در دانشگاه دریایی حضرت امام خمینی (ره) نوشهر افزود: اقتصاد دریا محور و اقتصاد اقیانوسی موضوع بسیار مهم بوده و همه صاحبنظران، متخصصان و مسوولان مرتبط در زمینه صنایع مختلف دریایی شامل شیلات، نفتکش ها، کشتی ها، سایر صنایع دریایی و موضوع مهم تر مراکز علمی و دانشگاهی باید در این بخش ها پای کار بیایند اگرچه در این حوزه تلاش های فراوانی انجام گرفته منتهی کافی نیست.

وی با اشاره به دیدگاه های رهبر معظم انقلاب مبنی بر برخورداری دریاها و اقیانوس ها از ذخایر و منابع سرشار خاطرنشان کرد : تاکید فرمانده کل قوا در این حوزه مسوولیت ما را دوچندان کرده و بنابراین باید بستر را برای همه بخش ها به ویژه مراکز رشد علم و فناوری دانش بنیان فراهم کرد.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی گفت: در سایه عزم و اراده مجلس شورای اسلامی و دولت جهادی از یکسال گذشته تاکنون در حوزه دریا خوب درخشیدیم به گونه ای که از حصار دریا خارج شده به عبارتی در حوزه دریا همه ما حکم بین رشته ای را داریم یعنی همه به هم وصل هستیم و همه دستگاه های اجرایی مرتبط به دریا باید در این بخش نقش آفرینی کنند.

دریادار ایرانی با بیان این که امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به عنوان تنهاترین نیرو در جهان مطرح بوده در واقع این یک ادعا نیست، افزود : ماموریت موفقیت آمیز ناوشکن دنا در اقیانوس ها، هدیه جوانان ایرانی به مردم منطقه مصداق روشنی از این ادعا بوده چرا که این از افتخارات جمهوری اسلامی بوده که امنیت و ایمنی دریانوردی در عمق آب های بین المللی و عمق ژئوپلتیکی و راهبردی نظام در مرزهای دریایی هزاران کیلومتر جا به جا شد.

وی اظهار کرد: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار با بهره گیری از توان داخلی و با اذن رهبری فرزانه این ماموریت پیچیده را در دل اقیانوس ها به سرانجام رساند و دشمنان را با ابهامات بسیاری مواجه کرد.

وی تصریح کرد: حرکت ناوشکن ایرانی دنا در مهر ماه ١۴٠٠ آغاز و پس از حدود هشت ماه با وجود مسیر سخت در اقیانوس های آرام و اطلس و توطئه دشمنان با برنامه ریزی دقیق این ماموریت، نهایی شد و با افتخار به کشور بازگشتیم.

فرمانده نداجا اضافه کرد : جوانان ایرانی با انجام موفق این مأموریت پیام ایرانیان را به دنیا ابلاغ کردند که تحریم، تهدید و توطئه هیچگاه ما را از حرکت باز نمی دارد و تاثیری ندارد.

دریادار ایرانی افزود: در این ماموریت نمایش اقتدار نظام با فرهنگ جهاد و هجرت در دستور کار بود و این ماموریت در طول تاریخ کشور در عرصه اقیانوس تجربه نشده بود اما با استفاده از توان داخلی و ظرفیت دانش بنیان ها نشان دادیم برای ایرانیان کاری نشد ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد که سومین دوره این همایش شاهد بین المللی شدن آن باشیم چرا که همه تلاش ها بر این باشد بتوان مهمان خارجی در این همایش دعوت کنیم و نکته دیگر آنکه خوف دریا را از بانوان بزداییم و امروز به فضل الهی در حوزه امنیت دریایی در بالاترین سطح جهان ایستاده ایم و دشمن هم هیچ غلطی نمی تواند بکند.

به گزارش ایرنا، دومین همایش ملی تمدن دریایی - مسیر پیشرفت با حضور مسوولان کشوری و متخصصان امرروز چهارشنبه در دانشگاه دریایی حضرت امام خمینی (ره) نوشهر آغاز شد.

به دبیرخانه این همایش ۳۰۰ مقاله ارسال شد که ۲۵۷ مقاله برای ارایه در این همایش دوره روزه انتخاب شد، ۳۰ مقاله هم در قالب سخنرانی انتخاب شد.

طول سواحل کشور حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال ایران در سه استان مازندران، گیلان و گلستان واقع شده است که به گفته صاحبنظران امر ظرفیت فراوان این سواحل در حوزه مختلف اقتصادی، گردشگری و دریایی شکوفا نشده است و سواحل جنوب کشور چهار هزار و ۹۰۰ کیلومتر طول دارد.

۲۱۹۲۱۹