شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#گوشت#گوشت قرمز

قیمت گوشت | سرانه مصرف گوشت | گوشت قرمز

افت شدید سرانه مصرف گوشت / خداحافظی دهک‌های پایین با گوشت قرمز

توانایی تولید و پرورش گوشت در یک منطقه ممکن است تحت تأثیر عوامل محیطی و آب و هوایی قرار بگیرد. در مناطقی که پرورش دام و گوشت تولید می‌شود، ممکن است مصرف گوشت بیشتر باشد

اقتصاد افت شدید سرانه مصرف گوشت / خداحافظی دهک‌های پایین با گوشت قرمز

براساس همین آمار رقم مصرف برای دهک دوم هزینه‌ای در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ یکسان بوده، رقم مصرف برای این گروه برابر ۶۸۰ گرم در هر ماه برآورد شده بود. میزان مصرف در دهک سوم نیز در سال ۱۴۰۱ تغییر زیادی نکرده است و کمتر از ۱۰ گرم افزایش یافته است. داده‌ها نشان می‌دهند که حجم مصرف گوشت در سه دهک پایین جامعه، به نوعی ٰٰرکورد پنج ساله در حجم مصرف را زده است.

 

جدولرکورد پنج ساله در حجم مصرف را زده است.

 با این حال اخیرا یکی از کارشناسان حامی دولت به گونه‌ای دیگر این فاجعه را در صدا وسیما مطرح کرده است و به ارقام بسیار کمتری اشاره کرده است.  مهدی سروی، کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی اعلام کرده که میانگین مصرف گوشت خانواده‌ها در کشور ۸ کیلوگرم و  در سه دهک پایین جامعه ۲ کیلوگرم است. به گفته او سرانه مصرف گوشت قرمز برای هر نفر در ۳ دهک پایین جامعه، حدود ۷۰۰ گرم است.

نکته قابل تامل در داده های مرکز آمار این است که برخلاف در سه دهک اول یعنی سه گروه کم درآمد،  در هفتاد درصد باقی‌مانده میزان مصرف گوشت قرمز هم کاهش یافته است. برهمین اساس میانگین مصرف گوشت قرمز  فقط میان کل خانواده‌ها شهری به ۱ کیلو ۵۶۰ گرم در هر ماه از ۱۴۰۱ رسیده که نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۹۰ گرم کاهش داشته است.

 

 

 

 

منبع: اکوایران