شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#معلمان

جذب دانشجو معلمان قطعی شد؟

اقتصاد جذب دانشجو معلمان قطعی شد؟

رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تدریس ۵۷۰۹ دانشجومعلم در مدارس گفت: آموزش و پرورش در تلاش است تا بعد از مهرماه ۱۴۰۳ از دانشجومعلمان در مدارس استفاده نشود.

دانشگاه فرهنگیان یکی از موسسات آموزش عالی در ایران است که به آموزش و پرورش کادر معلمان و مدیران آموزشی می‌پردازد. این دانشگاه با هدف توسعه و ارتقای سطح آموزش و پرورش در کشور تاسیس شد و درحال‌حاضر با دارا بودن بیش از ۲۰۰۰ نفر از اساتید و کارکنان، به عنوان یکی از بزرگترین مراکز آموزشی در کشور شناخته می‌شود. دانشگاه فرهنگیان با برگزاری دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف، به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا با مفاهیم و مباحث مرتبط با آموزش و پرورش، آشنا شوند و در آینده به عنوان معلمان و مدیران آموزشی در سطح کشور خدمت کنند.

ایوب ابراهیمی؛ رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان درباره اینکه "آیا قرار است سال آینده نیز برای جبران نیاز به نیروی انسانی، دانشجومعلمان به عنوان معلم وارد مدارس شوند؟" گفت: تعداد ۵۷۰۹ دانشجومعلم در سال ۱۴۰۲ به عنوان معلم وارد کلاس‌های درس شدند که ۳۵۲۲ نفر آنان (۱۹۸۲ نفر مرد و ۱۵۴۰ نفر زن) در دوره ابتدایی و بقیه در دوره متوسطه مشغول خدمت هستند، با حضور آنها در کلاس‌های درس این امکان برای وزارت آموزش و پرورش فراهم شد تا با دقت بیشتری معلمان مورد نیاز خود را از طریق آزمون استخدامی تأمین کند.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش «آیا برای سال تحصیلی آینده نیز دانشجومعلمان به عنوان معلم در کلاس‌های درس تدریس خواهند داشت؟» بیان کرد: هم اکنون تدریس دانشجومعلمان با توجه به نیاز آموزش و پرورش در مدارس ادامه دارد، البته با توجه به تأمین نیرو ممکن است برخی از آن‌ها دیگر امکان ادامه تدریس نداشته باشند و صرفاً به تحصیل خود در دانشگاه فرهنگیان بپردازند.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش و تعامل با سازمان اداری و استخدامی، دانشگاه فرهنگیان بیشتر تمرکز خود را بر تربیت نیروی انسانی قرار می‌دهد و دانشجویان بعد از اتمام دوره تحصیل در دانشگاه، وارد مدارس خواهند شد.

ابراهیمی گفت:مبنای عمل دانشگاه فرهنگیان تربیت، فارغ‌التحصیلی و اعزام معلمانی به مدارس است که شایستگی حرفه‌ای آنان به حد قابل قبولی رسیده باشد. براین اساس وزارت آموزش و پرورش در تلاش است تا بعد از مهر ۱۴۰۳ از دانشجومعلمان در مدارس استفاده نشود، مگر افرادی که فارغ‌التحصیل شده باشند، لذا پیش بینی می‌شود مهر سال آینده نیازی به تدریس دانشجومعلمان در مدارس نباشد البته آنها می‌توانند به صورت داوطلبانه و نه موظف در مدارس تدریس داشته باشند.

ابراهیمی گفت: گسترش دامنه علم و تغییرات فناوری، ضرورت بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید را افزایش داده و در نتیجه سبب افزایش تقاضای سازمان‌ها برای استفاده از نیروهای نخبه شده‌ است.

وی افزود: براساس برآوردها وزارت آموزش و پرورش در بازه زمانی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ ناگزیر به تأمین نیروی انسانی لازم است تا نیروهای جدید و مستعد جایگزین نیروهای بازنشسته شوند. لذا این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد چون نیروی انسانی جدید، به نحو مناسبی می‌تواند به روزآمدی سازمان کمک بسیاری کند.

دبیر کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان افزود: آموزش و پرورش در این ایام، نیروی انسانی مورد نیاز خود را با تأمل بیشتری تأمین می‌کند چون این وزارتخانه، مسئولیت مهم تربیت نیروی انسانی جامعه را برعهده دارد بر این اساس هر فردی نمی‌تواند به عنوان معلم مشغول به خدمت شود. در گذشته برای جبران کمبود معلم، از روش‌هایی نظیر بهره‌گیری از سرباز معلم، معلمان خرید خدمات آموزشی و معلمان بازنشسته استفاده شد، در حالی که براساس قانون، تربیتِ معلم باید صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام شود.

وی افزود: اگر این را به عنوان یک اصل در نظر بگیریم، آن وقت دانشجومعلمان آماده به خدمت که در سنوات پایانی تحصیل خود به سر می‌برند، می‌توانند بخشی از زمان خود را به آموزش و پرورش کمک کنند و قطعاً تدریس آنان بر روش‌های فعلی جبران کمبود معلم، اولویت دارد.