شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دریای سرخ#یمن

ابتکار ناموفق و بدون خریدار واشنگتن/ چرا ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ محکوم به شکست است؟

ابتکار ناموفق و بدون خریدار واشنگتن/ چرا ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ محکوم به شکست است؟

آمریکا در تلاش برای جلوگیری از تهاجم یمن به کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ اقدام به ایجاد ائتلافی در این دریا کرده است اما این ائتلاف مورد توجه سایر کشورها قرار نگرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی، ضمن هشدار به کشورهایی که قصد ملحق شدن به ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ را دارند، تأکید کرد که هر کشوری که به ائتلاف تشکیل شده آمریکا ملحق شود، امنیت دریانوردی را از دست خواهد داد و با آتش موشک‌های ما مواجه خواهد شد.

ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مردم غزه چند کشتی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داده است. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن پیش‌تر تأکید کرده است که تا پایان تجاوز به نوار غزه و جنایت علیه برادران فلسطینی، به عملیات نظامی علیه دشمن ادامه می‌دهیم.

در پاسخ به این حملات وزیر دفاع آمریکا خبر از آغاز عملیات بین‌المللی با مشارکت ۲۰ کشور برای تأمین امنیت دریای سرخ و تشکیل ائتلاف دریایی داد. اقدامی که با واکنش تند انصار الله یمن روبرو شده است. سخنگوی جنبش انصارالله یمن با غیر مشروع خواندن شکل گیری چنین ائتلافی تأکید کرد که گذرگاه‌های بین‌المللی امن و باثبات هستند و روزانه صدها کشتی از دریای سرخ عبور می‌کنند. محمد عبدالسلام خاطرنشان کرد: «نیروهای دریایی یمن روزانه با همه کشتی‌ها در ارتباط هستند و آمریکا به دنبال تحریک برخی کشورهاست تا برای حفاظت و حمایت از رژیم صهیونیستی وارد این ائتلاف شوند». همچنین وی در توئیتی دراین‌باره نوشت: « آنچه منطقه و کشورهای حوزه دریای سرخ را تهدید می‌کند، وحشیگری رژیم صهیونیستی و نظامی کردن این دریا توسط آمریکاست که با هدف خدمت به رژیم صهیونیستی دست به این کار می‌زند».

ابتکار ناموفق و بدون خریدار واشنگتن/ چرا ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ محکوم به شکست است؟

زمانی که لوید آستین ویر خارجه آمریکا خبر از تشکیل ائتلاف دریای علیه یمن تحت عنوان عملیات "نگهبان سعادت" داد از فهرستی از کشورها نام برد که انگلیس، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا در این فهرست بودند. همچنین ژنرال پت رایدر، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که بیش از ۲۰ کشور به ائتلاف بین‌المللی می‌پیوندند که تحت رهبری آمریکا برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ تشکیل شده است. اما گویا آمریکا موفق نشد که بسیاری از کشورها را با خود همراه کند به نحوی که شش کشور اروپائی فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند، نروژ و دانمارک با حضور در چنین ائتلافی مخالفت کردند. آنها اعلام کردند که فقط در عملیات دریایی ذیل فرماندهی ناتو یا اتحادیه اروپا شرکت خواهند کرد نه آمریکا. این عملیات همچنین به غیر از بحرین از جانب هیچ کشوری عربی مورد توجه قرار نگرفت و هیچ کشوری داوطلب شرکت در ائتلاف دریایی آمریکا نشد حتی کشورهایی مانند مصر، عربستان سعودی و اردن که در دریای سرخ ساحل دارند. اسرائیل برای همراه کردن برخی از این کشورها از جمله مصر خودش دست به کار شد به نحوی در تلاش برای متقاعد کردن مصر برای پیوستن به عملیات نگهبان سعادت هیئتی اسرائیلی به قاهره فرستاد اما این تلاش بی‌نتیجه بود و مصر از مشارکت مؤثر در ائتلاف دریایی آمریکا خودداری کرد.

گفتنی است در حال حاضر چند ائتلاف دریایی برای محافظت از خطوط کشتیرانی در منطقه خاورمیانه فعال هستند. ائتلاف آتالانتا که توسط اتحادیه اروپا رهبری می‌شود، ائتلاف اگنور که به رهبری اروپا است و ائتلاف نیروهای دریایی موسوم به CMF که توسط آمریکا رهبری می‌شود.

آمریکا در تلاش برای جلوگیری از تهاجم یمن به کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ اقدام به ایجاد ائتلافی در این دریا کرده است اما این ائتلاف مورد توجه سایر کشورها قرار نگرفته است. کشورهای اروپائی که سخت درگیر جنگ اوکراین هستند حاضر نیستند خود را درگیر دغدغه‌ای جدید در دریای سرخ کنند. علاوه بر این بی‌میلی بسیاری از کشورهای غربی در پیوستن به عملیات نگهبان سعادت حاکی از شکاف عمیق میان قدرت‌های جهانی در مورد جنگ غزه است.

کشورهای عربی نیز در جنگ غزه جانب مردم فلسطین را دارند و طبیعتاً با این ائتلاف که هدف اصلی آن حمایت از اسرائیل است نه تأمین امنیت کشتیرانی در دریای سرخ همراهی نمی‌کنند. البته ایالات‌متحده در تلاش است تا این ابتکار را به عنوان اقدامی برای دفاع از تجارت بین‌المللی و حقوق استفاده از آبراه‌های بین‌المللی توصیف کند نه دفاع از اسرائیل؛ اما دنیا و بخصوص افکار عمومی جهان اسلام به خوبی واقف است که هدف اصلی این تلاش تأمین امنیت کشتی‌های اسرائیلی است به همین دلیل اگر کشورهای عربی با این ابتکار همراه شوند با افکار عمومی مردم خود روبرو خواهند شد.

بدون همکاری و همراهی سایر کشورها بخصوص کشورهای منطقه دریای سرخ طرح ائتلاف دریایی آمریکا، ابتکاری محکوم به شکست است و در بهترین حالت آنچه از این ائتلاف باقی می‌ماند تنها یک نام خواهد بود نه چیزی بیش از این.

۳۱۱۳۱۱