شهر خبر

شرکت‌های بدهکار زیر تیغ تیز دولت / بازار ارزهای دیجیتال در انتظار تغییری بزرگ است

اقتصاد شرکت‌های بدهکار زیر تیغ تیز دولت / بازار ارزهای دیجیتال در انتظار تغییری بزرگ است

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) در تاریخ ۸ ژانویه ۲۰۲۴ (۱۸ دی ماه ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

به گفته تحلیلگران Jefferies ( شرکت خدمات مالی و بازرگانی امریکایی) به رهبری ادیسون لی، رکود فروش آیفون در چین در حال عمیق تر شدن است و این شرکت احتمالاً امسال شاهد کاهش فروش بیشتری خواهد بود. جدیدترین آیفون سال گذشته در چین نسبت به آیفون‌های قبلی فروش خوبی نداشت. طبق گزارشی از لی و همکارانش، در واقع، فروش آن نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافته است. در مقابل، سایر برندهای تلفن همراه در چین در ماه دسامبر شاهد رشد بودند و شرکت فناوری هوآوی به دلیل دستگاه‌های جدید میت ۶۰، سریع‌ترین رشد را داشت.

قیمت نفت کاهش یافت زیرا عربستان سعودی قیمت هایی را که با آن نفت خود را به فروش می‌رساند، کاهش داد، که نشان می‌دهد ممکن است میزان تقاضا در حال کاهش باشد. این افت قیمت بیشتر از نگرانی در مورد تنش در دریای سرخ و اختلال در عرضه نفت از لیبی تأثیرگذار بود. قیمت نفت (برنت) پس از افزایش ۲.۲ درصدی در هفته گذشته به زیر ۷۸ دلار در هر بشکه کاهش یافت. نوع دیگر نفت (وست تگزاس اینترمدیت) حدود ۷۳ دلار در هر بشکه است. شرکت بزرگ نفتی آرامکو عربستان، قیمت نوع نفت اصلی خود را که به آسیا فروخته می‌شود، بیش از حد انتظار ۲ دلار در هر بشکه کاهش داد، زیرا بازار جهانی نفت هنوز چندان قوی نیست.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

سهام چین بار دیگر باعث سقوط سایر بازارهای منطقه شد. این واقعیت که بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله چین به پایین‌ترین حد خود در چهار سال گذشته رسیده است، به ما می‌گوید که سرمایه‌گذاران چندان به اقتصاد اطمینان ندارند و فکر می‌کنند که حمایت بیشتر دولت لازم است. معاملات آتی سهام در اروپا و ایالات متحده نیز به میزان اندکی کاهش یافت.

رئیس شرکت خودروهای برقی Evergrande چین توسط پلیس بازداشت شده است. این یک نشانه دیگر برای شرکت هایی است که بدهی زیادی دارند. این به دنبال اخباری بود که در آخر هفته منتشر شد مبنی بر اینکه Zhongzhi Enterprise Group، یک شرکت وام دهنده بزرگ در چین که میلیاردها یوان (دلار) به توسعه دهندگان املاک وام داده است، پس از ناتوانی در پرداخت بدهی‌های خود، درخواست انحلال و ورشکستگی داده است. چندین سال پیش، دولت چین به شدت شروع به کنترل میزان پولی که توسعه‌دهندگان املاک می‌توانند وام بگیرند، کرد. این امر باعث شده است که بسیاری از توسعه دهندگان از تجارت خارج شوند یا برای ماندن در تجارت با مشکل مواجه شوند. این تأثیر زیادی بر اقتصاد چین داشته است و بر بازارهای مالی نیز تأثیر می‌گذارد.

 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

گروهی متشکل از ۲۱۰۰ نماینده مهماندار هواپیما با یک شرکت هواپیمایی کانادایی به نام Air Transat برای یک قرارداد کاری جدید معامله کردند. این توافق به جلوگیری از اعتصابی که می‌تواند پروازهای این شرکت هواپیمایی را مختل کند کمک می‌کند. در اوایل این ماه، مهمانداران هواپیما توافق پیشنهادی با شرکت هواپیمایی را نپذیرفتند، زیرا احساس می‌کردند که این قرارداد منجر به افزایش حقوق کافی برای آنها نمی‌شود تا با هزینه‌های روزافزون زندگی همگام شوند. اتحادیه‌ها برای دستمزد بالاتر، مزایای بهتر و بهبود شرایط کاری برای کارکنان خطوط هوایی در امریکای شمالی تلاش می‌کنند و در انعقاد قراردادهای پرسود برای خلبانان موفق بوده‌اند.

مجموعه‌ای از اقدامات در این هفته، نقطه اوج تلاش چند ساله برای راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس با پشتیبانی بیت‌کوین در ایالات متحده خواهد بود. به صادرکنندگان احتمالی ETF ( صندوق‌های قابل معامله در بورس) بیت کوین تا صبح دوشنبه در واشنگتن فرصت داده شده است تا هر گونه بازبینی در لحظه آخر را در برنامه‌های معلق خود ارائه کنند. خود کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تا ۱۰ ژانویه فرصت دارد حداقل در مورد یکی از این برنامه‌ها اقدام کند، و صاحبان ارزهای دیجیتال حدس می‌زنند که قانون‌گذاران از این تاریخ برای اعلام مجموعه‌ای از تصمیمات به‌صورت هم‌زمان استفاده می‌کند.