شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#رفاه#کارشناسان

مردم به سمت این شغل‌ها گرایش پیدا کردند

ایسنا: نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار در پاییز ١٤٠٢ طی روزهای اخیر از سوی مرکز آمار منتشر شد. طبق این گزارش بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ١٤٠٢، بخش خدمات با ۵۲.۱ درصد بیش­ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش‌های صنعت با ٣٤.٢ درصد و کشاورزی با ١٣.٦ درصد در رده‌های بعد قرار دارند. این در حالی است که بخش خدمات در تابستان امسال با ۵۰.۵ درصد بیشترین سهم اشتغال را داشته و بخش‌ صنعت ۳۴ درصد و کشاورزی ۱۵.۵ درصد بوده است.

از نگاه کارشناسان یکی از علل گسترش کسب و کارهای خدماتی، نبود بروکراسی‌های زائد، پایین بودن سرمایه و ریسک ایجاد این مشاغل است و تغییر سبک زندگی، میل به داشتن رفاه، کسب درآمد و تحولات اقتصادی در توسعه مشاغل بخش خدمات موثر بوده است.مقایسه آمار پاییز ۱۴۰۲ با نتایج فصل تابستان قابل تامل است و نشان می‌دهد بر تعداد شاغلان بخش خدمات در پاییز امسال نسبت به تابستان ۱۴۰۲ افزوده و از تعداد شاغلان بخش کشاورزی کاسته شده است. به تعبیری این مقایسه از کوچ شاغلان کشاورزی به بخش‌های خدماتی حکایت دارد که می‌تواند ناشی از شروع فصل سرما، توقف تولید برخی محصولات کشاورزی، بروز خشکسالی، کاهش نزولات آسمانی باشد و شاغلان این بخش را به سمت فعالیت‌های دیگر در حوزه‌های خدماتی یا صنعتی سوق داده است.

با گسترش فناوری و ظهور فناوری‌های مدرن و جدید، سبک زندگی افراد و ماهیت بسیاری از مشاغل تغییر کرده است. به اعتقاد کارشناسان درحال‌حاضر بخش خدمات نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی از ظرفیت و ظرفیت بیشتری در حوزه اشتغال و جذب کارجویان به بازار کار برخوردار بوده و می‌توان یک بستر مناسب برای حضور در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی به شمار رود. از سوی دیگر افزایش جمعیت و نیاز به دریافت خدمات نیز در افزایش تمایل افراد به سمت مشاغل خدماتی تاثیرگذار بوده است.

در این باره علی اصلانی - کارشناس حوزه کار در گفت‌وگو با ایسنا، به توسعه مشاغل خدماتی در کشورهای دیگر اشاره کرده و می‌گوید: هم اکنون بخش اعظمی از مشاغل در کشورهای اروپایی متعلق به کسب و کارهای خدماتی است. مشاغل خدماتی از تنوع بسیاری برخوردار است و با دیجیتالی شدن بسیاری از امور رو به گسترش ست.

به گفته وی یکی از علل گسترش کسب و کارهای خدماتی، کاهش بروکراسی‌های زائد و ریسک ایجاد این مشاغل است و افراد می‌توانند با کمترین سرمایه و هزینه به سمت این شغل‌ها بروند.

دلیل افزایش شغل‌های خدماتی در کشور

به اعتقاد این کارشناس حوزه کار، عمده کسب و کارهای خدماتی درآمدزاست و از فروش محصولات و صنایع دستی و مواد غذایی گرفته تا ارائه مشاوره‌های پزشکی و درمانی را در برمی‌گیرد.

اصلانی افزایش ظرفیت‌های اشتغال در حوزه خدمات را یادآور شده و می‌گوید: باید از این ظرفیت در حوزه فناوری اطلاعات و گردشگری استفاده شود و در جهت کاهش بیکاری فارغ التحصیلان و فراهم کردن بستر ورود آنها به رسته‌های خدماتی و سرمایه‌گذاری در این حوزه بیش از پیش اقدام کرد.

در طول سال‌های گذشته بخش عمده اشتغال کشور به سمت خدمات سوق یافته است، به نحوی که برابر آمارها بیش از ۵۰ درصد اشتغال کشور متعلق به بخش خدمات بوده و این امر به توسعه کسب وکارهای خدماتی انجامیده است.

کارشناسان معتقدند تغییر سبک زندگی، میل به داشتن رفاه و کسب درآمد، تحولات اقتصادی و نبود بروکراسی‌های زائد در ایجاد مشاغل خدماتی و گسترش بخش خدمات در اقتصاد اثرگذار بوده است.

به گزارش ایسنا، علیرغم آنکه طبق آمارها بخش خدمات درصد بالایی از سهم اشتغال کشور را نسبت به بخش‌های صنعت و کشاورزی دارد و تمایل به ایجاد و راه‌اندازی مشاغل خدماتی روز به روز بیشتر می‌شود اما به اذعان کارشناسان، ایجاد تعادل در بازار کار نیازمند همراهی بخش‌های صنعت و کشاورزی در کنار بخش خدمات است و ضروری است تا از ظرفیت همه بخش‌ها در عرصه اشتغال و فعالیت‌های اقتصاد استفاده شود.