شهر خبر

افشای تخلفات خبری سی ان ان و واشنگتن پست در حمایت بی چون و چرا از اسرائیل در جنگ غزه

افشای تخلفات خبری سی ان ان و واشنگتن پست در حمایت بی چون و چرا از اسرائیل در جنگ غزه

در روزهای اخیر هم سی ان ان و هم واشنگتن پست درگیر تخلفات خبرنگاری بسیار مشکوک با خط خبری داده شده از سوی اسرائیل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اینترسپت در مقاله جدیدی با عنوان « تیم خبری سی ان ان پوشش خبری غزه را زیر سایه سانسور امر شده ارتش اسرائیل جلو می‌برد»، خبر داد که تمام گزارش‌های سی ان ان درباره اسرائیل و فلسطین از طریق دفتر مستقر در بیت المقدس پخش می‌شود که منافع اطلاعاتی اسرائیل در آنها لحاظ می‌شود.

بر اساس گزارش اینترسپت، سال گذشته میلادی،سی ان ان در آغاز جنگ غزه یک سرباز سابق از واحد سخنگوی ارتش اسرائیل را به عنوان گزارشگر به خدمت گرفت.

کارمندان سی ان ان که نامشان فاش نشده، به اینترسپت گفتند پروتکل‌های آهنین شبکه برای تنظیم اخبار مربوط به اسرائیل و فلسطین، تاثیر زیادی بر پوشش خبری جنگ در غزه گذاشته است.

به گفته یکی از این کارمندان، دو واژه «جنایت جنگی» و «نسل کشی» از کلمات تابو بوده و آنها حق بکار بردن دو واژه را ندارند.

همچنین بمباران غزه توسط اسرائیل، در اخبار شبکه سی ان ان به گفته این کارمند تحت عنوان «انفجار» یاد شده، مگراینکه ارتش اسرائیل مسئولیت آن را پذیرفته باشد یا رد کرده باشد.

افشای تخلفات خبری سی ان ان و واشنگتن پست در حمایت بی چون و چرا از اسرائیل در جنگ غزه

از سوی دیگر نقل قول‌ها و اخبار ارائه شده توسط مقامات ارتش اسرائیل به سرعت تایید شده، در حالی که اخبار فلسطینی‌ها به شدت بررسی شده و به آرامی پردازش می‌شوند.

همچنین واشنگتن پست نیز همین نوع گزارش دهی را به اجرا گذاشته و یک خبرنگار باسابقه ضد فلسطینی را مامور کرده تا مقالات توهین آمیز علیه رسانه الکترونیکی انتفاضه و رسانه Grayzone که به نسل کشی فلسطینیان می‌پردازند، به رشته تحریر بیاورد.

هر دو رسانه، ایمیل‌هایی از فردی به نام «الیزابت دوسکین» دریافت کرده‌اند که نوشته است در حال تحریر مقاله‌ای است که حداکثر اطلاعات درست درباره حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل را بگوید و حقایق را در مقاله بیاورد.

«علی ابو نعیمه» از رسانه انتفاضه الکترونیک در توئیتر خود نوشت دوسکین ۲۰ سال قبل در دانشگاه کلمبیا در حال نوشتن این مطلب بود که روز نکبت اصلا وجود نداشته است و قبل از تشکیل اسرائیل بدوی‌های بیابانی بدون حس هویت ملی در آنجا زندگی می‌کردند.

وی تاکید کرد برای واشنگتن پست بسیار بد است که به رسانه‌های مستقل حمله کرده و بدتر اینکه فردی با سابقه ضد فلسطینی را برای این کار بگمارد تا صداقت روزنامه نگاری را زیر سوال ببرد.

«لیلا العریان» روزنامه نگار و برنده جایزه روزنامه نگاری هم در توئیت خود نوشت آیا واشنگتن پست به فردی که واقعیت فلسطین را زیر سوال برده و اطلاعات غلط می‌دهد، می‌تواند اجازه دهد تا درباره جنگ در غزه بنویسد؟

افشای تخلفات خبری سی ان ان و واشنگتن پست در حمایت بی چون و چرا از اسرائیل در جنگ غزه

۵۶۵۶