شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آنلاین#همزمان#قدس

باز هم جای خالی فیلم‌های اجتماعی

باز هم جای خالی فیلم‌های اجتماعی

قدس آنلاین نوشت:چهارشنبه گذشته با افزوده شدن یک کمدی تازه به چرخه اکران، گیشه سینماها با اکران همزمان ۹ فیلم کمدی در اختیار این گونه پررونق است. با این حال هنوز هم جای خالی درام‌های اجتماعی پرمخاطب در این فهرست بلند خالی است و می‌توان گفت گیشه امسال در قیاس با سال‌های اخیر به نوعی از این گونه تهی شده است.

چهارشنبه گذشته با افزوده شدن یک فیلم جدید به چرخه اکران، کمدی‌ها یک رقیب تازه پیدا کردند و به این ترتیب حالا گیشه سینماها با اکران همزمان ۹ فیلم کمدی در اختیار این گونه پررونق است. این در حالی است که دو فیلم «ضد» و «سرهنگ ثریا» با سوژه‌ای سیاسی در کنار فیلم دفاع مقدسی «پالایشگاه» و یکی دو فیلم ژانر کودک و اجتماعی ترکیب کم و بیش متنوعی را رقم زده‌اند. با این حال هنوز هم جای خالی درام‌های اجتماعی پرمخاطب در این فهرست بلند خالی است و می‌توان گفت گیشه امسال در قیاس با سال‌های اخیر به نوعی از این گونه تهی شده است.

اما از تازه‌های اکران چه خبر؟ فیلم سینمایی «هاوایی» به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته از چهارشنبه ۱۳دی‌ماه به سرگروهی پردیس کوروش و با پخش هدایت‌فیلم نمایش خود را آغاز کرد. این فیلم با شروعی نیم میلیاردی رکورد تازه‌ای را در فروش افتتاحیه از آن خود کرد. این در حالی است که سینماهای کشور پنجشنبه ۱۴ دی ماه به دلیل شهادت تعداد زیادی از هموطنانمان در عملیات تروریستی در کرمان تعطیل بودند و این فیلم در هفته گذشته فقط دو روز روی پرده رفت اما با این حال فروش قابل توجهی را از آن خود کرده است.

با این حجم از نمایش فیلم‌های کمدی عجیب نیست شاهد حضور حداکثری ستاره‌های قدیمی و جدید این ژانر بر پرده سینما باشیم. می‌توان گفت این روزها و در میان فیلم‌هایی که از ابتدای سال تاکنون اکران شده جمع ستاره‌های کمدی جمع است. از رضا عطاران و پژمان جمشیدی و بهرام افشاری گرفته تا امیر جعفری، محسن کیایی، امین حیایی و اکبر عبدی که هر کدام کارنامه پر و پیمانی در آثار کمدی دارند.

پژمان جمشیدی که حالا برای خودش تبدیل به یک گزینه امتحان پس داده شده و اغلب کمدی‌سازها برای تضمین گیشه خود علاقه‌مند به همکاری با او هستند، از ابتدای سال با سه فیلم «شهر هرت»، «هتل» و «ویلای ساحلی» بر پرده سینماهاست که از پرفروش‌ترین‌های امسال هم بوده‌اند. در این میان جذاب‌ترین ترکیب زوج‌های کمدی آن‌ها با رضا عطاران در «ویلای ساحلی» رقم خورده است. این دو پیش‌تر در «شیشلیک» با یکدیگر همبازی بوده‌اند که این فیلم تاکنون امکان اکران نیافته است.

بهرام افشاری، هادی کاظمی و ایمان صفا در «فسیل» نیز دیگر ترکیبی است که در فروش ۳۰۰ میلیاردی این فیلم اثرگذار بوده است. اما تازه‌ترین کمدی این روزها یعنی «هاوایی» که پیش‌بینی می‌شود به سرعت به رقیبی جدی برای پرفروش‌های گیشه تبدیل شود با امین حیایی و امیر جعفری به میدان آمده که هر دو از بازیگران مطرح در عرصه کمدی هستند. اگرچه در سال‌های اخیر امین حیایی از بازی در فیلم‌های تجاری و کمدی فاصله گرفته اما نقش‌آفرینی‌هایش در آثاری همچون «اخراجی‌ها»، «سن پطرزبورگ»، «کما» و... از ظرفیت‌های او برای بازی در این گونه خبر می‌دهد. امیر جعفری نیز تجربه‌های موفقی همچون «سگ‌بند»، «گشت۳»، «اکسیدان»، «چهار انگشت» و «نان، عشق و موتور ۱۰۰۰» دارد و حالا در کنار امین حیایی یک ترکیب تازه خلق کرده‌اند.

چندی پیش مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی خبر داده بود با موافقت رئیس سازمان سینمایی قیمت بلیت سینما در دو روز دوشنبه و سه شنبه هر هفته نیم‌بها می‌شود. حالا این طرح اجرایی شده و سینماها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه قیمت بلیت را از ۶۰ هزار به ۴۰ هزار تومان کاهش داده‌اند. البته پردیس‌هایی همچون ملت نیز در روزهای ابتدایی هفته سانس‌های تخفیف‌دار را با بلیت ۴۰ هزار تومانی اضافه کرده‌اند. این در حالی است که قیمت بلیت سینما در ساعات پیک و سانس‌های پرمخاطب روزهای پنجشنبه و جمعه در سینماهای مدرن به صورت شناور تا سقف ۸۰ هزار تومان و در سینماهای ممتاز نیز بین ۲۵ تا ۶۰ هزار تومان در نوسان خواهد بود. با این حال پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش روزهای نیم‌بها، مخاطبان بیشتری هم به سینما بروند؛ چنان‌که سال گذشته با اجرای طرح شناورسازی قیمت بلیت، استقبال مخاطبان از سینما افزایش یافت.

در حالی که پررونق‌ترین گونه این روزهای سینما متعلق به کمدی‌هاست، عنوان پرفروش‌ترین فیلم هفته هم به یکی از این آثار یعنی «هتل» اختصاص یافته است. این فیلم در هفته‌ای که گذشت به علاوه دو روز ابتدایی هفته جاری، با در اختیار داشتن ۴۱۴ سالن و بیش از ۱۸۲ هزار مخاطب، ۷ میلیارد و ۶۱۴ میلیون تومان فروش داشته و مجموع فروش کل را به ۲۱۶ میلیارد و ۳۶۷ میلیون رسانده است. در جایگاه دوم «ویلای ساحلی» قرار گرفته که ۵میلیارد و ۱۱۴ میلیون تومان فروش ثبت کرده و بیش از ۱۱۹ هزار نفر در هفته اخیر به تماشای این فیلم نشسته‌اند. «ورود خروج ممنوع» با ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در رده سوم جدول و پس از آن با فاصله بسیار کمی «هاوایی» قرار گرفته که در چهار روز اکران، میزبان ۴۴ هزار مخاطب بوده و ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. پس از آن، «فسیل» با ۲ میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان و انیمیشن «بچه زرنگ» با یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون تومان قرار گرفته و فروش کلی این فیلم را به بیش از ۵۳ میلیارد تومان رسانده است.

در میان سایر فیلم‌ها، «جوجه تیغی» با ۴۵۹میلیون، «گیج‌گاه» با ۱۸۲ میلیون، «ضد» با ۱۶۶میلیون تومان، «پالایشگاه» ۱۱۸ میلیون تومان فروش داشته‌اند و «چرا گریه نمیکنی؟» با ۱۴میلیون تومان و «خورشید آن ماه» با ۲۶ میلیون تومان از جمله فیلم‌هایی هستند که فروش کمی را در هفته اخیر ثبت کرده‌اند. بنا بر اعلام سامانه سمفا در هفت روز اخیر (تا روز گذشته)، ۶۰۱ هزار و۱۵۲ نفر مخاطب فیلم‌های در حال اکران بودند و رقمی معادل ۲۵ میلیارد و ۱۷۳ میلیون تومان نصیب گیشه شده است.

۲۲۰۵۷