شهر خبر

قیمت طلا/ بازار طلا/ پیش بینی قیمت طلا

قیمت طلا سقوط می کند؟ / پیش بینی خطرناک درباره بازار طلا

پیش‌بینی می‌شود که افت نرخ ارز به تداوم خود ادامه دهد و این روند می‌تواند تأثیراتی روی قیمت طلا و سکه داشته باشد.

اقتصاد قیمت طلا سقوط می کند؟ / پیش بینی خطرناک درباره بازار طلا

محمد کشتی آرای، فعال بازار طلا، درباره وضعیت فعلی بازار طلا اظهار نظر کرده و اعلام کرده است که پس از یک هفته پرتلاطم، بازار طلا آرام شده و به نظر می‌رسد کاهش تدریجی قیمت‌ها آغاز شده است. او اشاره کرده که قیمت انس طلا در بازار جهانی نسبت به روز پنجشنبه کاهش پیدا کرده و افت قیمت نیز در بازارهای داخلی قابل مشاهده است.

بنابراین، بر اساس نظر محمد کشتی آرای، قیمت طلا در حال کاهش تدریجی است. با این حال، لازم است توجه داشته باشید که بازار طلا تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد و قیمت‌ها ممکن است در طول زمان تغییر کنند. بنابراین، توصیه می‌شود که علاوه بر نظر محمد کشتی آرای، اطلاعات و تحلیل‌های دقیق‌تر را نیز بررسی کنید و تصمیم‌گیری‌های خود را بر اساس تمامی عوامل موجود انجام دهید.

وی اضافه کرد: روز پنجشنبه به دلیل اتفاقاتی که در حوزه سیاسی کشور رخ داده بود قیمت ارز افزایش یافت اما با آرام تر شدن اوضاع قیمت ارز کاهشی شد، همین عامل باعث کاهش قیمت طلا و سکه شد.

کشتی آرای گفت: قیمت سکه روز پنج شنبه تا ۳۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود با حدود ۴۳۰ هزار تومان کاهش به ۳۰ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان رسید علاوه بر کاهش قیمت‌ها حباب سکه نیز کم شد، روزهای پایانی هفته گذشته با رشد تقاضا حباب سکه نیز افزایش پیدا کرد اما در شروع این هفته حباب سکه ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

این عضو سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در اول هفته بازارها آرام است، اظهار داشت: به نظر می رسد در روزهای آینده نرخ ارز باز تعدیل شود بنابراین کاهش قیمت طلا و سکه را خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا انس جهانی طلا بر خلاف پیش بینی ها افزایش چشمگیری نداشت، گفت: پیش بینی‌هایی که برای انس بود از اتفاقات سیاسی سرچشمه می‌گرفت بسیاری تصور می کردند با گسترش دامنه جنگ غزه قیمت انس نیز افزایش یابد اما الان بیش از ۳ ماه از جنگ می‌گذرد و این جنگ حالت فرسایشی به خود گرفته است به نظر نمی‌رسد در آینده نیز اتفاق خاصی رخ دهد و قیمت انس در همین محدوده با تغیرات مثبت یا منفی ۵ درصد در بازار خواهد ماند.

آخرین پیش بینی ها درباره بازار طلا

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، درباره تعویق سه ماهه سامانه جامع تجارت، گفت: به مدت سه ماه طرح‌های دولت در این زمینه طبق جلسه ما با وزارت کشور و مسئول مربوطه به تعویق افتاده است تا بررسی‌های لازم انجام شود و پس از آرامش و آگاهی در بازار مجدد طرح بررسی شود.

وی در ادامه درباره عدم تمکین مردم از سامانه‌های دولتی بیان کرد: مشکل اصلی تعدد سامانه است؛ در سامانه تجارت بحث امنیت و ثبت سرمایه مطرح است و مصرف کننده حتما باید کد ملی اش را بدهد. در سامانه‌های فروشگاهی الزامی به کد ملی نیست. تعدد سامانه‌ها باعث می‌شود سردرگمی و مشکل برای همکاران ما و مردم ایجاد شود. در زمان اجرای این قوانین بستر‌های آموزش و اطلاع رسانی ضعیف بود. وقتی ۴۸ ساعت مانده به این اعلام با یک سری اطلاعات غلط و کذب فضای مسموم در فضای مجازی ایجاد می‌کنند.

او افزود: صحبت این سامانه‌ها ربطی به مالیات در حال حاضر ندارد و بحث شفافیت خرید و فروش و فرار مالیاتی است. باید فاکتور‌های الکترونیکی در سامانه‌های فروشگاهی ثبت شود و سه ماه وقت داده‌اند که به تدریج این کار انجام شود. جرائم این کار که در صورت عدم ثبت جدیست به تعویق افتاده است.

بذرافشان درباره تصورات منفی نسبت به مالیات در بازار طلا اظهار داشت: سامانه جامع تجارت از سال گذشته اجرا شد و واکنش همکاران ما نسبت به این مسئله از جمله ثبت سرمایه اولیه و امنیت سامانه موضوع محل بحث بود. بستر‌های آموزشی در جامعه برای مردم وجود ندارد. وقتی از افراد کد ملی می‌خواهند فرد حس می‌کند بعدا دچار مشکل می‌شود. طلا جز گران‌ترین فلزات دنیاست و افراد نسبت به ترسی که درباره ثبت هویت خود دارند، وارد فضا‌های غیرصنفی و دلالی و مجازی شده اند. این کار باعث شد افراد طلا‌های بدون کد استاندارد و سکه غیربانکی بخرند. با توجه به اینکه این افراد صنفی نیستند ما هم امکان پیگیری نداریم. دولت باید نقش اعتمادسازی بین مردم در جامعه با سازمان امور مالیاتی و همینطور همکاران ما نسبت به این مسئله پررنگ کند. باید نگاه در اصناف و سازمان دارایی یک نگاه کاری باشد و آن چهره و تصور بدی که درباره مالیات وجود دارد از بین برود. طی روز‌های گذشته حرف‌های غیرکارشناسی زده شد.

بذرافشان درباره شکل گیری بازار‌های غیررسمی با سیاست‌های مالیاتی دولت در حوزه طلا گفت: یک هفته گذشته تاکنون یک شرایطی در صنعت طلا به وجود آمده که همه درگیر رکود بیشتر شدند. نتایج این اقدام فرار سرمایه از کشور و فرار مالیاتی به وجود می‌آورد. باید یک مقدار اعتمادسازی نسبت به دولت و اصناف و دارایی و مالیات انجام شود. این مسئله نیازمند یک بستر آموزشی و اطلاع رسانی پررنگ است. الان فرد سکه را از یک دلال در خیابان می‌خرد برای اینکه کد ملی اش ثبت نشود. بعد به اتحادیه مراجعه می‌کند که سکه غیربانکی و فاقد کداستاندارد است، اما ما چگونه پیگیری کنیم؟ مردم باید خیالیشان راحت شود که ثبت کدملی زیانی برایشان ندارد.

منبع: اقتصادآنلاین