شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه

پرداخت یارانه| کالابرگ الکترونیک| یارانه نقدی

ماجرای یارانه دیجیتالی / سرنوشت کالابرگ چه می شود؟

رئیس فراکسیون مجلس اعلام کرد که کالابرگ الکترونیکی یک ابزار دیجیتال است که به وسیله آن قرار است ۱۱ قلم کالا توزیع شود.

اقتصاد ماجرای یارانه دیجیتالی  / سرنوشت کالابرگ چه می شود؟

سید محمدرضا میرتاج الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس، اظهار داشت: امروز، دولت دیجیتال بهبود ارائه خدمات عمومی، حکمرانی داده محور و ارتباط مستقیم مردم با مدیران را به عنوان مزیت‌های خود می‌شناسد.

او ادامه داد: با اشتراک گذاری داده ها میان بخش های مختلف کشور در ابتدایی ترین شکل ممکن تحول دیجیتال، استفاده از کاغذ بسیار کاهش یافته است‌.

رئیس فراکسیون مجلس با اشاره به اینکه نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر برای نمایندگی مجلس ثبت نام کرده اند، ادامه داد: ثبت نام این دوره از انتخابات مجلس دیجیتالی شد و کاهش زیادی در مصرف کاغذ داشت.

میرتاج‌الدینی با اشاره به دیجیتالی شدن پرداخت یارانه ها در قالب کالابرگ الکترونیکی گفت: کالابرگ الکترونیکی دو سال قبل در مجلس مطرح شد. این کالابرگ یک استفاده از ابزار دیجیتال است که قرار شد با استفاده از آن، ۱۱ قلم کالا را از طریق آن توزیع کنیم تا مردم به هر فروشگاهی مراجعه کردند کالاها را بتوانند خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه رشد شتابنده استارتاپ‌ها، وجود حکمرانی دیجیتال، توسعه اینترنت مبتنی بر فیبر نوری، تصویب صندوق توسعه فیبر نوری و... از مزیت‌های تحول دیجیتال در کشور است، ادامه داد: ما سرمایه انسانی ماهر در این زمینه کم نداریم‌.

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس گفت: در حوزه دیجیتال شاهد رشد استارت‌آپ‌ها و افزایش زیرساخت‌ها هستیم. صندوق شبکه توسعه فیبر نوری مصوب شده و اکنون ۴ میلیون مشترک هدفگذاری شده و به ۲۰ میلیون اتصال خواهد رسید.

یارانه نقدی یکی از سیاست‌های دولتی است که در برخی کشورها به منظور کمک به اقشار ضعیف جامعه و کاهش تفاوت‌های اجتماعی و اقتصادی اجرا می‌شود. در ایران نیز سیستم یارانه نقدی وجود دارد که به عنوان یک برنامه حمایتی از خانوارهای کم درآمد و زیر نیروی کار عمل می‌کند.

این برنامه تحت عنوان "کارت اعتباری" یا "کارت نان" شناخته می‌شود و به صورت ماهیانه به خانوارهای مستحق واگذار می‌شود. هدف اصلی این برنامه، کمک به تأمین نیازهای اساسی خانوارهای ضعیف و بی‌سرپرست است.

همچنین، در برخی مواقع و شرایط خاص، دولت نیز می‌تواند یارانه‌های نقدی را به منظور کمک به بخش‌های خاصی از جامعه مانند کارگران، کشاورزان یا صنعتگران ارائه کند.

مقدار و شرایط دریافت یارانه نقدی در ایران توسط دولت تعیین می‌شود و معمولاً از طریق سازمان‌ها و نهادهای مربوطه اعلام می‌شود.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان