شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

احتمال سقوط بورس در هفته آینده

بورس، بانک و بیمه احتمال سقوط بورس در هفته آینده

پیش‌بینی می‌شود که اثر منفی رویکرد دولت در تهیه بودجه، اثر بیشتری بر بازار سهام، داشته باشد و هفته پیش‌رو، نیز هفته خوبی برای بازار نباشد.

سرمایه‌گذاری در بورس به معنای خرید و فروش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است و این عمل افراد و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا درآمد و سود از افزایش ارزش سهام یا تقاضا و عرضه در بازار بورس را بدست آورند. این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً با ریسک‌هایی همراه است و نیاز به تحلیل دقیق و مطالعه بازار دارد.

در حالی که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که هفته گذشته، بازار سهام شاهد رشد با شیب ملایم باشد، اما اتفاقی که در عمل پیش آمد خلاف این پیش‌بینی‌ها بود. به طوری که شاخص کل بورس تهران تنها در روز شنبه شاهد افزایش ارتفاع بود و در محدوده ۲ میلیون و ۱۸۲‌ هزار واحد قرار گرفت.

اما از آن پس و تا روز چهارشنبه این شاخص روند نزولی به خود گرفت، تا جایی که در آخرین روز معاملاتی هفته کار خود را با قرار گرفتن در محدوده ۲ میلیون و ۱۵۵‌ هزار واحد و ثبت بازدهی هفتگی منفی ۱.۰۲ درصدی به پایان برد. شاخص کل فرابورس نیز در هفته طی شده رفتاری مشابه با شاخص کل بورس داشت. این شاخص تنها در روز شنبه عملکردی مثبت را به ثبت رساند، اما این اتفاق ادامه‌دار نشد و از روز یکشنبه تا انتهای هفته معاملاتی (چهارشنبه) شاخص کل فرابورس سقوط کرد و در نهایت با ثبت عدد ۲۶‌ هزار و ۱۹۴ واحد، به کار خود پایان داد.

اما در این بین شاخص هم‌وزن، در روز چهارشنبه حرکتی خلاف عملکرد دیگر شاخص‌های ذکر شده داشتند و شاهد تغییرات مثبت بودند.

با توجه به منطق محاسباتی شاخص‌های هم‌وزن، می‌توان این‌طور استنباط کرد که در آخرین روز معاملاتی هفته سهام شرکت‌های کوچک و متوسطی که در بورس و فرابورس پذیرش شده‌اند، تقاضای بیشتری داشته و این شرکت‌ها عملکرد مثبتی را به ثبت رسانده‌اند. به علاوه در هفته‌ای که گذشت بورس و فرابورس مجموعا شاهد ۶۴۲ میلیارد تومان خروج پول بودند و میانگین ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) نیز با ۸.۲۳‌ درصد کاهش نسبت به هفته ماقبل، در سطح ۴۳۸۲ میلیارد تومان قرار گرفت.

پس از رد شدن پیش‌نویس لایحه بودجه سال آینده، همچنان رویکرد تهیه بودجه ۱۴۰۳ محل بحث است. همچنین به نظر می‌رسد که رویکرد مجلس و دولت در تهیه این بودجه، رویکردی مبتنی بر حمایت از بازار سرمایه نباشد؛ بنابراین برخی از کارشناسان عقیده دارند به‌رغم اینکه در حال نزدیک شدن به پایان سال هستیم و به دلیل اینکه شرکت‌ها می‌خواهند سال مالی خود را با ثبت عملکرد مثبت به پایان برسانند و بازار سهام از این کانال امکان رشد خواهد داشت، اما به دلایل ذکر شده، پیش‌بینی می‌شود که اثر منفی رویکرد دولت در تهیه بودجه اثر بیشتری داشته باشد و هفته آینده نیز هفته خوبی برای بازار نباشد.

بازار خارجی، بازار در انتظار اشتغال فدرال رزرو

در آخرین روز هفته اول ۲۰۲۴ میلادی تمرکز بازار روی آمار اشتغال ایالات متحده است. پیش‌بینی می‌شود آمار اشتغال غیرکشاورزی ایالات متحده با رشدی ۱۶۸ هزار نفری مواجه شود و نسبت به افزایش ۱۹۹ هزار نفری ماه‌گذشته با افت همراه شود. در رابطه با نرخ بیکاری آمریکا که در روز جاری قرار است منتشر شود پیش‌بینی فعالان بازار مبنی بر افزایش نرخ بیکاری است به‌طوری که از ۳.۷ ماه گذشته به ۳.۸ می‌رسد. یکی دیگر از شاخص‌های مهمی که در روز جاری منتشر می‌شود، میانگین دستمزد ساعتی است.

پیش‌بینی سرمایه‌گذاران مبنی بر افت شاخص میانگین رشد درآمد ساعتی از ۰.۴ ماه گذشته به ۰.۳ است. با وجود شک و تردید‌های فزاینده در مورد اینکه فدرال رزرو دقیقا چه زمانی کاهش نرخ‌های بهره را آغاز خواهد کرد، دلار به حالت اولیه بازگشته است و قیمت طلا در معاملات آسیایی روز جمعه با افت همراه شد. با نگاهی به نوسانات طلا در سال گذشته می‌توان مشاهده کرد که فلز زرد در چند روز آخر سال ۲۰۲۳، رشد قدرتمندی را تجربه کرد که این روند رشد در سایه خوش‌بینی فزاینده مبنی‌بر این اتفاق افتاد که فدرال رزرو می‌تواند تا اوایل مارس ۲۰۲۴ کاهش نرخ بهره را آغاز کند.

در بررسی نوسانات هفتگی می‌توان دید در حالی که پس از نشست دسامبر فدرال رزرو، قیمت دلار افزایش یافت، طلا روز چهارشنبه افت خود را عمیق‌تر کرد. در حالی که اکثر مقامات فدرال رزرو شاهد کاهش ۷۵ واحد درصدی نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ بودند، به نظر می‌رسد که توافق کمی در مورد زمان کاهش نرخ وجود داشته باشد. قیمت نفت برنت و wti طی روز جمعه با تغییرات مثبتی همراه بود. بر این اساس قیمت برنت و wti به ترتیب در سطح ۷۸ و ۷۲.۷ دلار قرار گرفت که نسبت به‌روز پنج شنبه ۰.۵۵ درصد و ۰.۸ درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است. طلا طی آخرین روز هفته معاملاتی با افت منفی ۰.۲ درصدی همراه شد و در سطح ۲ هزار و ۳۹ دلار قرار گرفت. با توجه به انتشار داده‌های با اهمیت در این روز احتمال حرکات شارپ در قیمت نفت و طلا بسیار بالاست.

بازار سهام در انتظار سقوط مجدد؟///

بازار سهام در انتظار سقوط مجدد؟///