شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#واردات#نفت#وزیر نفت#مسکو

علت واقعی کاهش واردات نفت هند از روسیه

 ایسنا: هاردیپ سینگ پوری در اظهاراتی در دهلی‌نو بدون اشاره به سقف قیمت که از سوی کشورهای گروه هفت برای محموله‌های نفت روسیه تعیین شده است، گفت: مشکل پرداخت وجود ندارد. مسئله تنها مربوط به قیمتی است که پالایشگاه‌های ما برای خرید نفت پرداخت می‌کنند.

هند یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت در آسیا به شمار می‌رود و به دنبال حمله نظامی مسکو به اوکراین، به عنوان خریدار بزرگ محموله‌های روسی ظاهر شده است و پالایشگاه‌های هندی، نفتی را خریداری می‌کنند که پالایشگاه‌های اروپایی و آمریکایی در واکنش به جنگ اوکراین، حاضر به خریداری آن نیستند. دهلی‌نو اعلام کرده است که چنین موضعی با توجه به نیازهای بزرگ انرژی این کشور، معقول است.

با این حال، اطلاعات رصد نفتکش‌های شرکت کپلر نشان داد واردات نفت هند از روسیه در دسامبر، به پایین‌ترین میزان از ژانویه سال ۲۰۲۳ سقوط کرد و شش نفتکش حامل نفت سوکول که از خاور دور روسیه عزیمت کرده اند، به دلیل مشکلات پرداخت در بحبوحه اعمال سخت‌گیرانه‌تر تحریم‌ها، محموله خود را تحویل نداده‌اند. یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا در دسامبر گفته بود واشنگتن سخت‌گیری در اعمال مکانیزم سقف قیمت ۶۰ دلاری را افزایش خواهد داد.

وزیر نفت هند اظهار کرد: دولت هند تنها یک الزام دارد و آن هم این است که مصرف‌کننده هندی، انرژی را با قیمت اقتصادی و بدون اختلال، دریافت کنند. این کشور روزانه پنج میلیون بشکه نفت نیاز دارد که ۱.۵ میلیون بشکه آن از روسیه می‌آید و نشان می‌دهد که هیچ مشکلی در پرداخت وجود ندارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، همچنین پوری گفت: هیچ اختلالی در تامین نفت هند به دلیل حملات اخیر به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ وجود ندارد. هند سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است و تلاش می‌کند از این جایگاه به عنوان اهرم نفوذی در انعقاد قراردادهای بهتر استفاده کند.