شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال ۲۰۲۴#بازارهای جهانی#کاهش نرخ

چرا بازارهای جهانی نزولی شدند؟ مهم‌ترین تغییرات صورتجلسه اخیر فدرال رزرو

پس از انتشار صورتجلسه فدرال رزرو، بازارهای سهام در روز چهارشنبه با افت ۰.۷۶% و ۰.۸% شاخص داوجونز و S&P ۵۰۰ مواجه شدند و شاخص دلار به بالاترین حد دو هفته اخیر (۱۰۲.۷) رسید. با افزایش شاخص دلار، اونس جهانی طلا یک درصد افت داشت و در حدود ۲۰۴۰ دلار معامله شد. 

 البته امروز بازارها آرام‌تر شدند. شاخص دلار در روز پنجشنبه به ۱۰۲.۲ کاهش یافت تا پس از افزایش چهار روزه‌ای که دلار را از پایین‌ترین سطح شش ماهه خود بالا برد، متوقف شود. اونس جهانی طلا هم با افزایش ۰.۳ درصدی در حدود ۲۰۴۷ دلار معامله می‌شود.

 در صورتجلسه ماه دسامبر، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو موافقت کردند تا نرخ بهره را در محدوده بین ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد ثابت نگه دارند. اعضای کمیته اشاره کردند که انتظار دارند تا پایان سال ۲۰۲۴ سه چهارم درصد کاهش در نرخ بهره اتفاق بیفتد. درحالی که همچنان در این صورتجلسه زمان دقیقی برای کاهش نرخ بهره اعلام نشد، با این حال بیان شد که تورم تحت کنترل است و ادامه سیاست‌های پولی انقباضی ممکن است برای اقتصاد محدودیت‌ها و ریسک‌هایی را داشته باشد. 

همچنین، در این جلسه به نااطمینانی‌های بسیار در مسیر سیاست پولی اشاره شد که احتمال دارد تا رسیدن تورم به هدف ۲ درصد، نرخ‌های بهره در سطوح بالا باقی بمانند. در کل به نظر می‌رسد مقامات فدرال رزرو رویکردی داده‌محور را برای تغییر سیاست‌های پولی در نظر دارند.

علاوه بر این، مقامات فدرال رزرو به پیشرفت‌هایی که در نبرد برای کاهش تورم و در کنار آن، به تعادل رساندن بازار کار حاصل شده است اشاره کردند. برای مثال شاخص تورم مصرفی اشخاص در شش ماهه منتهی به نوامبر به زیر ۲ درصد رسیده است. 

 پس از این نشست، با توجه به این که هیچ سرنخی در مورد کاهش قطعی در نرخ‌های بهره در سال ۲۰۲۴ ارائه نشد، بازارها با احتمال ۷۰ درصد پیش‌بینی می‌کنند که اولین کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه مارس اتفاق بیفتد. یک هفته پیش، این احتمال ۹۰ درصد بود.