شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#راهکار#عجیب#دولت#برای#جبران#همسان#سازی#حقوق

مالیات/ارزش افزوده/بازنشستگان

راهکار عجیب دولت برای جبران همسان سازی حقوق

ابوالفضل ابوترابی، عضو فراکسیون شاهد در مجلس، در یازدهم دی‌ماه اعلام کرد که قرار است در بودجه سال آینده، بخشی از افزایش مالیات که از ۱ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافته است، به تامین داروی جانبازان اختصاص داده شود.

اقتصاد راهکار عجیب دولت برای جبران همسان سازی حقوق

وی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۳ یک درصد مالیات را افزایش دادیم که ۵۰ درصد آن مربوط به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است، گفت: امروز مطالبه اصلی بازنشستگان، همسان‌سازی حقوق‌شان است که ۵۰ هزار میلیارد تومان در گام اول به این موضوع تخصیص می‌یابد. ۲۵ درصد از این یک درصد یعنی یک چهارم یک درصد از دریافت مالیات به معوقات و بدهی‌های سایر دستگاه‌ها از جمله ایثارگران که یکی از دغدغه‌های مهم است، مربوط می‌شود و صرف خرید دارو خواهد شد.

نادر مرادی، فعال صنفی کارگران و بازنشستگان، در انتقاد از این تصمیمات می‌گوید: به نظر می‌رسد دولت قصد دارد همه تعهدات خود را با فشار مالیاتی بر گرده‌ی مردم، تامین اعتبار کند؛ از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گرفته تا خرید داروی جانبازان، همه چیز قرار است با افزایش مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شود.

این فعال کارگری با بیان اینکه «این رویکرد به هیچ وجه قابل قبول نیست» اضافه کرد: باید از دولت و مجلس پرسید منابع عمومی و درآمدهای دولت کجا قرار است هزینه شود؛ درآمد حاصل از فروش نفت، پولی که قرار است از مولدسازی به دست بیاورند و سایر درآمدها کجا می‌رود؟

به گفته مرادی، همراهی نمایندگان مجلس با دولت در مسیر افزایش مالیاتِ عامه‌ی مردم، جای تاسف بسیار دارد؛ چرا توجهی به وضع معاش اکثریت مردمِ زیر خط فقر ندارند؟

او در پایان افزود: اگر از بازنشستگان و حتی جانبازان نظرسنجی کنند، هیچ کس به افزایش مالیات بر ارزش افزوده رضایت ندارد؛ بروند از ثروتمندان مالیات بگیرند و خرج اقشار فرودست از جمله بازنشستگان و جانبازان کنند.

در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، محمدرضا صباغیان بافقی اظهار داشته است که پاداش بازنشستگان در وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش بیش از یک سال تأخیر داشته و برای برخی از بازنشستگانی که پرداخت شده است، فقط حدود یک سوم از مبلغ مقرر پرداخت شده است.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس با بیان اینکه ارزش پول ملی با این تأخیرها کاهش پیدا کرده و این تأخیرها اجحاف در حق بازنشستگان است، افزود: نباید بر این استخوان نحیف بازنشستگان چوبی زده شود و آنها تضعیف شوند.

همچنین احد آزادیخواه نیز در تذکری درخصوص ضرورت تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه به ویژه زوجینی که قصد شروع زندگی دارند، گفت: تا زمانی که طرح نهضت ملی مسکن به ثمر بنشیند باید تدبیری فوری اندیشید و به سبک و سیاقی با مدیریت اجاره بها اقدامی کرد تا جوانان بیش از این در فشار نباشند.

اجرایی نشدن آیین‌نامه و قوانین خاص فولادی و بی‌توجهی به مطالبات بازنشستگان از جمله مواردی بودند که در نهایت بازنشستگان فولاد مبارکه را از اصفهان به خیابان وزرای تهران کشاند که از طریق تجمع مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد مطالبات پشت گوش انداخته خود را پیگیری کنند.

البته بدری مجنون، رئیس کانون بازنشستگان فولاد اصفهان به گسترش‌نیوز گفت که پیگیری مطالبات هدف نهایی تجمع‌کنندگان خیابان وزرا نیست بلکه هدف اصلی این است که« از طبقه پنجم صندوق آقایان را با سلام و صلوات بیرون کنیم. درب را هم قفل کنیم تا خودمان به راحتی مشکلاتمان را پیگیری کنیم.»

اعتراض و اقدامات بازنشستگان در راستای احقاق حقوق خود منجر به شکل‌گیری این پرسش شد که مشکل تعویق در پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد مسبوق به سابقه بوده یا خیر؟ و در مجموع چه راه‌حلی برای احقاق مطالبات بازنشستگان وجود دارد؟

تورم اجازه نمی‌دهد پول بازنشستگان ارزشی داشته باشد

در پاسخ به این پرسش، عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز در واکنش به اعتراض بازنشستگان فولاد نسبت به میزان حقوق خود گفت: زمانی که بنده رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بودم، بازنشستگان فولاد نسبت به میزان حقوق‌های خود مسائلی داشتند که مقطعی بودند. نکته قابل توجه این است که بازنشستگان قشر بدبختی هستند و تورمی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد اجازه نمی‌دهد پول آنها ارزشی داشته باشد.

او افزود: واقعیت امر درباره افزایش حقوق‌ها این است که هر اندازه حقوق‌ها افزایش پیدا کنند با این تورم ۱۰ برابر این افزایش از بین می‌رود. واقعیت امر این است که قشر بازنشستگان در ایران به سمت نابودی می‌روند.

منبع: ایلنا