شهر خبر

لحظه به لحظه با حمله تروریستی کرمان /بمب گذاری یا عملیات انتحاری؟ /۱۰۳ شهید و ۱۸۸ مجروح تا این لحظه

لحظه به لحظه با حمله تروریستی کرمان /بمب گذاری یا عملیات انتحاری؟ /۱۰۳ شهید و ۱۸۸ مجروح تا این لحظه

حادثه تروریستی در جریان برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی تا این لحظه منجر به شهادت بیش از ۱۰۰ هموطن شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دقایقی از ساعت ۱۵ امروز (چهارشنبه، ۱۳ دی ماه) گذشته بود که خبری از شنیده شدن صدای انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان و در مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی منتشر شد که طبق اعلام تسنیم، سبب رعب و وحشت مردم شد.

ادعای اول: انفجار کپسول گاز

دقایقی بعد اعلام شد که این انفجار در نزدیک مسجد صاحب الزمان و زیرگذر گنبد جبلیه رخ داده است، نیروهای امنیتی در حال حرکت به سمت محل انفجار هستند و برخی افراد حاضر در صحنه مدعی شدند که این انفجار ‌از کپسول‌های گاز بوده است، اما هیچ مقام رسمی این خبر را تایید نکرده بود.

همچنین در پی ازدحام جمعیت در محل انفجار، تعداد از هم‌وطنان دچار مصدومیت شده‌ بودند که بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شدند.

در ساعت ۱۵:۱۷ دقیقه دومین انفجار در همین محل رخ داد و به فاصله ۱۰ دقیقه پس از انفجار اول بود.

افزایش تعداد شهدا و مجروحان

نخستین خبر از تعداد مصدومان، ۳۰ نفر مجروح و دست کم ۵۰ شهید اعلام شد اما این تعداد تاکنون به ۱۷۱ مجروح و ۱۰۳ شهید رسیده است.

معاون استاندار کرمان در نخستین واکنش رسمی اعلام کرد که هنوز مشخص نیست علت انفجار ناشی از انفجار گاز یا حمله تروریستی بوده است.

ادعای دوم: بمب گذاری عامل انفجار بود

ساعت از ۱۶ گذشته بود اما هنوز گمانه زنی ها درباره تروریستی یا انتحاری بودن یا انفجار کپسول گاز مطرح بود تا اینکه تسنیم اعلام کرد برخی از منابع مستقر در کرمان که در صحنه انفجار امروز حضور دارد، اعلام کردند که در ورودی گلزار شهدای کرمان، دو کیف بمب‌گذاری شده وجود داشته است که عامل یا عاملین این حادثه ظاهرا با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند.

ادعای سوم: عملیات انتحاری بوده است

نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به این حادثه گفت: ظاهرا عملیات تروریستی صورت گرفته با استفاده از کمربند انفجاری رخ داده و تا کنون دو مورد انفجار صورت گرفته است. نماینده کرمان هم تاکید کرد بمب اولی شدت بیشتری داشته و عملیات انتحاری بوده است.

اما ایرنا، خبرگزاری دولت، انتحاری بودن حمله تروریستی کرمان در مراسم سالروز شهادت سردار سلیمانی را تکذیب و اعلام کرد که «دو بسته بمب‌گذاری‌شده در مسیر گلزار با ریموت آن‌ها را منفجر کرده‌اند. برخلاف برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی این عملیات تروریستی انتحاری نبوده است.»

لحظه به لحظه با حمله تروریستی کرمان /بمب گذاری یا عملیات انتحاری؟ /۱۰۳ شهید و ۱۸۸ مجروح تا این لحظه

انفجار سوم همراه با تیراندازی

از سوی رئیس سازمان اورژانس کشور از آماده‌باش همه مراکز درمانی و بیمارستانی استان کرمان به دلیل وقوع انفجار در محل حادثه برگزاری چهارمین سالگرد شهادت شهید قاسم سلیمانی خبر داد.

خبرهای شوکه کننده ادامه داشت که خبرگزاری ایسنا از انفجار سوم و تیراندازی در محدوده مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان خبر داد.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت هم در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیگیری و رسیدگی به مصدومان حادثه انفجار در گلزار شهدای کرمان را خواستار شد.

واکنش رئیس قوه قضاییه و دادستان کل

محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه در پیامی شهادت شماری از زائران در مسیر گلزار شهدای کرمان در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و تاکید کرد که آمران و عاملان این جنایت بدون تردید مجازات خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی، دادستان کل کشور هم برای رسیدگی فوری و شناسایی عاملان حمله تروریستی کرمان دستور داد.

تکذیب شهادت یک فرمانده سپاه

برخی اکانت‌های اسرائیلی هم در پی این ۲ انفجار مدعی شدند در این انفجار یکی از فرماندهان ارشد سپاه جان خود را از دست داد است که پیگیری خبرنگار تسنیم نشان داد این خبر کذب بوده و هیچ کدام از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در حوالی منطقه انفجار حضور نداشته‌اند.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در گفتگویی تلویزیونی با ارائه توضیحاتی درباره حادثه تروریستی کرمان گفت: بیشتر تلفات حادثه تروریستی کرمان در انفجار دوم که مردم برای کمک جمع شده بودند، رخ داده است.

این خبر تکمیل می شود...

۲۷۲۱۹