شهر خبر

نگران‌کننده‌ترین پاسخ‌های حماس به ترور العاروری از زبان تحلیل‌گران صهیونیست

نگران‌کننده‌ترین پاسخ‌های حماس به ترور العاروری از زبان تحلیل‌گران صهیونیست

ایسنا نوشت: تحلیلگران روزنامه‌های عبری زبان تاکید کردند که ترور صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در بیروت مهم‌ترین حادثه در جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه است که از حدود سه ماه پیش آغاز شده است.

روزنامه معاریو به نقل از منابع آگاه گزارش داد که برآوردهای اسرائیل نشان می‌دهد که ترور صالح العاروری رهبر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) باعث شکست مذاکرات تبادل اسرا شد.

ناحوم برنیاع، تحلیلگر سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز گفت: حتی اگر صالح العاروری در برنامه‌ریزی و اجرای حمله طوفان الاقصی مشارکت نکرده باشد موج عملیات مسلحانه حماس در کرانه باختری به نام وی ثبت شده است. ترور العاروری نشان می‌دهد که تهدیدات مسئولان اسرائیلی درباره از سرگیری ترورها جدی و قابل اجرا است. کسی که العاروری را ترور کرده است به این مسئله فکر کرده که با واکنش شدیدی از سوی حماس یا حزب الله روبرو خواهد شد و از بین تمام اقدامات احتمالی اقدام مربوط به اسرای اسرائیلی که در غزه بازداشت شده‌اند، بسیار نگران کننده‌تر است.

او افزود: نگران‌کننده‌ترین واکنش‌های حماس درباره این ترور به مساله اسیران اسرائیلی در نوار غزه مربوط می‌شود.

برنیاع گزارش‌های کانال‌های تلویزیونی رژیم صهیونیستی درباره اینکه ترور العاروری احتمال رسیدن به معامله تبادل اسرا را افزایش می‌دهد، تکذیب کرد.

وی گفت: فکر نمی‌کنم که یکی از مسئولان اسرائیلی معتقد باشد که ترور العاروری مواضع یحیی السنوار، رئیس حماس در غزه را نرم کرده و باعث معامله تبادل اسرا شود. این داستان‌هایی است که برای خودمان می‌بافیم. ترور العاروری چه بسا ادامه مذاکرات را ناکام می‌گذارد اما درباره زندگی اسرا هرگونه تاخیری اهمیت زیادی دارد. حماس می‌تواند از طریق عملیات مسلحانه در کرانه باختری و قدس انتقام بگیرد. حزب‌الله نیز دیر یا زود پاسخ خواهد داد و احتمالا دامنه پاسخ حزب‌الله بزرگتر از پاسخ حماس خواهد بود. تنها مسئله تایید شده این است که ترور العاروری ضربه‌ای به شاخه حماس در بیروت در کوتاه مدت می‌زند اما واقعیت را تغییر نخواهد داد.

رونن برگمن، تحلیلگر امور اطلاعاتی در روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز گفت: اسرائیل در ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در عراق نقش داشت و می‌توانست این ترور را به آسانی در بیروت یا دمشق انجام دهد اما نگران این بود که نیروهای حزب‌الله همراه او باشند و کشتن آنها حزب‌الله را به واکنش‌ها و چه بسا جنگ فراگیر با اسرائیل بکشاند.

وی پیش بینی کرد که ترور العاروری منجر به واکنشی شود که در مقابل آن رژیم صهیونیستی نیز واکنش نشان خواهد داد و همین مسئله منجر به گشوده شدن جبهه دیگر و تنش‌های بیشتر خواهد شد.

آموس هارئیل، تحلیلگر نظامی روزنامه هاآرتص نیز گفت: احتمالا ترور العاروری منجر به پاسخ شدید حماس شود اما این پاسخ احتمالا از لبنان داده می‌شود. سوال اصلی این است که حزب‌الله چگونه پاسخ خواهد داد اما این مسئله خطر تنش دیگری با حزب‌الله را افزایش می‌دهد. حماس قدرت مشخص اما محدودی برای شلیک راکت‌ها از نوار غزه به مرکز اسرائیل دارد اما خطر دیگری وجود دارد و آن فعالیت حماس از لبنان است.

تال لیو رام، تحلیلگر نظامی روزنامه معاریو نیز گفت: سوال اصلی بعد از ترور العاروری درباره تاثیر این ترور بر جنگ در غزه نیست بلکه مربوط به واکنش حزب‌الله است و در این صورت جنگ علیه حزب‌الله رخ خواهد داد. العاروری فرمانده شاخه نظامی حماس در کرانه باختری بود و اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که می‌دانست چگونه بین شناختش از کرانه باختری و اسرائیل که بیش از ۱۵ سال در آنجا بازداشت بود و بین ایجاد روابط با ایران و حزب‌الله برای تقویت همکاری ارتباط برقرار کند.

310310