شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیت کوین#بیت#کوین#ساله#تولد#پادشاه#رمزارزها#مبارک

بازار ارزهای دیجیتال | بازار رمزارز | قیمت بیت کوین

بیت کوین ۱۵ ساله شد / تولد پادشاه رمزارزها مبارک

امروز پانزدهمین سالگرد تولد بیت کوین (BTC)، بزرگترین ارز دیجیتال جهان است. اهمیت تاریخ ۳ ژانویه در استخراج اولین بلاک بیت کوین، معروف به بلاک پیدایش (Genesis Block) نهفته است، نقطه عطفی که چشم‌انداز دارایی‌های دیجیتال و بازارهای مالی را تغییر داد.

اقتصاد بیت کوین ۱۵ ساله شد / تولد پادشاه رمزارزها مبارک
بیت کوین نوعی پول دیجیتال است، اما بر خلاف پول‌های کاغذی (فیات) رایج مانند ریال، دلار و یورو که هر روز استفاده می‌کنیم و توسط بانک‌های مرکزی کنترل می‌شوند، تحت نظر هیچ بانکی نیست؛ این رمزارز برتر و تمام تراکنش‌های مرتبط با آن توسط هزاران کامپیوتر در سراسر جهان کنترل می‌شود و شبکه آن به لطف کاربران موجود در آن، فعالیت می کند.

بیت کوین، به‌عنوان باارزش‌ترین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان شناخته شده و اولین رمزارزی است که به جهان معرفی شد. این موضوع مزایای زیادی را به همراه داشت و مهم‌ترین آن‌ها، استفاده از این ارز دیجیتال به عنوان ابزاری برای ذخیره‌ی ارزش و همچنین خرید و فروش کالاهای مختلف است.

بعد از معرفی پادشاه رمزارزها، حال به بررسی پشتوانه بیت کوین می‌پردازیم. یکی از نکات مهم مربوط به پول های فیات (همان ریال، دلار، یورو و غیره) پشتوانه‌ای است که این دارایی‌ها دارند؛ این پشتوانه توسط دولت هر کشور تعیین شده و می‌تواند مواردی مانند طلا، نفت، گاز یا اوراق مالی دولت باشد.

فرض کنید تمامی مردم جهان عدس را به عنوان یک واحد پول بپذیرند و برای خریدهای خود عدس مبادله کنند. بر این اساس، عدس ارزشمند می‌شود، در حالی که دولت‌ها عدس را توزیع و کنترل نمی‌کنند و پشتوانه‌ای ندارد. شاید عدس، به خودی خود ارزش چندانی نداشته باشد؛ اما بنابر دلایلی، مردم آن را به عنوان نوعی پول پذیرفته‌، در معاملات‌شان از آن استفاده می‌کنند و حتی ممکن است برخی به این امید که عدس شایع‌تر و ارزشمندتر می‌شود، به منظور سرمایه‌گذاری برای آینده، نگه‌داریش کنند.

امروز پانزدهمین سالگرد تولد بیت کوین (BTC)، بزرگترین ارز دیجیتال جهان است. اهمیت تاریخ ۳ ژانویه در استخراج اولین بلاک بیت کوین، معروف به بلاک پیدایش (Genesis Block) نهفته است، نقطه عطفی که چشم‌انداز دارایی‌های دیجیتال و بازارهای مالی را تغییر داد.

پانزده سال پیش، ساتوشی ناکاموتو بلاک پیدایش در بلاکچین بیت کوین را استخراج کرد و BTC بیت کوین به عنوان پاداش دریافت نمود. در این بلاک پیامی وجود داشت که تا به امروز در بازار ارزهای دیجیتال طنین‌انداز شده است:

  صدراعظم در آستانه دومین کمک مالی برای بانک‌ها است.

بد نیست بدانید این پیام اشاره‌ به عنوانی دارد که در روزنامه تایمز در ۳ ژانویه ۲۰۰۹، روزی که ساتوشی ناکاموتو بلاک پیدایش بیت کوین را استخراج کرد، ظاهر شد. این عنوان به تصمیم دولت بریتانیا برای حمایت مالی از بانک‌هایی اشاره داشت که در طول بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ با مشکل مواجه بودند.

در آن زمان، دنیا نمی‌دانست که این رویداد شالوده‌ای را برای بازار ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند که ارزش آن به تریلیون‌ها دلار می‌رسد. اکنون بیت کوین به تنهایی دارای ارزش بازار ۸۸۸ میلیارد دلاری است.

در حال حاضر، بیت کوین با قیمت ۴۵۳۴۰ دلار، سطحی که از آوریل ۲۰۲۲ مشاهده نشده بود، معامله می‌شود و ۱۵ سالگی خود را با رشد ۰.۹ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته جشن می‌گیرد.

بازار ارزهای دیجیتال مملو از هیجان و اشتیاق شده و تسلط بیت کوین هم به ۵۲.۴۲ درصد، نرخی که از آوریل ۲۰۲۱ شاهد آن نبودیم، رسیده است. در همین حال، بازار در انتظار نتیجه درخواست‌های صندوق قابل معامله در بورس (ETF) اسپات بیت کوین است که تا یک هفته دیگر اعلام می‌شود.

غول‌های سرمایه‌گذاری مانند بلک‌راک (BlackRock) برای راه‌اندازی ETF‌های خود رقابت می‌کنند، موضوعی که تنها تعداد کمی از افراد می‌توانستند در روزهای ابتدایی سال ۲۰۰۹ یا حتی ۲۰۲۲ پیش‌بینی نمایند.

 

منبع: رمزارز نیوز