شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#بازار طلا#نتایج

پیش بینی رئیس اتحادیه طلا در مورد آینده بازار طلا بعد از جریان مالیات

انتخاب: بذرافشان درباره شکل گیری بازارهای غیررسمی با سیاست های مالیاتی دولت در حوزه طلا گفت: یک هفته گذشته تاکنون یک شرایطی در صنعت طلا به وجود آمده که همه درگیر رکود بیشتر شدند. نتایج این اقدام فرار سرمایه از کشور و فرار مالیاتی به وجود می‌آورد. باید یک مقدار اعتمادسازی نسبت به دولت و اصناف و دارایی و مالیات انجام شود. این مسئله نیازمند یک بستر آموزشی و اطلاع رسانی پررنگ است. الان فرد سکه را از یک دلال در خیابان می خرد برای اینکه کد ملی اش ثبت نشود. بعد به اتحادیه مراجعه می کند که سکه غیربانکی و فاقد کداستاندارد است اما ما چگونه پیگیری کنیم؟ مردم باید خیالیشان راحت شود که ثبت کدملی زیانی برایشان ندارد.

سیاست‌های مالیاتی دولت در زمینه طلا و ثبت خرید و فروش‌ها در سامانه های مختلف برای اخذ مالیات، چالش های گوناگونی در بازار طلا ایجاد کرده است که در مواردی شاهد اعتراض و خواسته‌های صنفی چند روزه برخی طلافروشان نیز بودیم. حالا طلا فروش‌ها بر سر کار خود رفته‌اند اما نگرانی از بابت رفتارهای شتاب زده دولت نسبت به این صنف کماکان در بازار جاریست.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، درباره تعویق سه ماهه سامانه جامع تجارت به «انتخاب» گفت: به مدت سه ماه طرح های دولت در این زمینه طبق جلسه ما با وزارت کشور و مسئول مربوطه به تعویق افتاده است تا بررسی های لازم انجام شود و پس از آرامش و آگاهی در بازار مجدد طرح بررسی شود.

وی در ادامه درباره عدم تمکین مردم از سامانه های دولتی بیان کرد: مشکل اصلی تعدد سامانه است؛ در سامانه تجارت بحث امنیت و ثبت سرمایه مطرح است و مصرف کننده حتما باید کد ملی اش را بدهد. در سامانه های فروشگاهی الزامی به کد ملی نیست. تعدد سامانه‌ها باعث می‌شود سردرگمی و مشکل برای همکاران ما و مردم ایجاد شود.در زمان اجرای این قوانین بسترهای آموزش و اطلاع رسانی ضعیف بود. وقتی 48ساعت مانده به این اعلام با یک سری اطلاعات غلط و کذب  فضای مسموم در فضای مجازی ایجاد می کنند.

او افزود: صحبت این سامانه ها ربطی به مالیات در حال حاضر ندارد و بحث شفافیت خرید و فروش و فرارمالیاتی است. باید فاکتور های الکترونیکی در سامانه های فروشگاهی ثبت شود و سه ماه وقت داده‌اند که به تدریج این کار انجام شود. جرائم این کار که در صورت عدم ثبت جدیست به تعویق افتاده است.

بذرافشان درباره تصورات منفی نسبت به مالیات در بازار طلا اظهار داشت: سامانه جامع تجارت از سال گذشته اجرا شد و واکنش همکاران ما نسبت به این مسئله از جمله ثبت سرمایه اولیه و امنیت سامانه موضوع محل بحث بود. بسترهای آموزشی در جامعه برای مردم وجود ندارد. وقتی از افراد کد ملی می خواهند فرد حس می‌کند بعدا دچار مشکل می‌شود. طلا جز گران‌ترین فلزات دنیاست و افراد نسبت به ترسی که درباره ثبت هویت خود دارند، وارد فضاهای غیرصنفی و دلالی و مجازی شده اند. این کار باعث شد افراد طلاهای بدون کد استاندارد و سکه غیربانکی بخرند. با توجه به اینکه این افراد صنفی نیستند ما هم امکان پیگیری نداریم. دولت باید نقش اعتمادسازی بین مردم در جامعه با سازمان امور مالیاتی و همینطور همکاران ما نسبت به این مسئله پررنگ کند. باید نگاه در اصناف و سازمان دارایی  یک نگاه کاری باشد و آن چهره و تصور بدی که درباره مالیات وجود دارد از بین برود. طی روز های گذشته حرف های غیرکارشناسی زده شد.

بذرافشان درباره شکل گیری بازارهای غیررسمی با سیاست های مالیاتی دولت در حوزه طلا گفت: یک هفته گذشته تاکنون یک شرایطی در صنعت طلا به وجود آمده که همه درگیر رکود بیشتر شدند. نتایج این اقدام فرار سرمایه از کشور و فرار مالیاتی به وجود می‌آورد. باید یک مقدار اعتمادسازی نسبت به دولت و اصناف و دارایی و مالیات انجام شود. این مسئله نیازمند یک بستر آموزشی و اطلاع رسانی پررنگ است. الان فرد سکه را از یک دلال در خیابان می خرد برای اینکه کد ملی اش ثبت نشود. بعد به اتحادیه مراجعه می کند که سکه غیربانکی و فاقد کداستاندارد است اما ما چگونه پیگیری کنیم؟ مردم باید خیالیشان راحت شود که ثبت کدملی زیانی برایشان ندارد