شهر خبر

خرید خودروی پاک توسط شهرداری منتفی است / خطر حضور خودرویی ضعیف در بازار

خودرو خرید خودروی پاک توسط شهرداری منتفی است / خطر حضور خودرویی ضعیف در بازار

به تازگی شنیده‌ها در جاده مخصوص حاکی از آن است که شهرداری تهران تمایلی نسبت به خرید خودرو پاک برای ناوگان تاکسیرانی ندارد، این موضوع در پی ضعف قوای فنی محصول مذکور ایجاد شده است.

تاکسی‌های برقی دارای مزایا زیادی هستند. اولین مزیت آن‌ها این است که از منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کنند و انتشار گازهای گلخانه‌ای را به‌حداقل می‌رسانند که به بهبود کیفیت هوای شهرها و کاهش آلودگی هوا منجر می‌شود.به دلیل سیستم توسعه‌یافته‌ای که در تاکسی‌های برقی استفاده می‌شود، کارایی آن‌ها بیشتر است و اغلب سرعت بیشتری دارند.

هم زمان با افزایش تب و تاب واردات خودروهای هیبریدی و برقی به کشور، علیرضا زاکانی شهردار تهران برنامه برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی پایتخت تا ۷۰ درصد را دنبال می‌کند. درحال‌حاضر شرکت‌های مانند ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور، مدیران خودرو، بی‌ام کارز، مکث موتور و شایان دیزل برنامه برقی‌سازی وزارت صمت را پیش می‌برند. هرچند که انتقادات درستی نسبت به فقدان زیرساخت برای استفاده از این محصولات در کشور وجود دارد، اما متولیان این صنعت حاضر به شنیدن صدای کارشناسان نیستند.

به تازگی شنیده‌ها در جاده مخصوص حاکی از آن است که شهرداری تهران تمایلی نسبت به خرید یک خودرو پاک برای ناوگان تاکسیرانی ندارد. ظاهرا این موضوع به دلیل عدم تطابق فنی محصول مذکور با شرایط اقلیمی و جفرافیایی شهر تهران ایجاد شده است. اگر این نوع خودرو پاک به ناوگان تاکسیرانی اضافه نشود، شرکت واردکننده آن را به بازار عرضه خواهد کرد. در این صورت خودروی ضعیف با شعار کاهش آلایندگی به‌دست مشتریان خواهد رسید.

شواهد حاکی از آن است که وزارت صمت به عنوان متولی صنعت و بازار خودرو حاضر به بررسی و تدوین شرایط فنی مناسب جهت واردات خودروهای برقی نیست، شاید این اقدام وزارتخانه مذکور جهت تعامل و تسامح با واردکنندگان خودروهای پاک جهت پیش برد برنامه برقی‌سازی باشد.