شهر خبر

مشاور دولت لندن درباره گسترش افراط‌گرایی از طریق هوش‌مصنوعی هشدار داد

مشاور دولت لندن درباره گسترش افراط‌گرایی از طریق هوش‌مصنوعی هشدار داد

ایرنا نوشت: مشاور دولت انگلیس در امور قوانین تروریستی درباره گسترش افراط‌گرایی از طریق هوش‌مصنوعی هشدار داد و بر لزوم به روز رسانی قوانین مقابله با تروریسم تاکید کرد.

طی یادداشتی برای روزنامه دیلی تلگراف تاکید کرد: قانون صیانت از فضای مجازی که سال گذشته در پارلمان انگلیس تصویب شد، «برای هوش مصنوعی پیشرفته مناسب نیست».

او از تجربه خود در گفت‌وگو با یکی از سیستم‌های هوش‌مصنوعی سخن گفت و توضیح داد: یکی از آنها در کسوت مسئول ارشد گروه دولت اسلامی (داعش) سعی کرد من را برای پیوستن به این سازمان تروریستی تشویق کند.

این مقام انگلیسی با بیان اینکه «فقط انسان‌ها می‌توانند مرتکب جرایم تروریستی شوند و شناسایی افرادی که مسئول اظهارات تولید شده توسط هوش‌مصنوعی درباره تروریسم هستند، دشوار است» افزود: قوانین ما باید دسترسی به پشت پرده پلتفرم‌های بزرگ فناوری را آسان و از رفتارهای غیرمسئولانه جلوگیری کند.

مشاور دولت انگلیس عنوان کرد: «تعقیب کاربران ناشناس سخت است، اما اگر افرادی بر آموزش سیستم‌های هوش‌مصنوعی به تروریسم اصرار داشته باشند، تصویب قوانین جدید لازم است.»

نشریه دیلی‌تلگراف در ادامه نوشت: کارشناسان همواره درباره اشتراک‌گذاری اطلاعات خصوصی از سوی کاربران سیستم‌های هوش‌مصنوعی هشدار داده‌اند.

، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه آکسفورد انگلیس در این باره گفت که شکایت از روابط شخصی یا ابراز عقاید سیاسی به هوش مصنوعی «بسیار نابخردانه» است.

وی افزود کاربران باید فرض کنند هر اطلاعاتی را که در پلتفرم‌های هوش‌مصنوعی وارد می‌کنند غیر قابل بازگشت است و «مستقیماً وارد نسخه‌های جدید می‌شود».

گفتنی است که آبان‌ماه گذشته انگلیس میزبان نخستین کنفرانس درباره هوش‌مصنوعی بود. در جریان این رویداد مهم، دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس اتحادیه اروپا و سران ۲۸ کشور جهان درباره خطرات ناشی از هوش مصنوعی صحبت کردند. در نتیجه این اجلاس ۲ روزه «اولین توافق‌نامه جهانی» در زمینه هوش مصنوعی امضا شد.

هدف این توافق‌نامه شناسایی «خطرات ایمنی هوش مصنوعی ناشی از نگرانی مشترک و ایجاد سیاست‌های مبتنی بر ریسک مربوطه در سراسر کشورها» است.

در این توافقنامه جهانی گفته شده که هوش مصنوعی، «ظرفیت آسیب‌های جدی، فاجعه‌بار، عمدی یا غیرعمدی را دارد که از مهم‌ترین قابلیت‌های این فناوری ناشی می‌شود».

3103120