شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#انواع#غذاهای#رشت/#تنوع#غذایی#غافل#هستید

قیمت غذا/قیمت گوشت/قیمت مرغ

قیمت انواع غذاهای رشت/ تنوع غذایی که از آن غافل هستید

در این گزارش به بررسی انواع غذاهای رشت و قیمت آن ها پرداخته ایم.

اقتصاد قیمت انواع غذاهای رشت/ تنوع غذایی که از آن غافل هستید

رشت، یکی از شهرهای زیبای ایران است که به غذاهای خوشمزه و جذاب معروف است و درواقع باید گفت که قطب گردشگری غذای ایران محسوب می شود. تنوع غذایی در رشت آنقدر زیاد است که امکان ندارد کسی بتواند از خوردن چند مل غذا در مدت سفر، چشم پوشی کند. مسافران در سفری که به رشت دارند، غذاهای معروف را امتحان می کنند و طعم منحصر به فرد آن لذت می برند.

غذا-رشت

رستوران های محلی رشت، دارای تنوع غذایی بسیار است که رنگ و بوی آن می تواند حتی اگر سیر هم باشید، گرسنه شوید و میل به خوردن غذا در شما زیاد شود. کباب های خاص، فسنجان های متفاوت و ... غذاهایی هستند که به روش های مختلف طبخ می شوند و رنگ و بوی محلی رشت را به خود می گیرند. در این گزارش قصد داریم به مناسبت روز جهانی رشت، چند مدل از غذاهای معروف این شهر زیبا را به شما معرفی کنیم. اگر علاقه زیادی به خوردن غذا دارید، این گزارش را با شکم سیر بخوانید.

فسنجان محلی با گوشت اردک

فسنجان-اردک

فسنجان اردک را می توان یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی رشت دانست که طرفداران بسیاری دارد و همانطور که از اسم آن مشخص است، با گوشت اردک پخته می شود. مراحل پخت آن مانند فسنجان با مرغ است اما گوشت اردک، طعم متفاوتی را به این غذا داده است. اگر در پخت این غذا از اردک محلی استفاده شود، متوجه خواهید شد که چقدر مزه خاص و متفاوتی دارد. برای طبخ این غذا به یک اردک کامل، گردو، پیاز، رب انار، کره، زعفران و شکر نیاز دارید و البته باید دستور پخت آن به روش رشتی را بلد باشید.

 

مواد لازم

قیمت

اردک کامل یک عدد

۳۱۵،۰۰۰

مغز گردو ۳۰۰ گرم

۹۰،۰۰۰

پیاز متوسط ۲ عدد

۱۰،۰۰۰

رب انار یک قاشق غذاخوری

۵۰،۰۰۰

انواع ادویه لازم

۱۰،۰۰۰

 

کباب ترش

کباب-ترش

یکی دیگر از غذاهای محبوب رشت، کباب ترش است. کم تر کسی پیدا می شود که مزه اصیل کباب ترش را امتحان نکرده باشد. شیوه مزه دار کردن این کباب به شیوه رشتی متفاوت است و از آنجا که مردم این خطه به سیر علاقه بسیاری دارند، برای مزه دار کردن گوشت از سیر زیادی استفاده می کنند. گردو و رب انار هم در مزه دار کردن آن استفاده می کنند که دلیل ترش شدن گوشت همین رب انار است. کباب ترش یکی از خوشمزه ترین انواع کباب در استام گیلان و شهر زیبای رشت است. برای تهیه این غذا از گوشت راسته گوساله، مغز گردو، رب انار، سیر و پیاز و ادویه جات به کار رفته است.

 

مواد لازم

قیمت

راسته گوساله ۶۰۰ گرم

۳۷۰،۰۰۰

مغز گردو  ۳۰۰ گرم

۹۰،۰۰۰

رب انار ۲ قاشق

۱۰،۰۰۰

سیر ۲ حبه

۵۰،۰۰۰

پیاز ۲ عدد متوسط

۱۰،۰۰۰

نعنا خشک و ادویه

 

 

کته کباب

کته-کباب

طعم کته کباب را همه دوست دارند. البته طرفداران گوشت قرمز بیشتر این غذا را میل می کنند و از دورچین های کنار این غذا لذت می برند. هنگامی که به شهر رشت سفر می‌کنید، کبابی‌های بسیاری را مشاهده خواهید کرد که روی آن‌ها نام کته کبابی نوشته شده است. دلیل این موضوع مشهور و محبوب بودن کته کباب نزد رشتی‌ها است. در پخت این غذا از گوشت گوساله استفاده می‌شود. ادویه‌ها و چاشنی‌های مختلفی مانند زردچوبه، نمک، فلفل، پیاز و گاهی روغن زیتون و ماست برای طعم‌دار کردن گوشت مورداستفاده قرار می‌گیرند. دورچین های جذابی مانند سیر ترشی، باقالا، گردو و انواع ترشی و ماست در کنار این غذا سرو می شود.

 

مواد لازم

قیمت

گوشت گوسفند یا گوساله نیم کیلو

۳۹۰،۰۰۰

رب انار ۳ قاقش غذاخوری

۱۵،۰۰۰

گردوی آسیبا شده ۱۰۰ گرم

۴۵،۰۰۰

سبزیجات معطر ۲ قاقش غذاخوری

۲۰،۰۰۰

سیر ۲ حبه

۱۰،۰۰۰

نمک و فلفل و زردچوبه

۱۰،۰۰۰

 

باقالا قاتق

باقالا-قاتق

حتی اگر گیاه هوار هم باشید، رشت برای شما غذای متنوع و جذابی را درنظر گرفته است. باقالا قاتق یا باقالا خورشت، یکی از غذاهای اصیل رشت است که طرفداران بسیاری دارد. طعم سیر و ترکیب آن با سبزیجات معطر و باقالا، بسیار شگفت انگیز است و این غذا بیشتر با برنج مورد استفاده قرار می گیرد. باقلا پوست‌کنده، سبزی، تخم مرغ، سیر و ادویه‌جات به طرز شگفت‌انگیزی با یکدیگر ترکیب می‌شوند و غذایی دوست‌داشتنی با طعمی متفاوت ایجاد می‌کنند. این غذا اصولا با کته میل می شود و مزه بی نظیری دارد.

 

مواد لازم

قیمت

پاچ باقالا نیم کیلو

۷۵،۰۰۰

شوید خشک ۵ قاشق غذاخوری

۲۰،۰۰۰

کره ۵۰ گرم

۱۷،۰۰۰

سیر ۵ حبه

 ۱۵،۰۰۰

تخم مرغ ۲ عدد

۱۰،۰۰۰

ادویه جات

۲۰،۰۰۰

 

سیر قلیه

سیر-قلیه

سیرقلیه یکی دیگر از خورش‌های محلی رشت است که در سفره اهالی این شهر جایگاه ویژه‌ای دارد. این غذا طعمی منحصربه‌فرد و دل‌نشین دارد و با استفاده از برگ تازه سیر، پیاز، لپه، ادویه، تخم مرغ و گوشت مرغ پخته می‌شود. حتی نمی‌توانید تصور کنید که ترکیب این مواد اولیه باعث پخت غذایی به این خوشمزگی بشود! برخی افراد محلی این غذا را با گوشت اردک هم می‌پزند، اما پیشنهاد می‌کنیم اگر قرار است برای اولین بار این غذا را نوش جان کنید، آن را با گوشت مرغ سرو کنید، زیرا ممکن است طعم گوشت اردک را دوست نداشته باشید.

 

مواد لازم

قیمت

سینه مرغ ۴ تکه

۲۶۱،۰۰۰

لپه ۱ پیمانه

۳۰،۰۰۰

برگ سیر

۲۰،۰۰۰

آب نارنج ۲ قاشق

۱۰،۰۰۰

ادویه جات و روغن

۲۰،۰۰۰

 

میرزا قاسمی

میرزا-قااسمی

یکی از جذاب ترین غذاهایی که می توان در رشت امتحان کرد، میرزا قاسمی است. این غذای خوشکزه ترکیبی از بادمجان، گوچه فرنگی، سیر، تخم مرغ است. لازم به ذکر است که اگر بادمجان را کبابی کنید، مزه بی نظیری پیدا خواهد کرد. درضمن چاشنی این غذا سیر است که طعم آن را بسیار منحصربه‌فرد می‌کند. لازم است بدانید این غذا اولین بار توسط فردی به نام محمد قاسم خان والی، سفیر ایران در روسیه و حاکم گیلان در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه بوده است. او به دلیل علاقه زیاد به آشپزی، این غذا را در رشت مرسوم کرد و نام خود را روی آن گذاشت.

 

مواد لازم

قیمت

بادمجان  ۶ عدد

۲۵،۰۰۰

گوجه فرنگی ۲ عدد

۱۰،۰۰۰

سیر ۴ حبه

۱۰،۰۰۰

تخم مرغ ۲ عدد

۱۰،۰۰۰

ادویه به مقدار لازم

۲۰،۰۰۰

روغن به مقدار لازم

۲۰،۰۰۰

از دیگر غذاهای رشت می توان به ترش تره، واویشکا، کال کباب، کویی تره، شامی گیلانی، سیراویج، مرغ ترش، ترشه واش، چوواش تره و .... هزار یک غذای بی نظیر دیگری نام برد. به علت آنکه متن گزارش ممکن بود بیش از چند صفحه شود، از بردن نام سایر غذاها خود داری کردیم. اما باید گفت یسش از صدها غذا در رشت وجود دارد که اگر صد روز هم در رشت بمانید، امکان ندارد که غذای تکراری بخورید.